Nima ham qildim?
Mana kecha bir –(bo’libdiki) ko’zlarim qiynab orqaga ketdi,
kontrolni, boshqaruvni yo’qotdi, ruhim taranglashib jismim ojizlandi. Umuman
farzandimning 6 yosharligidan so’ng 8 kun 4 soat deya 4 ga ko’paytirib topgan vaqt
davrim bo’yicha bo’lmay, taxminimcha yarmiga ko’ra yoki avvalgilardayin 3 kunda
ko’zim ikkalasi ham orqaga ketdi. Nima demoqchiman, men odatda 3 shunday
kunliklar orasida o’zimni baribir urintirib, qiynashga qo’yib berib, ahvolim
yomonligidan qochadigan ko’p ham amallar qilmay yashardim. Ammo o’ylab qarasam,
Kovid 19 baribir aynan 3 kunda, aniqrog’I 2 kun 1 soatdan tortilib 3 kun yasab
meni urarkin, qiynarkin. Shuning uchun 3 kunimni qanday o’tkazsam ham, baxtli
va taxtli, keraklicha ochiqcha, yaxshi, sog’lig’im kutilgan, rejimimga xos
bilinarli joylarga borib yursam, ishlab o’tkazsam ham bo’laveradi. Natijada
qarabsizki, bugun mana hozir shu amaliyotni o’z vaqtida va joyida amalga
oshiryapman. Albatta, avvallari ham bilardim, - 3 kunimda ko’zim bir bor tirishsa,
men 3 kun davomida o’zimni qiynab, noqulayliklar bo’laverishiga yo’l qo’yib
berib, uydan chiqmay, to’shakka qolaverib yotardim. Mana hozir esa negadir toqat
toq bo’ldi shekilli, kompyuter oldiga, sayr qilgandayin, har qayoqqa gavdamni
ochiqcha olib yurib, tanam uchun qulay muhitlarni tanlab kelib yuribman. Endi,
umuman nima haqida yana avvalgi, o’tgan bir kun oralab, ichida (ya’ni kechangi
yozuvim tugashi bilan dam olishlarim vaqtida xayollarimga kelgan) fikrlarimni,
subyektiv, tuyg’uli, ichki va ko’pchilikka noma’lum bo’laveradigan rejalarimni yozmoqchi
edim. Bu – albatta, (taxminimcha menga yaqinlashib kelayotgan insoniyat o’rgatayotgan
bo’lsa kerak, ya’ni o’zimning qaysidir bir jumboqni ochib berishimga simmetrik
almashinishga xos ravishda ko’rsatmanki) demak, - Kovid 19 li ko’rish va Karonavirusli
eshitish haqida edi. Xullas, birinchidan gavdali tug’ilgan kattalarning, bizning
farzandlarimiz ekran-orti asl, birinchi nusxadagi bolalarimizning qalbakilari
sifatida bizga Kovid 19 bilan haqqoniy, ko’pchilik doirasida ham isbotli ko’rsatishadi,
Karonavirus bilan esa chindan, hamma uchun eshittirishadi. Ikkinchidan ko’rishda
hammaning ko’zi o’zida bo’lgani bois barcha har qayoqqa, nisbatan uzoq
doiralarga tarqab ko’rib yurishi mumkin, eshitishda esa suhbat kichik doirada,
yaqin muhit-shart-sharoitlarida bo’ladi, zero uzoqdan eshitib bo’lmasligi
mumkin. Natijada (hali ham ikkinchidan) men, odamlar yolg’on ichki ko’zlari,
onglari bilan boqishlari bo’yicha boshqalarni o’zlariga Kovid 19, tashqi ko’z
qarashlari keng doirasidan yaqinlashtiraverishga urinadilar, gavdali, omdan
murg’ak bir parcha go’sht bo’lib uzilib tushgan qalbaki bolalar esa ko’rishimizni
uzoqlashtirib haqiqat, ko’pchilik ishini qilmoqchi bo’lishadi. Eshitishda esa bizlar,
tiriklar, kattalar ongimiz bo’yicha, ichdan tashqi haqqoniy eshitiladigan
faqatgina ta’sirlashuvga ko’ra eshittirishimizni yoki o’z tinglashimizni
uzoqroqqa, pana hududlargacha amalga oshiramiz. O’lik nusxaning o’zi bo’lgan
bolalarimiz (e’tibor bering, kattalar hammasi teng huquqli, ko’pchilik sifatida
bordirlar, ammo bolalar yolg’on, o’lik, - tirik murda sanalishadi) tor doirada,
yaqin davra ichida ichdan o’tkazib, ichimizdagi ya’ni ekran-orti
bolalarimizning subyektiv qo’rquvli massasiga, energiyamizga genetik ravishda qarama-qarshi
qilib bobo-buvilarini, kattalarni, onalarini gapirtirishadi. Xullas, yaqin va
uzoq muhitlarga qaratilib tortilgan yolg’on, ongdan yoki aqldan mos ravishda ko’rish
va eshitish o’zaro almashinib birinchidan Kovid 19 va Karonavirus og’rig’ini,
xastalanishli qiynalish davrini keltirishi mumkin, ikkinchidan esa shu
kasalliklar o’rab olgan tashqi muhitdagi ko’rish va eshitish bilan bog’liq
haqiqatlarni genetik ravishda (o’z joyidagi, vaqt davridagi esni, xotirani yoki
yodni parallel aldagan holda) esga solishi mumkin. Demak, haqiqatdan, ko’pchilik
yoki dunyo bo’yicha bor narsa sifatida ko’rib turgan asl karchilarning shu ko’rishlari
ko’rlarga o’tadi, ko’rlarning eshitaolish qobiliyati esa karlarning esiga
tushirib boriladi. Endi, albatta, men mirzo hamki shu – yozaman, yozganimda esa
tezlashuvli qilayotgan dunyoqarash bilan vaqtning nisbiyligiga ko’ra odamlar
darcha ortidan qayta-qayta, takroran o’tib, oyoq ovozlari orqali mening
yozishimni keltirishadi, dunyoga zorligini bildirishib, darrov o’ylab turgan
kallamdagini birdan kelgan oyoq shovqinlari bilan sinxron ravishda yana o’ylashga,
variant qidirishga qoldirmay yozdirishadi. Shunda ichimdagi nafchilar, mening
foyda olishimni kesib o’zlariniki qilgandayin odatda bundan ortiq o’ylab
topolmaysan degan maqsadda, bo’laversin, o’lavergin degan nazd bilan
qaraydilar. Albatta, kalla shundayki ya’ni aniqrog’I miyamni ichimdagilar
shunday qilib qo’yishganki, butun xotiram, avvalgi barcha yozganlarim tahlili,
ma’nosi birdaniga kallam impulslari, yo’qlik vakuumi sig’imiga kirib joylashib
