"Hammamiz oyoq osti bo'lamiz" yoki ruscha velosipedda (velosipedda), men uni qaragan zahotim ko'rdim
47. Bilasizki,
men raqamlarimdan yoki kunning hisobli sonlaridan, postim boshlanishida odatda yoziladigan
kundalik sonlarimdan shu yoziladigan xabarlarimni keltirib, chiqarib tuzaman.
Lekin odatda har birining o’z o’rnidagi, kundalik sonlarimga tegishli shu
yozuvlarim yoki xabarlarim oldindan miyamda ishqalangan, kallamga kelib qolgan
yoki yozuv rejamga kiritilgan bo’ladi. Qanday qilib shu kundalik yoki kunlik
sonimga tegishli rejalar qilganimga o’zim ham hayron qolib baribir yozaveraman.
Binobarin yozuvli rejalarimni yoki yozaman deb kelgan boshimdagi xabarlarimni
men oldingi kundalik, kunlik yozuvim tugagandan so’nggiyoq tajribamdan yoki
hattoki o’zimning o’xshashlikni bilib-bilmas, oddiy turmush hayotidagi
gaplarimdan yig’ib yozmoqdaman. Chanqoqligim yoki niyatim odatda o’zimga
qulaylikni oshirish borasida o’xshashlik gaplarini tuzish sanaladi. Albatta,
gap sifatidagi hayot shakli turining ustunligi shundoqqina ko’rinib turadiki,
gaplarim yoki so’zlarimga monand hayotiy chiqishlar, voqealarning sezilmas
ondayoq tarixiy asoslanishi bilan, mutloq o’zgarishi ro’y bermoqda. Lekin men
katta rejalarni yoki hayotiy dolzarblikni, kundalik kunlarimni chiqarishga
urinmaganman. Shuning uchun aytish mumkinkim, keladigan kunning tartib
raqamlari yoki soni o’z-o’zidan, bildirmasdan eng katta o’xshashlik rejasi bo’lib
turaolmoqda. O’zim 1 kun oldingi tajribamda bo’lmasa, 1 kun keyingi postimni 1
kun oldin yozishga urinmasdim va to’g’ri eplayolmasdim ham deb o’ylayman. O’zim
har doim 1 kunlik ma’lumotlarimni yig’ib so’ng keyingi kunisidayoq kundaligimga
yoki postimda yozaman. O’zimning 4-dunyomda yurish-turishi tiriklarday o’liklar
yoki fan bo’lgan, asosan hayotning moddiy shakli o’liklarning quruq jismlardan
iboratligiga bag’ishlangan holda olamimni shunday tutuvchi yagona manba
sifatida hisoblanaman. Xuddiki dunyom o’zimdan tortilayapti, kengayapti yoki
tarqalayapti, lekin har xil yashash holatlarimni hisobga olib. Dunyom shunday
yaratilganda, nima qilay?! O’zimga bo’lgan o’zimning dunyoviy sharxim juda keng
ko’lamli sanalmoqda. O’zimning ilmu-fanim orqali barcha sun’iy yaratilishlar bo’lmoqda
va jahonim Yer kurrasi sifatida tabiatan ham keng, havosi musaffo. Shuni qayta
takidlash joizki, bu dunyom nafaqat yolg’iz o’zimniki, balki o’lib bo’lgan inson
zotining mendan tarqalib o’z joylashuvida turish maskanidir ham. Albatta,
dunyomning hamma yog’ida yoki hududlarida bo’lib chiqmaganman, shuning uchun o’lik
nusxalarning nechtasining guvohi sanalaman, holi bilmayman. Balkim televizorda
ko’rib ulgurganlarimning yoki endi tomosha qiladigan hududlarimning o’zlari qandaydir
ma’noda yetarli sanalur. Borlig’imdagi voqealarning tarixiy yo’nalishlarini
vaqtga bildirmay o’zgarib rivojlanishinib turishining dunyoviy ahamiyat kasb
etishini ham e’tirof etsa bo’ladi. Bu degani o’zim dunyoviy vaqt bilan asosli
ilmu-fanli haqiqiy voqealar rivojlanishi bor desam ham, shular o’zimning borlig’imda
o’xshashlik yoki rezonans bilan qisilgan holda vaqtning o’ziday voqealarning o’zgarishlariga
yo’l qo’yadi. Shu degani borliqdagi voqealar va hodisalar o’xshashlik bilan o’z-o’zidan
keyin bo’ladiganday keltirib chiqariladi yoki bashorat mahsuli sanaladi.
