Nima xay yana
350 11:41 am. Mana yana bir aytilgulik, oralagan katta bo’lak
sonli kunga ham yetdik, ya’ni 350 ning elligi yilning 365 i uchun bildirilmas,
qandaydir bog’liqlik aloqasi yo’q, chiroyli songa o’xshamasi bo’lsa ham ya’ni
oxirigacha atigi 15 kun, kichik bo’lak qolayotgani sababli inobatga olinmasligi
ham mumkin edi-kuya, ammo baribir o’zining kun o’tish qadri uchun ahamiyatli,
belgili o’rindagi son sanaladi. Bugun kelin taraf qudolardan kelishib taxminimcha
“u”ni o’g’illarim bilan olib kelish, qaytarish haqida ham gaplashganlariga
bizlar, dadam, Zli akam va o’zim tashqaridagi katta kravat oldida “menga shu
kerakmi, olib kelsalar yaxshi bo’ladimi” deb so’rashganlarida, nima ham derdim,
qo’limdan o’zlari olib qo’yib, baribir yana aytganingni teskarisi bo’ladi
degandayin kutib turganlarida qo’limdan kelgancha kinoyali bo’lsa ham, olib
kelinglar derdim, o’zim olib kelardi-mu, qoidalarni ular buzayaptilarki. Nima
bo’lsa ham aynan bugun, har doim o’zining kuniga atalib kallamga
keladigandayin, xayollarimni yozsam bu – or-nomus bo’yicha o’g’illarim bo’ylab
haqiqatni, (shunga dosh berishim o’z-o’zidan tog’rilik bilan bosilishini) bilib
qolib shuni hozir bu o’rinda, navbatda yozib o’taman. Demak, hozirgi
boshqaruvchi avlod bo’lmish biz er-xotinlar ya’ni Buxoroliklarning ayollar bo’yicha
Ulkan portlashli ya’ni “hammasi birida”li hamda erkaklar bo’ylab Nisbiy vaqtli darajalarning
parallel zinapoyalanib, ortib-kamayib borishi aslida hayotda qanday tatbiq
qilinadi. Mana hozir shu o’rinda ham diqqatimni birdan tortib yangi xatti-harakatlarini
sezdirib tasodifimni o’zlariga olgan holda qandaydir qilib xayolimda bo’lgan
aniqlik kesimini surib, urib chiqarayotgan xonadagi hozir sal avval, 5-10 daqiqa
oldin kelgan O’lo va o’zi uydagi Polin meni birdan, tortib yozib ketishimni o’zlariniki
degandayin xursand bo’layotganga o’xshaydilar. Shunday qarasak, aslida men o’zimning
atrofimdagilarim, o’zim uchrashib turganlarimni gapirtirib, uyoq-buyoqqa yumushga
yo’naltirib, o’zaro aloqalarini bilib beraman, ular esa shu ishlar, ular
orasidagi munosabatlar mendan chiqayotganini bilib mening obro’imni kesib
ketishadi, aql bo’yicha “aloqa (all, hamma oq, tinchlik-sulhili a, og’riqli-baqir-chaqir)
qil, bichoq-kesimi” qilib aylantirib o’yib, burib yarim talay oval yoyidan o’tkazish
qilib ketishadi. Endi to’g’risini aytsam Ulkan portlashli hayot kechiruvchi ayollar
va Nisibiy vaqtli hayot o’tkazuvchi erkaklar darajali aloqalarini enam qarag’ayning
Farishta o’rnidagi o’lgan yaqinlaridan biri almashinish, 3 marta chiziqda o’tdi-qaytdi
qilib hamda, enam qarag’ay nomlaridan o’z avloddoshlarida mag’lub qatlamdan
bizlarga nima bo’layotganini ustun ko’rib turadigan holda bilib turadilar hamda
o’zimga “ayt”, “de” va boshqa Sanskritcha ovoz yuborishlarini teskarisini “to’xta
ya”, “ed, qo’sh” deb u kishilarga izn berishim yoki o’zim qo’shib qo’yishim
bilan tushuntirishga urinib hal qiladilar. Hozir o’tirganimga ham simmetriyadan
xoli qo’yishmaydiki, enam qarag’ay deb turganimda dadam eshikdan kirib, “hozir”
ichimdan o’liklari tomonlama hozir deb qaytib chiqarildilarki, obro’imni sikimni
tirnagandayin qayerda bo’lsa ham topib, toptirmay bildirib olib ketmoqchi bo’ladilar.