olaveradi, natijada shularning qanchalik katta hajmiga qarab o’tirmasdan,
baribir xulosali, tahlilli yangi bir fikr keladi, ammo oldingi yozuvlarimni “bizlar
eslatyapmiz, bizlar bo’lganimiz uchun shunday yig’ilib, senga qaytarmagan holda
davom ettiradigan ravishda keladi” deya turishgan ichimdagilar miyamning past diskasidan
shunday uyushtirishsa, yig’ish qilishsa, yuqoridan pastga qarab turib yopishgan
ikkichi diskidan, shitidan, qalqonidan tamom, fikringni qo’shimcha to’ldirish
bilan yakunlayolmaysan, qancha vaqting ketsa ham hozirgidan ko’ra yaxshiroq xayol,
hisob-kitob, fikr topolmaysan, -- bor-e, boraver, ko’p o’ylasang topishing
mumkinligiga qarab turaveramizmi – deyishib meni o’zlaricha yana o’rab olgan
holda ishlatib, yozdirib foydamni, ongimni o’rab olgan holda so’rayotganga, foydamni
o’g’irlayotganga o’xshashadi. Xullas, hozir aytishyaptiki, (albatta shu
ichimdan aytishadi, tashqarimdan bo’lsa ta’kidlab, inobatga olib yozardim)
oxirgi gapida o’zi bo’lgani uchun nechta so’zni qaytardi deyishyapti. Xullas, o’liklarning
maqsadi meni quyi darajadagi, ya’ni martabadagi tiriklarning, insonlarning
vaqtda nisbiylik qilib ishni qaytarishlari, takrorlashlariga yo’l qo’ymay,
aynan ular bilan (o’zlari orada turib) meni itarib urmoqchi bo’lishadi. Xullas,
shunaqa gaplar. Ha -, ichimdagilar yoki barcha qalbakilar o’zlarini hayotlarini
to’liq, mukammal bilmay, boshlari oqqan tarafga ketaverib, kelib-kelib o’ylab
topganlarini qarangki, xuddi yosh bolalardayin, bir narsani ko’rsatsang
berilib, qiziqib, shu narsaning hayotdagi o’zi uchun o’rnini topishga harakat
qilib qaraganlaridayin, odamlar va insonlar o’rtasiga kirib olib, bizlarni o’zaro
janjallashtirib mazax qilish orqali naf olib, quvnab, o’zlaricha yana kallarini
burib, qanchadir burilishda to’g’ri yo’lga kirganlarini bildirib, “bizlar ikki
taraflama o’zaro o’tishlarni yaxshi yo’lga qo’ymoqchimiz” deyishib, aksincha birdan
u tarafga o’tib qolsak, darrov, butun insoniyat yoki odamzot zahmati, bosimini
bizga qarshi tutib urishadi. To’g’risi qiynavorishdi, bilmadim, bu – men bilan
bog’lanib turish uchun qilinayotgan bitta sifatida bo’laversin deb
hisoblayotgan ishlarimikinki, biz so’zini aynan kimligini, atoqlashitirshimni
so’rab xit qivorishdi. Men ham doimo shunday, biz so’zi kim o’zi, shuni so’raverishayapti
deb yozaverishim kerakdayin. Bilmadim bu – ularni qanday dirrilatsa kerak,
aslida subyektiv ilmli, aqlli ishlarida, kitoblarda biz so’zi xuddi mendayin
kontekstga xos ko’p bildirilgan va ichimdagilar tomonidan ham shunday yozib
ketilib, ishlatilib, ko’tlarini avjlantirgan holda quvontirishlari bo’lgani
uchun men tomondan yozilishi ularni dirrilatayotgandur. Yoki balki, o’zimga shu
biz, ular so’zlari bilan aniq bo’lmay, kimligi aytilmay shubha kallamga
kelaverayotganida, keyinchalik, yozuvlarimni hayotda, yozmayotganimda eslassam,
kim o’zi, qanday aloqalarda boshqa ishlarim, atrof yozuvlarim bilan yondashuv
ketdi deb o’ylashim mumkinligini esga solyaptilarmi. Xullas, men ishimdan, biz
so’zimndan qoniqaman. Gazni bosishim kerak. Zero shunday paytlar gazni bosishim
kerak desam, ichimdagilar o’zlari tanlagan yo’lni ma’qullayotganimni bilib,
aslida meni shu yo’lga qo’ymay, faqatgina bizlar zo’rmiz, bizlar qilaolamiz
deyishib, gazni bosishni o’zlaricha o’zlari tomondan men ham ularni
maqullagandayin chiqishim sifatida qabul qilishib menga yozishga qo’yib
berishadi. Endi xullas, bunday ,azizlar, demak, - men ichimdagilar tomonidan ma’lumot
yig’imi, tezligi bo’yicha yordam olib, fikrlarimni yangi so’zlar bilan nisbatan
tez yozib ketayotganimda, miya sharlarim yoki tepa-past bosimlari ishlab ketib,
teppasidan menga atalgan yangichalik, -- ifodaviylik – (mana yordam berishdi,
ko’rdingizmi, demak, teppa tarafga qarasam, past taraf ishlaydi, va aksincha)
berishadiki, natijada mening o’zimning (avvalgi, o’zim tortib o’zim
ishlatadigan miyamda, oddiy) yozuvlarimni, yozish uslubimni bilayotgandayin,
yozishim bilanoq “yana o’zicha, o’zboshimcha yozdi, qildi, bekor shunday qildi”
deya har bir so’zimning o’tib borish vaqt jarayoniga kinoyaviy, yoki paradoksli
ma’nodagi teskari yo’nalishda, mendan keyin, yozuvim bo’lib o’taverishi bobida
bashoratlarini yana mening yozish yo’nalishimda aytish bilan olib borishadi.
Demak, xulosa qilib shu o’rinning o’zidan bilib topganimiz, yangi ma’lumotimiz
shuki, bashorat jarayonli teskari yo’nalishdagi kinoyaviy qolishlarda, mag’lubiyatlarda
bo’lishi mumkin, ammo hayotga o’zini bildirib, katta ketkizib chiqarish
ahamiyati, shu teskari, zid jarayonli bosimlaridan yana qarama-qarshisiga,
bashorat qilinayotgan ish yo’nalishida bildirilishi, izohlanishi, gapirilishi
mumkin. Mana boya boshlanishida yozuvga kirishib turganimda 8:40 soat
daqiqalarini ko’ruvdim, mana hozir esa 9:31 daqiqani ko’ryapman. Ichimdagilar
baribir mening yozuv tezligim qanchaligini o’zim to’g’ri
tushuntiraolmayotganimga, yozib bildirolmayotganimga ahamiyat qaratishadi.