Borliqdagi o’zimga kelsak esa, atrof-borliq yanada qisilib o’zimning tanamni
ham o’zidanda kamroq imkoniyatlar qoldirgan o’xshashlikka yoki birikishga
singidiradi. Natijada o’zim aniq va oldindan ma’lum tarzda harakatlanishim yoki
sezishim mumkin. O’zim o’liklarning bu turdagi o’zimdan tarqalishlariga yo’l qo’yib
beraman-u, lekin izohli jarayonini yaratishga qodir emasman. Shuning uchun
bashoratni tushunish maqsadida boshqa usulimdan foydalanaman. O’g’lim Ibrohim o’zimdan
keyingi payg’ambar sifatida bo’lib beradi. Ibrohim men uchun so’zlar yoki
gaplar, so’z mulkining sultoni sanaladi. Shu so’zlar bilan borsak, o’zim birinchi
so’zlik bo’lib o’zim sifatidagi oltimdan Ibrohim sifatidagi 5,5 ga qarab
bilaman. Ammo o’liklar saltanati, qazo qilganlarning ahli 0 raqami bo’lib 6
raqamiga yoki o’zimga eng teskari yoki zid joylashuvni bildirishadi. Shunday
qilib o’liklar qo’rquvimdan kelib chiqib butun dunyoni egallayotgan holda
tursalar men uchun, o’zim botirligim sifatida og’zaki nutq madaniyatimdan, so’zimdan
foydalanib o’liklarning bashoratini o’zlaridanda birinchi navbatda amalda
sinayman. Ibrohim menga eng yaqin va tushunarli so’zlashish, og’zaki gaplashish
yo’nalishi bo’lib bergan holda tilimdagi suhbatlarimda bashoratni keltirib
chiqarmoqda. Endi hayratdaman. Kunlarim tartibli sonlarini gaplarim keltirib
turibdimi yoki shu kundalik sonlarim yozgan gaplarimni ham bir varakayiga keltirib
chiqarayaptimi? Nima bo’lsa ham, men rejalab kelgan 1 kunlik gaplarimning
barchasini yozib tugatishni bilaman xolos. Shu rejamda yozuv nima-yu, og’zaki
nutq madaniyati nima degan savollarga bo’lgan javobli munosabatim yotuvdi.
Yozuv bu – o’liklar desak mubolag’a bo’lmas, og’zaki nutq esa o’zim yoki payg’ambarlarning
har birlaridir. Yozuv ostida o’liklar menga bildirmoqchi bo’lgan ma’nolarini
qandaydir ravishda yozuvning shakliga bog’liq bo’lmagan holda tiqib berishadi.
Ammo men yozuvlarimning shakllari, aniq tuzilishli har bir harflar jamlanmalari
orqali shu tiqishtirilgan ma’nolarni o’xshashlikka, xaotikdan tartibga yoki
rezonansga solaolaman. Natijada mening huzurimdan o’tgan ularning yozuvlari
ular uchun bashorat qilish yo’li sifatida qaraladi. To’plangan yoki yig’ilgan
holdagi tartiblangan yoki rezonansga tushgan ma’nolar, albatta, o’liklar uchun
umumiy harakatlarini soddalashtirgan holda katta-katta guruhlarda
birlashtiradi. Men dunyomizning kelajagini shu yozuvlarim orqali bilib turaman.
Hamma qaysi katta-katta umumiylashgan yoki birlashgan yo’nalishllarga
boqmoqdaki, shu ommabop dolzarblikni o’zim oldindan ma’lum sifatida bilaolmoqdaman.
Har holda men uchun shunday dunyoviy masalalar yoki voqealar darrov ko’zga
tashlanadi yoki hayotimda tiqilib ketgan holda sinaladi. Televizorni yoqishim
bilanoq eng kerakli ma’lumotlar voqealar ravishida yo’qdan-bor bo’lib paydo bo’lib
turaveradi. Og’zaki nutqimda esa ma’no yuzasidan men juda ko’p gapirib o’taman
yani ma’noni shakllantirib beraman. Lekin shu manolarni tartiblab guruhlarga
solish yoki tasniflash, o’xshatish ishini tirik jondagi o’liklar amalda
sinashadi. Shu boisdirkim, mening kelajagimni qandaydir ma’noda ular
gaplarimdan kelib chiqqan holda taxlab yurishadi. Og’zaki nutqimning yoki
gaplarimning Sanskritining, g’udurlashining rezonansga tushurtiraolishlari
orqali kerakli voqeani kelajakda oldindan yaratib, mana deb turishadi. Men
dunyoga o’z nutq madaniyatimda ko’rinadigan tajribalarim orqali bosim o’tqazib jahonning
kelajagini aniqlasam, dunyodagilar yoki o’liklar ahli mening borlig’imda
vaqtning har bir kichik oniga ilingan xotiralar o’zgarishi orqali sodir
etiladigan yangicha voqea-hodislarni yo’qdan-bor qilib yoki o’z-o’zidan paydo
qilib chiqarib berishadi.
Comments
Post a Comment