Demak, maqsadga o’tsak, bu – yuqori darajadagi erkaklar o’zlarining oldilariga,
uchrashuv chog’lariga, manzillariga quyi darajali erkaklarni va ayollarni Ulkan
portlash bo’yicha Zli akam aytadiganga o’xshab boshqa dimention, o’lchamga ya’ni
quyilar o’zlarini o’rab olgan muhitli nisbiylikdan, to’satdan yuqorilarning
nisbiyligiga sakratib o’tkazadilar (xuddiki kinolarda kameraning fokusi juda jadal
suratda personaj qiyofasini yaqinlashtirganday, bunda faqat personaj, obraz
boshqa joyga shunday tezlikda, o’zi bilmas onda yetib keladi va atrofi ham o’zgarib
qoladi). Endi – quyi darajadagilar, ayollar esa yuqori martabalilarni Nisbiy
vaqt, kallasida o’ylab qo’ygan xayollari, bo’lib o’tgan ishlarini o’zlariga
qayta ko’rsatayotgandayin boshqa muhitda bo’lsa ham o’tmishni o’tkazib gapirtirib,
ushlab va muloqot qilib turishaveradi. Endi 3:49. Dadamlarning avloddoshlari
paytidagi Dunyo haqiqatida gapirish bo’lmagan, ular faqatgina mimika, yuz
ifodalari, ajin burish, yuz-qiyofa qo’zg’atish bilan aloqa qilib kelganlar.
Shuning uchun birinchidan dadamni dirrilatmaslik, ikkinchidan Ibrohimning avloddoshlari
dadamlarni simmetrikaviy orqaga tortishiga halaqit bermasligimni ko’zlab
ichimdagilar yuzli, ehtirosli qiyofa ifodasini qilishga qo’yishmagan. Endi o’zim
aniqlik qilish uchun oddiy kalla ishlashidan foydalanaman, ammo shu ishning,
kalladagi tuyg’ular hisob-kitobiga, aniqligiga ajratilgan jarayonlarning o’zini
aniqligini o’lik hisoblangan Arvoh jiyanlar so’rashaverib bezor qilishadi, “qol,
- aloqa ziq” sifatida o’zimni tutishga majbur etishadi. O’zlarining aytishlaricha,
bizlar ya’ni keyingi avloddan o’sib kelgan jiyan qizlaring bo’lmasa,
Prezidentligingda davlatni qanday boshqarasan deyishadi. Endi. Men “oxirgi o’rin
bilan topshirib kirgan” universitetdaligimda birinchi saboqlarga, darslarga
qatnashishim bilanoq o’zimni ilm-fan jihatdan magistraturada chet eldagi eng
yaxshi: Oxford, Harvard universitetlarida davom ettiraman va har xil sohali,
tarmoqli eng zo’r ishga kirib o’rgangan darslarim, ilm-fanlarim protokollari, yo’l-yo’riqlari
bo’yicha ishlab ketaveraman derdim, ammo meni kamsitgan, bepisand qilgan, shularni
orzumand qilib qo’ygan holat shunday ediki, birinchidan gapirish bo’yicha
qolgan talabalardan va o’qituvchilardan qolaman hamda gapirgan aloqalari yo’nalishlarida
gavdamni aynan, ifodaviy geometrik tarzida harakatlantiraolmayman. Shunday
qilib ishga kirsam kollegalar, xodimlarimiz bilan qanday aloqalar bo’lishinigina
tasavvur qilaolmay qolib, barcha rejalarim barbod bo’lgan, o’zimcha o’qib-o’rganib
kuchayaverishda depressiyaga tushganman. Bilsam agar, barcha ilm-fan gapdan
kelib chiqib sanskritcha holda yondashuvli, faoliyatli ishini aloqalarga oid
qildirishi hisobga olinadi. Gapni bilmay, gapning qayeriga qo’shilaman deya
boshqalarning bir-birovlariga aynan simmetrikaviy gapirib ketaverishlariga hayron
qolaverib mening yechgan masalalarim, ish protokollarim ularga, mijozlar bilan
aloqadagi hollarga kor qilarmikin deb o’ylanish halaqit bergan. Shu va shunga,
gapirishni uddalash, tutilmasdan haq-huquqlarni aylantiraverishga o’xshash
masalalar, Toshkentliklarni va umuman boshqa viloyat, o’zimizning shaharliklarning
o’zlarini tutishlari, burilib ko’rkam ketaverishlari mening kelajak perspektivalarimni