Keling shuni aniq o’lchab bersam, shu yozuvlarimning o’zida. Demak, vaqtga qarayman,
(-- birinchidan albatta sizlar menga ishonishingiz kerakligi to’g’risida o’zingiz
bilishingiz kerak, zero buni uyushtirish oson) 5 daqiqa ichida qancha yozishim
mumkin. Kelingki men o’ylab turganimni yozishim oson desak, shu besh daqiqa
ichida o’ylab yozuv uchun topolmagan jumlalarni, bir xil ibora yoki takroriy so’zlarni
aynan qaytarishim, takrorlashim mumkin, baribir shu o’ylab topib tez yozishimga
yetmasa kerak. Demak, hozir soat 9:34, 35 da boshlaymiz. Boshlandi. Ha, men 35
daqiqada yozuvni boshladim. 40 daqiqada tugatishim kerak. Men urinib tez
yozishga harakat qilaversam ham yozuvim tezlashmasligi, balki hayajon sababli
hissimni unutib muvozanatni yo’qotib qo’yishim mumkin. Shuning uchun
tezlashmayman. Odatdagidayin o’zimni his etib yozib boraveraman. Masalan, hozir
nima deyishimni bilmay to’xtash bo’ldi. Nima degayin, qo’l ostimdagi chig’ir-chig’irni
eshitmayapman. Demak, to’xtamasligim kerak, nimadir yozishim kerak. Yo’q-yo’q
yana fikr, o’y yo’qolib qoldi. Baribir men doimgidayin juda tez yozishimni
emas, bamaylixotir erishgan tezliklarimni ko’rsatsam ham bo’laveradi. Zero bu –
nima desam ekin, ha nima demoqchi edim, to’xtab qolyapman, to’xtamasligim
kerak, xullas zero buda. Nima qilay yana o’yga berilib bir nima chiqarmoqchi edim.
Kerakmas, yozib boraverishim kerak. Nima bo’lsin, xay nima degayin, hozir soat 9:37.
Ichimdagilar o’zlaricha bilimdonlik qilishib, ha – har safar oddiy mulohazlarda
ham mendan aqllilik qilishadi. Demak, ichimdagilar bo’ldi, shu sonning 37
daqiqaning o’zi bilan sening tezliging aniqlashdi deyishadi. Donoda o’zicha,
baribir dono, haha. Menga shu ichimdagilar oddiy aniqliklar bo’yicha o’zlarini
bildirishib, dunyoqarash bo’yicha to’g’ri ketayotganimni mendan olib ham o’zlarini
to’g’irlab bildirishadi, boz ustiga mana hozir 39, 40 ga yaqinlashyapti, qarab
turishim kerak. Xullas, boz ustiga nima demoqchi edim, bo’ldi. 40 bo’ldi. Ha,
azizlar, qancha yozibman. Bir ko’rib chiqing. Xay, ichimdagi Ko’tkus
doimgidayin meni subyektiv ravishda orqada qoldirmoqchi bo’ladi, baribir sening
o’zing bir yerda turib, yolg’iz yozib hammasini bizga atayin uyushtirgansan
deya boshqalar o’ylashadi deydi. Men nima qilishim kerak, shu haqda boya aytmadimmi.
Men subyektiv-obyektiv haqida yaxshi bilaman, meni doimo shu haqda boshimni
qottirib o’rgatib turishlari kerak emas. Masalan, chindan ham hozir cho’kka
tushib, o’zimni bechora ahvolga solib, qiynalganimni bildirib, nima qilishimni
bilmay, jigarim osilib va h.k. qulayotgan ahvollarda aytishim mumkinki,
ichimdagilar, aynan Ko’tkus yoki Durdona, mening energiyamni va subyektiv
qarashlarimni olib, o’zi bo’q otib gapirib, aytaylikki, har damda, har doim
meni subyektiv-obyektiv qarama-qarshili bosimda ushlab o’zini bildiraveradi.
Ehtiroslarim ya’ni yuz ifodalarim doimo Ko’tkus sababli tomir yoki asab izlari
bo’yicha o’zini bildirib turadi. Har bitta hayajonimni hissim bilan solishtirib
turadi va hayajonim ko’zimga, aynan ko’rsam ham ko’r deya hisoblanishimga ko’ra
yolg’onga boqyaptimi, yoki haqiqatni ko’ryaptimi darrov aniqlashtirib, yolg’onga
boqib, o’zimdan o’zim ongli foyda, bosimim ichida yo’g’irilish, belanish,
burilib mirth, miriqish qilish qilsam (masalan, hozir shu o’rinda qilmoq so’zini
ikki marta ishlatganim uchun ichimdagilar bosimi ichida takrorlanibdi deya
mening chindan ham shu so’zlarni qayta ishlatganim uchun olayotgan ozgina damimni,
hordig’imni urib sindirmoqchi, qulatmoqchi bo’lishdi) demak, darrov ko’rligim,
balki qandaydir aytsam, ya’ni aytaolasam hozir, bu – asosan o’ng ko’zimda bo’lib,
o’ng ko’zimni oq jismi, butun shari bilan ortga miyaga tiqishtirivorib, o’rniga
asablarni bildirayotgan nimanidir (miyadan) chiqaradiki, bu – darrov meni ko’rligimdan
tashqaridagi haqiqatni ko’rishimga undashni bildiradi. O’zi shunday bosim,
haqiqatni ko’rishim uchun men takroriy amal bilan ko’rolmaslik, yolg’on qilishim
kerak. Xullas, ichimdagilar yozuvim mezonini, tartibini, tarozisini ham men
uchun o’ylab topishganki, aslida men yozayapman, hammasi o’zimniki, o’zimning
ishim desam bo’ldi deyversam bo’laveradi. Masalan, yuqorida, yaqinda, ko’rib
turibsiz-ku, aldamang, ha – ko’rib turibsiz, - nimaga shunday yozyapman, endi
bu go’zzuklar mendan nisbiylik o’rniga aniqlik talab etishib, yuqoridagi
deganing qaysi joyda, nechta gap oldin deb turishaveradiki, xullas, bu so’zini
ikki marta ishlatib tire qo’yganimda ham
seskantirish, ruhiy larza berishdi. Xullas, men subyektiv-obyektiv ya’ni
subyektiv va obyektiv (shunday ham yoz, ajratib, va so’zini qo’yib yoz deyishyapti,
aks holda o’zingni ikkilanishingdan kelamiz albatta, sen bu birinchidan o’zingni,
asos sifatida menligingni, borligingni, nimalarni bilishingni bildirasan, aks
holda faqat sen bilan turarmidik, bor-e, boshqalarga qarasang, ularda tajribam,
bilim boshqacha bo’lib, mutloq boshqa ishlarni qilib yurishibdi, yoki yozadigan
kezi hayotida bo’lib yozdirsak ham, baribir o’zidan kelib chiqardik,
ikkilanishini o’ziga raqib qilib qo’yardik, zero bizlar bekordan-bekor, o’zi
shunday, hamma bor degan olamda qaytaga har bir kishi, shaxs uchun ularni o’zgartiradigan
o’zimizning ishimizni qilib yuraverardikmi, qanchalik o’zgartiraolardik hamki,
bu – o’zi ko’ti-boshi bo’lsaki, kallasiga aralashib tuyg’ularini, bilimlarini boshqacha
davomiylikda, o’z o’tmish uzun chizig’idan qilib bilganimizcha sal o’zgacha yo’lda
boshlab borardik xolos, zero subyektivlik bilan shaxsni ko’p o’zgartirib bo’lmaydi
deb o’zlari ham mana aytishyapti) qarama-qarshiligi, ziddiyatini necha marta aytishim,
bildirishim kerak, bu – ichimdagilar senga din va dunyoqarash ziddiyati
deyishyapti. Ammo men unday deyolmayman hozir, zero Karonavirus ya’ni Kovid 19
bu – bolalar kasalligi, bizlarni kar va ko’rga chiqarib din va dunyoqarashdan
ham ustun g’ayrioddiylik, yolg’on amallar qilyapti. Xullas, necha marta
aytishim kerak, odamning xarakterini o’zgartirib bo’lmaydi, masalan, men 5
yoshimgacha bo’lsam, yoki 10 yosharligimda shu paytgacha yashab o’tgan bo’lsam,
yoki keyin kelingki 16, 20, mana hozir 34 yoshdaligimda ham o’tkazgan umrimda
doimo hayot bilan bog’liq tajribalar, bilimlar va ko’nikmalar, yashash
shartlari bo’lib kelib, men o’zimni shular, hayot aksi asosida qurgankiman,
ichimdagilar har bir o’tayotgan onimda meni hayot bilan bog’liq o’sishimda
maksimum kinoyaviy mag’lub bo’lib subyektiv ravishda xarakterimni, o’zimni o’zgartirishlari,
yoki kelingki o’zlari, mana Ko’tkus ko’t qichig’I, kayfi bilan miyig’ida,
jimirig’ida kulib turgandagi holda meni butunlay yangicha inson, odam
qilishlari mumkinligiga o’zlaridan boshqa hech kim ishonmaydi. Demak, meni
butkul o’zgartirib, yangi qiyofani mening boshimga ilib, aslida esa meni shu
subyektiv burilish bilan to’liq aldab, hayotga
qarayotganimda bumerangdayin, to’g’ri chizig’imni qiya davom ettirib,
burib yuborib kuzattirish oqibatida, o’zimdan, avvalgi o’zlgimdan, borligimdan,
vujudimdan, to’g’ri chizig’imdan to’liqligicha shuni o’zlariniki qilib foyda
olib, go’shtimni moldayin yedirib aylantirib yana o’ziga yopishtirib qo’yaverib,
cheksiz ovqatlanib, etimni tanovvul qilib yurishni xohlashadi. Xullas, ha, farzandlarimiz
aslida bo’qimiz bo’lsalar ham, o’zlari yeyishni, toza yegulik bilan tanovvul
qilishni butun bir to’liq kunlaridayin, hayotlari uzluksiz, doimiy jarayonlaridayin
bilishadi. Umuman nima ham derdim, bizlar Rus xalqining Matryoshka degan
tamoyiliga bo’ysunamiz. Mana asosiysidan, kezi kelib o’z o’rnidaligisidan
boshlab yozsam, bu – farzandlarimizning gavdasi bizning energiyamiz, quvvatimiz
sanaladi, subyektiv miya fikrlashimiz esa ularning gavda massasi sifatidagi o’zgacha
bir shaklda namoyon bo’ladi, bo’q otib, tarqatib, sachratib esa bolalarimiz,
farzandlarimiz gapirishadi. Demak, ular -- ya’ni farzandlarimiz – ((balki ular
so’zini ichimdagilar mening yozuvimni bo’sh vaqtimda, o’qimayotganimda isbot o’tmishda,
haqiqatda saqlanishi kerak degan ma’noda, o’zimga yodim bilan o’qitishib ular
so’zi bu – aslida kimlar deyotganimga olib kelayotgandurlar, natijada o’zimga
noma’lum bo’laverayotgani uchun ichimdagilar qayerdandir topib shu tixirlikni,
ular deb qo’yib birdan kallamga havoli tegish, bosimli urish bilan kimlar,
kimga murojaat qilyapsan degandayin qilishadi, albatta, mening ular so’zini
tushunmasligim ham shu darajada bo’lsa kerak; xullas, ko’rib turganingizdayin
subyektivlik aralashdimi, haqiqat o’z joyida turmasligi mumkin, qilgan
ishlarimizni, zapislarimizni, narsalarning hech kim tegmas yoki tegsa ham
birinchidan bizlar deya o’zgartirib qonun-qoidaga, tabiat asosiga ko’ra o’zgarmaydi,
yo’qolib qolmaydi, yoki almashmaydi deyishimizni subyektivlik o’zida qanchadir,
baribir to’liq takrorlayolmaydiki, doimo bitta joyda qotib turib, hech narsani
ko’paytirmay qarab turolmaydiki, haqiqat sifatida o’tmishda qottirib qo’yaolmaydi;
albatta, hozir yana o’sha gapni qaytaraman, qottirib so’ziga ham kelib shu so’zni
har kim har xil tushunadi, deya aslida menga nisbatan o’zlari boshqacha
tushunishlari, bilishlari mumkindayin menga o’zlarini eshittirib, bildirib
turgan ichimdagilar, aslida aynana senga deya ya’ni menga o’zimga keyinchalik,
kompyuter oldida turmay, haqqatan o’qimasdan, yozuvlarimni eslab o’qib ko’rsatayotganlarida,
albatta, meni biror so’z bilan yoki gap bilan aniq qilib qayta, esimda o’qitolmaydilar,
ammo yodimga solaverish qilib yozuvlarimning o’z-o’zidan o’zgarayotganini
bildirayotganlarida, xullas, shu misoldagi qotgan so’ziga yoki umuman shunga o’xshash
vaziyatdagi boshqa bir so’zga o’zimning qanday qarashimni, shu gaplarim bilan bu
so’zning orada yozilish munosabati qanchalik to’g’riligini o’rgatib, kuzattirib,
mendan qoniqish hosil qildingmi, o’z ishingdan xursandmisan degam ma’nolarda so’rash
qilaveradilar) biz kattalarning gavda etimizni, mushaklarimiz ya’ni go’shtimizni
ovqat qilib yeyishadi, suyagimizni esa bizdagiga ko’ra o’z hayot shakllaridagi
uy, ekran orti foni qilib qo’yishadi (demak, yeyish ham ekran ortida, tele-ekran
ichida etimni yulib yeb yana joyiga o’zimning hayotiy ovqatlanish jarayonlarim
bilan to’ldirib qo’yishimni bildiradi), terim esa ularning, -- farzandlarimning
– (ha – o’zimga tushuntirish uchun to’ldirish qilyapman, aks holda keyin shu
yozuvlarim miyamga o’zimning yaratig’im sifatida majburan, ko’tarib yurishim
uchun, zero o’z-o’zidan men sog’lom bo’lmaganimda, menga shunday qilishga,
ishlashga qo’yib berishardimiki, baribir mening boshimga aniqmas sifatida
yuklanmasligi kerak) yoshlik o’yinqaroliklari, qarrilik dam olishlari va o’rta
yosh ishlashlari sanaladi. Demak, qaytaraman, oldingi gapda negadir ko’p
qavslar bo’ldi, - ekran-orti haqqoniy farzandlarimiz bizning etimizdan oziqlanishadi,
suyagimiz ostida hayot kechirishadi, terimiz bo’yicha o’ynashmoqda, endi bir