buzgan, xiralashtirgan. Endi shu joyda muhokama bo’layotganini yozsam, bu – Toshkentliklar
va umuman butun O’zbekistonning Buxorodan va inoq joylaridan farqli ravishda
bir xil o’sganlar darajasiga xoslar hisoblanishadi, Buxoroliklar esa yanada
yuqori, tepa ustunlarda, darajalarda yoki osmono’par binolarda martabali
turishgani sababli o’qish davomida menga qarata jozibali, ko’rkam burilishli
qilib qandaydir g’ulg’ulali, g’ayrioddiy, shamg’alakli o’ziga jalb qiladigan
qarashlarda (mening o’z o’rnim bilan almashinib), meni o’zlarini joylariga qo’ygan
holda, o’zlarini ko’rsatishganlar,
(qandaydir) ko’z-ko’z qildirishganlar. Endi, shunday bo’ladiki, mendan mening
kallamni, boshimdagi nisbiy vaqtni o’qib gapirib berayotgan yonimdagilar,
oshna-og’aynilarim ba’zida ko’pincha qanday qilib shunchalik o’ylaganimni,
xayolimdan o’tkazayotganimni ochib aytib berishadi desam, aslida ichimdagi o’liklar
ular tutashgan, kelib nisbiyligimdan ko’rayotgan paytni ko’pirtirib, katta
hajmga oshirib qaynatayotganga o’xshab kallamga, diqqatimga sal, soniyacha
oldindan olib kelishadi, miya faoliyatimni boshqa, bo’layotgan, amaldagi
joylarining muhimligini sezdirib, nazarimga ildirib, ko’rsatib qo’yishadi. Ular
ya’ni yonimdagilar, tashqaridagilar esa shu tutashgan, miyamdan kavlaganga o’xshash
ko’rib turgan menga aloqador nisbiy paytlarni, miya faoliyatimni aynan, xatosiz
va to’liq, muammosini yoritib, hech ikkilanmasdan va tutilmay to’xtamasdan,
tortib aytib berishaveradi, gapirishaveradi. Xullas, kallamdagi gapirilayotgan
xayollarni o’zimga, hoziroqqa bildirish, diqqatimga, kallamga solish, kuzatuvimga
tash”a”lash. Endi shunday qilib bog’lab ketaversak, insonlar o’zlarining
qayerdaliklarini bilishmaydi va faqatgina gavdalarini miya sifatida qilgan holda
boshlaridan, “gavdalaridan” o’tkazishadi. Ammo miyalari bilan qayerga borganliklarini
va mening miyamga aloqalanib, qondosh bo’lib bog’lanib turishlari, aloqalarini
sezgilar bilan, aql orqali ko’rib turganga o’xshab bilishadi. Men esa ularning
qayerga borishlarini, manzil-makonlarini aniq aytaolaman, sezgilarim bilan
Dunyoda bor sifatida qabul qilaman, miyalarida o’zlarini va men bilan birga
sezishlarini esa unchalik tushunaolmay kelganman. Shuning uchun Nisbiy vaqt
(nisbiylik) insonlarning, quyilashavergan darajalarning o’zlariniki ya’ni o’zlari
deb qaraladi, Ulkan portlash (hammasi biridalik) esa o’zim, darajada yuqorilashish
tarzi sanaladi. Shunday qarasak, kallamizning prujinkasidan balanddagi va quyi
joylashuvlardan biridagi aylana sim qismi bo’yicha nisbiy vaqtning farqini
bilishib, so’ng shu joydagi ma’lumotlarni Ulkan portlash, hammasi biridalik ma’nolari,
Sanskriti bilan bog’lashadi. Qarabsizki, shu Sanskritning ilmiycha izohida,
oddiy to’g’ri borishlama qaralashida ham haqiqiy, bir joyga atalgan ma’no va
mazmun yotavergani hammaga ma’lum va mashhurdir. Demak, mening o’zim bo’lgan Ulkan
portlashimning hayotdagi Nisbiy vaqt bilan “yolg’on” haqiqat, chinakam izlansa
aniq topiladigan ashyoviy dalil, ma’lumot topishi o’rinli, kuchliroq bo’lsa
kerak. Endi, menga nima uchun enam qarag’ayga ergashgan pirlar, o’liklar, uning
o’ziga xos ovozi bilan yondashuvchi Dunyodan o’tganlar aniq ravishda,