narsa bu – tirnoqlar esa shu chinakam farzandlarimizning qalbakilari ya’ni
bizning o’zimizga o’zimizdayin ko’rinib turib o’sayotgan gavdali, aslida ekran-ortida
o’liklik, tirik murdalik qiladigan bolalarimiz. Ha, azizlar, tirnoqlar
gavdamizga nisbatan qanchalik kichik - va kam massali bo’lsa,
energiya-subyekt-bo’q sifatidagi haqiqiy bolalarimizga ham shunchalik ojiz, yo’qlik
qarashlariga nisbatan yuzaki jism bo’yicha qalbaki bolalar, ikkinchi nusxalari
hisoblanadi. Endi hali ham ikkinchi nusxalar so’zidan voz kechmayotganimni ko’rib
turibsiz-ha. Nima desam ekin, hozirgacha tahlilimda bu – quyidagicha o’z o’rin-joyini
egallab boryapti, demak – ya’ni, mening ko’zim hayotga nisbatan kinoyaviy
parallel mag’lubiyatda ortda qolib haqiqatni ko’rish qobiliyatimga nisbatan ko’r,
ba’zi narsalarni ochkimdan, ko’zoynagimdan ko’rib turayotgan qalbaki bolalarimga
o’xshab ko’rolmasligim bilan bordir. Shuni xuddi bunga o’xshataman, ya’ni ko’zlarimning
old chegarasi, shilimshiq pardasi yoki ko’zoynagim bilan - bolalar tashqi
hayotga 1-2% bo’yicha mendan ko’ra aniqroq, to’liqroq, tarqagan atrofdagi
narsalarni men ko’rolmaganimda, o’zlari boqaolib qarashadi. Demak, 1-2% ga ko’ra
nur chindan ham tashqaridan keladi. Ammo shu foizlarda men ko’zlarim shilimshiq
pardasi, yuza sarhadi ostida tashqi tabiat nurlarisiz ongimning o’zi bo’yicha
haqiqiy joylarni, hayotdagi menga ko’rinmay har qayerda bir-ikki uchrab
tarqayotgan narsalarning joylashuvini bo’sh qoldirib, hech narsa biror
nimaning, narsaning ustida turmaydigan qilib, yoki aksincha, qo’shimcha narsani
miyamning o’zidan, subyektiv yaratib ko’rishim mumkin. Xullas, qolgani boya aytganimdayin,
ularning karligi va mening ko’rligim almashinib, aslida karlikning ko’rish
haqiqati va ko’rlikning eshitish haqiqati bo’yicha narsalarga, buyumlarga
chindan ham tegaolamiz, tegish sezgimiz yolg’ondan ishlamaydi. Albatta,
avvaldan beri, boshlanishidan buyon o’zim ko’rolmayotgan narsamni ko’rmaganim
sababli karlik bilan almashinishga ko’ra boshqalarga, karlarga devonacha
tanada, gavda burilishi, qayishishi, bukilishi, qiyalashuvi bilan (bilmadim
endi o’zimni karlar qanday tasavvur etishar, aniq ko’rishar ekin), balki boshim
egriroq turib, kinodagi Rohitdayin ya’ni Kritning otasidayin meni ko’rishlari mumkin.
Men o’zim haqimda shunchasini aytdim, qolgani qo’limdan kelmay, chindan ham
shunday, devonavor ko’rinaverishim mumkin. Xullas, gapning lo’ndasini
qilganimizdan so’ng davom ettiraversak ham bo’laveradi, bu – men 1-2% deyotgan
ko’rligim aslida ko’p bo’lsachi, yo’q unday bo’llishi mumkin emas, zero 51-49%
li dunyoqarsh-din almashinuviga ko’ra 2% yaxlit, buz butun to’liq yakkalikda o’zimiz
ya’ni har kim o’zi qolib, aynan 2% bilan ko’rlik va karlik qilishi maqsadga
muvofiq deya topilgan bo’lsa kerak. Xullas, ikki foiz bilan chindan ham men
qayergacha borishim mumkin, demak, dogmamiz, ishonchimiz yolg’on, xato, ya’ni
aniqroq qilib aytsak, boshqalarni men 2% li yolg’on, ichimdan - kelishlarini,
turishlarini qo’shimchalar bilan yaratib ko’raman degani yoki karlarga shunday
aldamchi eshitiladi deyilishi deyarli mizr, cho’pchak, maydakashlik sanaladi.
Masalan, shu ikki foiz aslida hali ham Karonavirus va Kovid 19 yo’q bo’lib
ketmagan davrda, (ammo, dunyo hamjamiyati shu kasalliklarni bot-bot qilib, qo’rqitib,
birinchi boshlanishida tarqalib ko’p kishini, shaxslarni o’ldirganidayin ko’rsatib-eshittirish,
telekanal aloqalarini qilmayotganiga qarangki), bizlar, tirik jonlar, -- inson
zotlari (ya’ni zotlar shu o’rinda odamlar ma’nosida deb tushunarli bo’lib
qoladi) – Karonavirus va Kovid 19 xastaliklariga taqdir, dunyoqarash bosimlari
bilan zamonga ko’ra ko’p to’xtalib o’tirmasligimiz, zamon tortishiga ko’ra karlarning
og’iz bo’shlig’iga taqiladigan niqoblarisiz, shu olib tashlangan niqoblarni, ya’ni
ochiq lablarni ko’rlar yolg’ondan ko’ryapti, karlar esa ko’rlarning barchasiga yaqin
hamjamiyatida (barchasi deyishga ham qo’rqib qoldim, ma’no shu tarzda
ketayotgan bo’lsa ham; zero birinchidan ichimdagilar barchasi degani hech qachon
bo’lolmas deyishadi, masalan, eng uzun chiziqning ham oxiri-boshida bittadan
elchilik nuqtalari, almashinish sabablari qo’yiladi deyishadi, shunday bo’lsa
ham barchasi deyishga haqqimiz bo’lsa kerak hamki, ammo ko’rinib, bilinib tugan
tahlil yuzasidan, kelingki o’z nisbiy subyektiv, ko’pchilik bo’yicha
aytilayotganligiga ko’ra to’g’ri qarashimizni ham hisobga olmay barchasi,
hammasi deyolmasligimiz kerak ekin, o’zi anig’ini kim bilib turibdi, aniq narsa
faqatgina raqamlarning o’zida, hisob-kitobli jarayonlarida bo’ladi va shuning uchun
ham bolalar tor doirali mavzularni dunyoning qisilishidan, omdayin bukchayib o’rtaga
tortilishidan, sudralishidan yaratishadi; biz kattalar esa unday emas, dunyoga
taxminiy yuz bilan bilgan oralig’imizning salmoqli ko’p-kamligiga qarab
gapiraveramiz, zero shu – bizning bizdan kattalar, ulug’larga ko’ra aniqligimiz
sanalgan) ko’rlarni ochkisiz, ko’zoynaklarsiz ko’ryapti. Endi shundayki gap
gapiryotganimda, jumla yozayotganimda bizlar doimo foizlarga to’xtalib o’taverolmaymiz,
zero foizlarimizni ham taxminan uramiz, keyin esa – doimo ko’pni, barcha
deganimizni 99% yoki ehtimolimizga ko’ra 90% mi, undan kammi-ko’pmi deya aytib
turaverish dunyoqarash bo’yicha bema’nilik sanaladi. Yozuvchilik chidamaydi,
bilimlarni o’zi taxmin qilib topayotganimda, aniq yozilishini qayerdan bilay.
Xullas, qaytaraman, boya yaqqol chiqmagan, yozolmagan bo’lsam kerak deb hisoblagan
holda. Demak, ko’rlar karlarning faqatgina niqoblarini ko’risholmaydi, karlar
esa ko’rlarning ko’zoynaklarini borligini eshitmagandayin o’zlarini olib ko’rsatishadi.
Qolgani bor haqiqat bo’lsa kerak. Ha, azizlar, men ishonib qolyapman, ya’ni devonaligim
chindan ham meni boshqalardan o’zgacha, boshqacha qilib qo’yib, ularni o’zim
qatorimga qo’sholmay, ularga, boshqalarga boshqacha sizlar deya munosabatda bo’libman.
Xullas, bu – yoshligimdan, peshonam yorilishi paytidan bo’lsa kerak, har holda
undan oldin, peshonam yorilmasidan ilgari hamma qatori, sog’lom, boshqalarni o’zimga
o’xshatib, bir xil hayot kechiradigandayin bilib yashagan bo’lsam kerak, ammo
shuni, kriticheskiy xastalanishimdan, peshonam yorig’idan oldingi vaziyatni
eslayolmayapman. Endi mana hozir o’zimdan kelib chiqib, hissimni sinaverib, ichimdan
aniqlik yuzalab yozuvlarimga baho berayotganimga qarab turib, ichimdagi
yomonlar dikni, olatni qo’zg’atib o’g’il og’izlari, ohanglari bilan miyamda
tuyg’ularimdan ovoz, ozginagina bosimli tovush chiqargandayin yoki shu tuyg’uli
bosimning o’zi bilan g’udurlab, nima bu, anig’ini o’zing bilayotganingdayin
nega qochiryapsan, anig’ini yoz deyishib, men kampyuter ekrani bo’yicha
monitorning ikki chetiga (hozir diqqat shunday qaratilyapti) qanchalik bo’sh
yoqlama nurlar bilan qarasam, xullas, - ko’nglingdagi aniqlik to’ldirishini
qilishing kerak, bilib turganingdayin deyishadimi yo’qmi, xullas, bizlar yo’qmiz
o’zi, seni subyektiv kalaka qilayapmiz deyishga ham o’xshashadi, ammo menga eng
kerakli dolzarblik, ish ham shu deganga o’xshataverib, aslida mening bilishimcha
o’zlari ta’kidan shuki, ya’ni energiyam va subyektivligim misoli aniqlikni, ma’lum
o’talgan hisob-kitobni talab etishib turishibdi. Albatta, bu yana – meni o’zlariga
yo’l ochish uchun yozdirish bo’layotgan ekin, zero mening subyektiv, nisbiy o’z
aniqliklarimni avvallari juda ko’p vaqt davomida, yillar bo’yi desak ham bo’ladiki,
biz bilganchalik, subyektiv aniqlikda qilishing kerak deyishgan, mana hozir esa
o’zlariga ham o’liklar hamda farzandlari chiqib, sekinlik bilan hayotlariga qandaydir
ko’rinib qolayotganda menga majburlagan bosimlarini qaytarib olishmoqchi, va
shu bosim bilan o’zlari qarama-qarshi zarbaga uchramoqchi emaslar, xullas,
aniqlik haqida to’liq yozdirib, meni sovutish, o’zimga ko’nglimdagidayin
ishontirish oqibatida o’zlariga men aniqlik bosimi duch kelmayotgandayin
qarasam, chindan ham ularni aniqlik talab etmas ekin. Xullas, nima bo’lsa ham
men avvalgidayin qarshilik qilib bilib, o’zimdan hech kim osholmasligini bilib,
ichimdagilarning buyruqlarini, aniqlik talablarini inobatga olib kelganman.
Birinchidan barchasi o’zimning gavdamdan kelib chiqib ichimdagilar tomonidan so’ralyotganini
bilaman. Masalan, yurgan, bosgan yo’limda gavdam balandligi, chizig’I bo’yicha
jismim, massali qottiq harakatchan tanam qayta-qayta yaratilib, shu holat,
harakat davomidagi butlanaverish o’zimga gavdam ostidan boshimga qayta ravishda
o’zimni, simmetrik to’ldirishim kerak bo’lgan qilmishlarimni, ishlarimni, gavda
qisilishimni aytib, bildirib turgandayin. Xullas, sababsiz, kerakmas, lozim
topilmagan, tushunarsiz, sog’liq yoki dam olish maqsadida qilingan takroriy -
harakatlarim massamda, genimda asosan gavda ostimdan, boshim ostidan yig’ilib
kallamga, boshimga nisbatan rezinkadayin cho’zilib-qisilish qilayotgandayin.