izlanishlarimga yordam berishadi, ammo yana boshqa bir tarafdan davrada, oila o’rtasida
o’tirganimda tag-tugidan, o’zingda asoslama nima bo’layotganidan
(Zasturchasiga) gapir deyishib, shunday aytaolsam (enamning o’zlari tomondan,
bir xil xayolni o’qitishib) qo’llab quvvatlashadi, agar chiqaraolmasam,
devonaga xos, Nisbiy vaqt va Ulkan portlashni hisobga olmagan gapga o’xshasa kasalligimni
shama qiladigan bosishlar, masxarali yoki koyishli yondashuv, munosabatlarini
qilib turdirishadi (yana enam qarag’ayning o’zi orqali). Shuni aytsamki, sal
avval 30-daqiqachalar avval enam qarag’ayga ham aytganim buki – (nima uchun bunchalik
bir yoqlamalik, yordam bor deb o’ylab-xayol qilaverganimga ham javob bo’lib
shu) enam qarag’ay kutilganidan, o’z darajalari kesmasiga, oralig’iga nisbatan
yomonroq yashab, ichimdagilarning bildirishicha ko’p kishini, shu jumladan
buvimdan boshlab qotlab urgan hamda bu bois mana ko’rib turganimizdayin
umrilarining oxirida bukrilik, jirovik, orqalariga ortiqcha lo’nda go’sht
chiqqan. Aynan shu eng katta ko’riladigan, oilamiz shaniga va onamning
azoblanib, taqdirda belgilangan yoshlaridan ham o’tib qiyinchilikni o’tkazib
yedirmaslik, sezdirmaslik maqsadida uzoq yashashlarida shu qiynalmaslikni berib
bilish, bir tomondan hammaning ko’nglidan, oilamiz a’zolari-yu uni
kuzatuvchilar (ichimdagilar ham hozir shu o’rinda qo’shilishib o’zlarining,
ichimdagilarning ham deyishayaptiki) tomonidan bilinadigan g’amxo’rlik, jonning
achishi, ko’ngilning pasayishi hisobga olinadi. Shunday qilib yana qayta,
boshqalarini balki to’g’irlaydigan oxirgi umumiy xulosalardan birini qilsak,
tashqaridagilar hayotning o’zida, Dunyoqarash bo’yicha teng orli, bir xil ichki
tuyg’uli bo’lmasalar ham, ikki parallel zinapoyaga xos erkaklar va ayollar bo’lib
or-nomusdan boshlab barcha tuyg’ularga ko’ra (ori ko’p, nomusi kamga xos) darajalanishgan
ravishda o’zlari borlar, inson bo’lib yurganlar va eng yuksak orli, bitta ham
nomus qoldirmagan mening Qirolligim bilan yutuq yakunlanganligi hisobga
olinadi. Ichimdagilar esa, bilmadim, balki boshqalarda ham bo’lar, Qirolning
ichiga kirib olgan o’liklar tarafi deb qaraladi. Opamni sikkanimda, yoki
boshqacha bo’lib o’zgacha ishlar bilan xatoligim sababli qayerimnidir
achitganimda, jarohatiga, umuman bu sababli boshim yorilganiga aslida o’lishim
hisobga olinib taqdir yo’l qo’ymagani boisidan o’liklar ichimga kirib olib
miyamdagi barcha aloqalarni insonlarga fosh etish, bildirish kerak degan ma’noda
meni devona qilib qo’yishgan ehtimolimda. Endi, ba’zida shunday bo’ladiki, birinchidan
bekorchilikdan ya’ni hech qanday xayoliy aloqalar bo’lmayotganida “sen nimagadir
javob berishing kerak” deb ichimdan ziq, “qol, - aloqa ziq” qiynashadi, keying
bir bema’ni Arvohni bildirishib, mendan miya koramda, markazimda yoki qayeridadir
kechayotgan ozgina, 0,01% li jarayonlar bo’yicha bir nimani o’ylatib, bema’niligidan
shunday ham javob berishga, uzaytirib tashlashimga yo’l qo’yib miyada nisbatan
kichik markazli hajmga kelib urilayotgan bosh hajmiga xos miya bosimi, bo’shlig’idan
bosim, strelkali chiziqlarga o’xshash holat kelib urilsa, “menga shu kerak” maynamni
urayotganidan tasdiq dakkisini olib meni urayotganga xos o’zini tutadi (shu Arvoh).