Aynan shu joydan, ya’ni o’zim yektazib kelib, o’zimning ishlarimdan ichimdagilar
o’zlaricha boshimda subyektivlik qilib menga so’nggi xulosali buyurish, qanday
qilib ortiqcha ishimni, takrorimni to’g’irlash bo’yicha menga ko’timga
yoqmayotgan, ko’nglimga va kayfiyatimga sig’mayotgan, to’satdan bo’lgani uchun
qilishim qiyin bo’lgan, o’zimcha noo’rin, keraksiz deb topilgan ishni, yumushni,
yoki biror bir ma’nodor amalni qildirishadi. Doimo shunday bo’lib kelgan, masalan,
o’zimning umrim bo’yicha yoki dolzarblikka ko’ra eng yuqori darajam doimiy to’g’irlanib,
tekislanib borilayotgan xato-to’g’ri, sabab-oqibatli ishlarim bo’yicha qanchalik
hisobda, aniqrog’I yana qancha yuqoridan yoki pastdan, o’rtadagi o’zaro to’qnashuvli
joylari narigi bo’sh taraflaridan ichimdagilar tomonidan bildirib
borilayotganini bilmayman. – Yaxshilanishga o’zi tayyor deyishganday bo’lishdi
--. Umuman ichimdagilar mening gavdam vertikal rezinkasini ya’ni sabab-oqibatlarini
doimo o’zimga yo’naltirib turishganda o’zlari mensizlikda, o’zimsiz borlikda
qanchalik to’g’irlash bilimiga, meni yanada yuqori darajalarga (albatta, birdan
cho’zilolmayman) o’zlaricha hisob-kitobda olib borishlari mumkin deb o’ylab
qolaman. Xullas, shunday qarashki, mendan yuqoriga chiqarilgan bu – qizaloqning
(qiz qoloqning) ziqligi ya’ni qizimning o’lik nusxasi meni o’zicha oldindan
bilgan, aytaylikki, o’zim bilmagan yuqori darajam, martabam bo’lsa, yoki o’zicha
hali kim qayerlar deya, qaysidir men bilmayotgan yana qanchadir, o’zi ham meni
kalaka qilib ko’rsatish uchun noma’lum deb sanayotgan, balki cheksizlikkacha
martabaga ko’tarmoqchi bo’lar. Bu – uning aniqligi, mening ishim yo’qdir. Ammo
shunday tixirlik, men bilmagan ishlar yuzasidan menga yondashib, o’zini mening
kallamni tortayotgan boshqa kalla deb bilaveradi. Nima ham derdim, bitta fikr,
tuyg’u birdan shox chiqarib, ikki bo’ldanib tarmoqlanib ketsa, qaysi bosh bilan
birini o’zimniki deb bilaman, ikkinchisini esa shu o’zimniki deb bilish foydasi
asosida baholab turib, o’zimga qarshi deyishga majbur bo’laman. Zero men
fikrlarimni noma’lum, yo’q, subyektiv sifatida cheksizlikkacha yo’naltiraman,
natijada ikkilanishlisi, tarmoqlisi menga cheksizlik nazari bilan o’zimni urib,
sindirib, kamsitib, yo’qdan o’rgatib, hamla qilib, qandaydir “men to’g’ri sen
xato” degandayin qilib ko’rsatadi, sezkantiradi. – Xay, devonalarning azaliy
kasali degandayin qilishmoqda karlik birlashuv suhbatini qilib ichimdan --.
Umuman men devonamasman, ichimdagi ushbu va shunga o’xshagan gaplarning, suhbatlarning
qayerdan kelayotganini bilaman. Axir bu – Kovid 19 va Karonavirus balosi-ku.
Demak, birinchidan tuyg’ularim boshimdan o’tib teppaga ketib tarmoqlansa,
cheksizlik yo’nalish ichki bosh bosimida ikkilanib qolsa, natijada gaplar,
fikrimning o’zidan shakl o’zgartirib, yo’g’dirilib, singuvchanlik bilan chiqadi.
Ha, mening xayollarimga boshqalardan, ichimdagilardan gaplar kelaveradi. Aslida
shu gaplarni, ichimdagilarni tahlil qilsam, ichimdagilar aslida o’lik – hali endi
tug’iladigan bolalar bo’lib, xotinim yoki boshqa birovning karligi ichiga,
orasiga, eshitolmasligi bo’yicha hayotiy tinglashlariga, eshitayotganlariga
olib kirayotgandayin. Bilmadim endi, to’g’risini aytsam, karlar, xotinim va
boshqa yaqinlarim, masalan, enam qachondir menga nisbatan bildirgan munosbatlariga
ko’ra gaplari, karliklari menga seziladimi, yoki hoziroqning o’zida meni
kamsitib, doimgidayin devona o’zi shunday deganday qilishadimi. Xullas, bu –
qisqacha hoziroqqa yoki umuman o’z ko’ngillariga yaqin tariflari bo’lsa kerak,
zero baribir men hozir podvalda yozib yotayotganimda, aniqrog’I o’tirganimda,
xotinim 100-200 metrcha naridagi o’z ishxonasidan, Barkamol avloddan meni o’ziga
uzoqlashtiraolganchalik gaplarini, karli ichki o’z ongli suhbatini yetkazayotgan
bo’lishi mumkin. Aslida bu – xotinim ham emas, xotinim karligi bilan, o’zi yolg’ondan
ichida yaratib, yasab eshitayotgan boshqa erkaklarning, hamkasb erkak
jinslilarning menga nisbatan gaplari bo’lsa kerak. Albatta, ular, xotinimning
erkak hamkasblari uning ko’rinishiga, yoki har qanday qizga, yosh juvonga
qaragandayin unga, xotinimga boqib, o’z ko’rish, qarashlarini rafiqamga 2% karlik
bilan almashtirayotgan bo’layaptilar. Mana – o’zlari, ichimdagilar deyotgan
mening xotinimning hamkasb erkaksifatlari menga ruhan ijozat bilan, yuragimga erkin
havo tekkizib ichimdan, o’zlarini tashlab yuborishib ta’sir yetkazishdi. Balki
o’zi ham 2% li o’sha-o’sha, yana ya’ni dunyoqarash-din farqidan bizlar voz
kecholmasmiz. Masalan, xotinimni tenglashtirib oqlash uchun men doimo uyda
enamning qamrovlarida, qo’l ostlarida enamni ayol sifatida bilganimchalik,
aslida to’g’risi enamga jozibador, latofat bo’yicha qarash qilmasam ham, yashayapman,
ba’zida esa Orzigul ishdan xotinimdan ozgina ilgari kelib qolib o’zini ko’rsataman
deganida unga ham, mana turmushimiz guvohki berilib, sikimni turg’izib qaramayman.