Endi 6:05. https://en.wikipedia.org/wiki/Ten_percent_of_the_brain_myth#:~:text=The%20myth%20was%20examined%20on,was%20used%20during%20their%20test.
dan aytilishicha, aslida men xato qilibman birinchidanki, hattoki xalq og’zida
0,01% emas, balki 10% miya faoliyati ko’p vaqt ishlatilishiga qarshi 35% gacha
ishlatilishi yozilgan bo’libdi. Umuman buni qayerdan chiqqanini bilmadim-u,
ammo 35 degani 3 ni ya’ni yo’qni, tag(lik)ni almashtiraverish (bezash) bo’lib,
eng kam miqdor sifatida bor qilishga o’xshaydi xolos. Endi, shunday qilib
bunday qarashga nima deysiz, shunday qarashga to’g’ri kelayapti ham, bu –
simmetriya taqazosi bilan agar bizlar, tiriklar orasidagi darajaliklar tarzi
bilan qarash bo’yicha gapirganimizda va yozganimizda (yuqori, o’rtadan tepa ori
o’sgan martabalilarga menga o’xshab yozishni maslahat berardim) nisbiylik
(nisbiy vaqt) va hammasi biridalik (ulkan portlash) mos ketma-ketlik bilan hamma
yolg’onni har kimning o’zi va yolg’on tegishli aloqalaridagilar uchun haqiqatga
chiqarsa, sanskritcha aniq yo’naltirilgan gapi asosidagi ilmiy ma’noda aldov
tursa, hamda yozuv bo’yicha, masalan men, hamma uchun haqiqatga xos gaplarimni,
jumlalarimni ya’ni yozuvlarimni barcha tomonidan, o’qiganlar uchun hammaga ta’luqli
yolg’on deb qo’yilishiga o’xshab, darajalangan o’liklar istalgan ekran
ortidagi, texnologiya oynasidagi loyihani, namoyishni senariy bo’yicha bir
kishiga, yagona yoki to’planib bir guruh ko’rayotgan tomoshabin(lar)ga yolg’ondan
hamma joydan keladigan haqiqat qilib ko’rsatadi, rejissyorning yoki umuman
ssenariyda bo’lmagan joylar, gaplar va xatti-harakatlar esa hammaga ta’luqli,
tegishli haqiqatni barchaning o’zida qoldiradigan, gapi o’tmaydigan, o’zgalarga
bildiraolmaydigan qilib qo’yadi. Masalan, men boyagi saytdagi https://en.wikipedia.org/wiki/Ten_percent_of_the_brain_myth#:~:text=The%20myth%20was%20examined%20on,was%20used%20during%20their%20test.
maqolani o’qiyotganimda mening shu olgan ma’lumotlarim bo’yicha yolg’onim va
axborotlarning tegishli sohalariga ko’ra aldovi aslida shuning aniqligi, aslligi
va tegishli joylarga aloqadorligi bo’yicha haqiqati, Dunyoning istalgan shu
bilan aloqador kishisini o’z joyida, aytilgan ma’lumotlarning xohlagan biriga tegishli
manzilida kutib tursangiz siz bilgan haqiqatga xos idoragami, izlanuvchi tashkilotgami
yoki professor-o’qituvchilar oldiga bu axborot bo’yicha kirib kelaverib to’g’riligini
ham isbotlagandayin bo’lishi turgan gap, ammo faqatgina men uchun esimda va
chindan umrbod haqiqat bo’lib qoladi xolos (shunda ham birinchidan 0,01% deya
balki qandaydir xayoliy urg’u, kamsitish berib yozganim uchun chiqqanmi deb
hisoblayapman). O’zim shuni ya’ni 35% 10% o’rniga ishlatiladi deb aytsam ham,
boshqa birov menga asos, dalil yoki link lar qani deb ishonadi. Shunday qilib o’liklar
ekran ortini, u internet yoki televideniya-radio, xotira qurilmasi bo’ladimi
bir kishi uchun ishonchiga kiradigan yolg’on va hamma tomonidan qabul qilinaveradiganga
o’xshash haqiqat qilib ko’rsatadi hamda hammaga esa to’liq haqiqat va hech bir inson
boshqa biriga yetkazaolmas qilib taxlangan holda hisobga olishadi, so’ng
tiriklar mos ravishda og’zaki gap va yozuvlar orqali hayotiy ma’lumotlar bo’yicha
shundaylar. Masalan, o’zim uchun olib aytsam, yozuvlarimni xuddi o’zidayin (aynan
shunisi ham menga qiziqki, zero internetda barcha maqolalar sipo, rasm-rusmli
va xatosiz, muammoni to’liq ochadigan qilib yoziladi) barcha o’qishga qodir,
ammo (ssenariyali - maqolalarimni) hamma bir-biroviga xato, noma’lum tarzda
yetkazadilar. Bir paytning o’zida maqolalarimni bitta kompyuter yoki planshet
ekranidan, proyektordan ko’rib turganlar ko’p, guruh a’zolari bo’lishsa, har
biriga bir xil o’qish-u, ammo ma’lumotlar tahliliga aloqador tezkoriy yolg’on
ishlayveradi.
Comments
Post a Comment