Ammo nima qilay, televizordan goh-gohida, nogahon chiqib qoladigan tushuncham
bo’yicha jozibador, latofatli, shahvatni avjlantiradigan ayollarga, qizlarga
qarab ko’nglimni yozaman. Shuning yomon joyi bo’lmasa kerak, zero televizorni
hamma ko’radi, er-xotinlar birgalikda ham ko’rishi mumkin. – Raqqoslar – deya ichimdan,
Ko’tkus tomonga singib o’tayotgan Durdona tarafdan chiqarildi. Albatta, raqqos ekran-ortidagilarga
shama qilib. Mana masalan, hozir, qalbakilar emas, men bilib, ko’rib
yurganlarimning barchasi haqiqiylar deya chiqarishim bilanoq xotinim tomonga
kuzatib qarasam, ishida nimalar bo’layotgani, erkaklar ko’p qarayaptimi, o’zi
ichimdagilarining aytishi bo’yicha nega yolchiydi, yangi, boshqa erkaklar tomon
talpinadi deyotganimda, ichimdagilar yana “u yerda ko’p gap bor” deyishib
chamamda menga o’zimning 2% li ko’rligimni kengaytirib xotinim tarafga rafiqamni
har xil qarashlardan, bo’lishi mumkin to’qnashuvlardan, ya’ni zinolardan
asrayotgandayinlar, saqlayotgandayin tushuntirish qilishmoqda. Umuman menga ko’proq
ta’luqli bo’layotgan tarafdan borsam, 2% yolg’iz o’zimni bildirib, xotinimni
aralashtirmasdan, baribir 2% li ulushda boshimdan o’tadiganni, o’ziminng
hayotiy qilmish-qidirmishimni ko’raman deyman. Zero tushunshimcha shu ikki foiz
farq, ya’ni dunyoqarash-dinning maksimal bahsi meni o’tmishimga, yashab kelgan
izimga ((hozir birdan Wordda masshtabni o’zgartiradigan knopka, tugmalarni
bosib yuboribman, aks holda ya’ni holbuki men odatdagidayin backspace ni bosayotgan
bo’lganimda yolg’ondan isbot chiqarish maqsadida boshqa qo’lim bilan o’zga
tugmani bosayotganimdayin qilishib, aslida backspace bilan birga qaysidir yaqin
tugmani bitta barmog’im bilan bostirib qo’yishib masshtabni o’zgartirishdi;
demak, bu – mening avvalgi, shu bugun, ancha oldin yozaverishimda workspace ni,
Wordda ishlash varaqasini qatorning hammasi ko’rinishi uchun, ‘bir qismi, 2-3
ta harfli cheti ko’rinmay qolayotgan edi’ tortib, sudrab qo’yuvdim; qarang ichimdagilar
o’zimga bildirmay, o’zi shunday, sen faqat bilmaysan, aslida ham shu tugmalar
ketma-ketligi belgilangan, sen ko’rib turgan ishni qiladi deb chiqarishib, aynan
men o’zgarish qilib, o’zimni subyektiv baholagan ishimga qarshi, ongli foydamga
ko’ra sabab-oqibatimga zid ish qilishyapti; xullas gapimning bu yog’I aslida
qavsdan so’ng edi…) asosli, o’zimning guvohligimda, ogohligimda qarab, o’zim
boshqalar uchun isbotlab berishim kerakligini talab etadi. Bunga na bolalarim
aloqador va na boshqalar mening yolg’izligimda, subyektiv qarashlarimni, hayot
kuzatishimni bilishib bog’lanaolishadi degani. Universitetning oxirgi yillarida
Toshkentda o’qib yurganimda, albatta, subyektiv bilimli qarashlar oshirish
kerakligida, (subyektiv bilim nima o’zi, hali ham tushunmayman; kallani tartibga,
joy-joyiga solish bo’lsa kerak; xullas, o’tgan umrim, oliygoh davrim, kursdosh
talabalarim bilan haqqoniy bo’lib chiqayotganiga ishonaolmayapman, ammo shundayga
o’xshab boryapti) xullas, gapning buyog’I qiziq, - “Ogohlik davr talabi” deya
metrolarda, har xil afisha, banner yoki aniqroq eslayolsam xullas yozuvlarda
yozilgan edi. Shundan beri bu ta’sirchanligim, ko’ngil kechirishim ya’ni “Ogohlik
– davr talabi” ma’nosi bo’yicha his-tuyg’um jilovlanishi, jumbushga kelishi bo’yicha
men o’zimning o’tmishim, hayot izim haqiqiymi yoki yo’qligini o’zim bilib, yolg’iz
o’zim isbotlab tushuntirib berishim kerakligiga qaraganman. Endi xullas, meni
aniq yozdirishga urinayotgan ichimdagilar mening yozuv tajribalarimni ham ancha
mukammal qilishganidan bir taraflama minnatdorman. Zero aniqlik bilan
yozayotganimda, raqamli parallel ortdan bilinayotgan aniqlik talabi o’rniga mos,
kerakli, to’g’ri, yondosh so’zlar o’z-o’zidan tushib, kelib, yozishimga xos bo’lib
bormoqda. Ya’ni agar so’zlar, gaplar nisbiylik, qanchadir ochiqlikda,
aniqlikda, oraliqda, yondashuvdagina o’z ifodasini, ma’nosini bildiraolsa
deyilsa, men shu doirani kitoblarda, haqiqiy rasmiy adabiyotda, internet maqolalarida,
standartlashuvda bo’ladigandayin eng tor, ingichka, kusning bo’lishi mumkin bo’lgan
mayda teshigidayin torlashitirib so’nggi oraliqlarda yaratayapman. Xullas,
nazdimda gaplarim, ya’ni yozuv jumlalarim har xil qarama-qarshi qo’yib yaqin masofadan
bir-birini kezib o’tib to’ldirayotgan yoylarga o’xshatib, shu yoylarning eng
markaziy, o’rta, kichik oralig’ida mening jumlam ma’nosi eng kerakli aniqlikda
yotibdi deb hisoblayman. Albatta, jumlalarni to’liq aniqlashtirishga urinib, yaqin
keltirib yozish men uchun qadrlidir. Masalan, “men ketdim” jumlasi bilan “men
hozir o’rnimdan turib suv ichishga ketdim” degan jumlar qanchalik men o’ylagan,
orzu qiladigan kitobiyga xos aniqlik bag’shida etadi. Xullas, so’zlarni ko’paytirish
bilangina aniqlikka erishmoqchi emasman, balki tilning, tilshunoslikning
shunday qoliplari borki, so’zlar ketma-ketligi chindan ham o’z o’rnida, keraklicha,
to’laqonlilik bag’sh etib, ma’no-mazmun to’ldirilishiga xos kelavergan sari o’qigan
sari o’qiging, qanday qilib menga aniqlik yetkazyapti deb turging keladi.
Xullas, meni agarda, mobodo deyman, - rasmiy qo’llanmalardagi, birovlarning yozuvlariga
xos tenglikda qo’lga tushurmoqchi bo’lsalar, ichimdagilar meni tutmoqchi sanalsalar,
adashadilar, chunki men mana shu o’tirishimning o’zidayoq, mana Word hisoblab
tuibdi – 4702 ta so’z yozyapman. Bu – o’rtachadan sal, balki ancha, kelingki 2
barobar yuqori sanalishi ham mumkin. Ammo shunisi ma’lumki, 2500 ta so’z
yozishimni o’rtacha deb qarasak, oyiga 75000 ta so’z, yiliga esa 900000 (to’qqiz
yuz ming) dona so’z yozaman. Shu paytgacha 3-4 yillardan buyon yozayotganimni
hisobga olsak, taxminan 2700000-3600000 tacha so’zlar yozganman. Shuncha so’zlarimni
kimningdir chizig’I, yozuvi yoki qalami bilan mos, bir xil, aniq, ustma-ust,
yoki kelingki kichik burchak ostida (oralardagi harflar, so’zlar bilan zinapoyadayin
tushib) farqlanib qolgan deyish mumkinmi. Yo’q albatta, bu – nafaqat o’ziming o’lik
nusxam qoldirgan taqdiriy, zapisli ish va yoki birovga aniq o’xshatilish, o’zganing
ishining qayerlaridadir qolib yoki taqdiriy o’tib yurishim sanaladi. Endi,
qizziq so’zidan “izq iqz (iz qani iq zinhor) va aksichna iqz izq (iq zinhor iz
qani)” ma’nolarini chiqarish mumkin. Xullas, men 2% li vaqt ulushida qolgan
vaqtimni aniqlikda, o’zidayin baholash uchun ko’zlarim orqaga ketib meni
qiynaydi.
Comments
Post a Comment