Nima t'esak!
-86. Demak, Bobirmirzo so’zida Bobir o’zimni o’ldiruvchi,
ammo tashxis qo’yilmagan kasalliklarim bilan faqatgina og’rib turishimni bersa,
mirzo avlod qitmirligim bilan davolanishim, tetikligim hisoblanadi. Asl ismim,
umrimning hozirgi ikkinchi yuqori yarmidagi nomim Shomirzo esa “Shu Dunyo
mirzosi” deyish mumkinki, Dunyoni va oilani, odamlarni tuzajak o’zimman.
Shomirzo so’zini shunday oddiy deyish ham mumkinki, shunday oddiy ravishda shu Dunyo
bilan birga mirzolik, qonun-qoida saboqlarila yuriyman. Endi, qonun-qoida degani
“qonning unishi – qoyil vada” sifatida hammaning shuuriga kirsa bo’ladi. Ya’ni
qonning qanday ahvoldaligingizni, o’zingizga tegayotgan sog’lomligingizni bildirmasdan
boshqa et, metobalizm qismlarida unishi, aylanishi qoyil vaqt, “va” ya’ni davomiylik
o’tishini belgilaydi. Shuning uchun o’zimni ichimdagilar angrafta, o’ngimning
o’zginasida yuruvchi qilib boshqarishadilarki, hamma joyim zirqirashi, titrab
og’rishi mumkin, ammo gavdamning, jasadimning faqatgina bo’y-bastim uzra bir
borlik sanaladigan chizig’im bilan bog’lanaman. Aslida, mana shu yerda fikr keldiki,
bizlar o’zimizdagi har bir saboq, hayajon yoki e’tibor turidan foydalanishimiz
kerakki, ularni tartiblagan tarzda yakunlab o’tavermasligimiz lozim. O’zimda
esa nafaqat oddiy xususiyatlarimga qo’yilaman, balkim sodda ikkilanishimga ham
ruxsat berilmay, go’yoki Y harfining ya’n “nima uchun” ma’nosida ikki yuqori
tayoqchasi ixtiyoriy tebranishi tartibga solinganga o’xshaydi. Demak, shunchalik
bema’niliklarga hattoki “nima uchun” deyishga qo’yilmaganman. Umuman olganda
Ruhim qo’tog’imning gavdam bilan bir bo’lishi uzra sikimdan boshim uzra
tashqariga ko’tarilib chiqayaptiki, o’zimni shamolda qolgan va o’z-o’zidan
boshqariluvchi, boshqaruv-nazoratim gavdam, ovqatdan olgan kuchga nisbatan
yo’qolib borayotgan va ichimdagilarga topshirilayotgan issiq jon, o’zimning qudratim
kamayishi deb baholayapman. Umuman olganda ichimdagilar bilan yozuvim borasida
jarayonli bahslar, (mana hozir o’zlariga qarshi bo’lgani uchun burnimni
kavlatishdiki) har xil xayollarni keltirib tavlab olishlar bo’ladiki, o’zim
tashqariga hayot bo’lib chiqayotganimda istalgan ravishda hayotni, voqealarni
essizlik, asossizlik va sababsiz qorishtirib o’zgartirishim, yo’qdan voqealar
rivoji bilan paydo qilishim mumkinligiga o’xshab yozuvlarimni ham harflari yoki
ikkilanishlarim bo’yicha darrov o’chirib, shu bahslarga moyil tarzda o’zimning
ustimdan kulayotganga xos ravishda yozuvimga ma’nolarini berayotganga o‘xshash
boshqaruv usullarini, nazoratlarini bildirib ko’t kuyoqlik, masxaralik va “yana
qanchalik ko’p boshqaruvimiz bor” degan shamalarni qilib ketishadi. Endi, ha,
chindan ham bo’layotgan futbol o’yinlarida o’zimning ongim jamoalarning umumiy,
to’pga qarata bir tomonlama ya’ni hujumkor harakatlanish yo’nalishlari bo’lsa,
futbolchilarning shu paytda qo’zg’alishlari, yugurib joy o’zgartirishlari
umumiy yo’nalish bo’yicha o’z qisqa burchaklarida orqa-oldin bo’lib to’xtab,
qaytib va surilib olaverishlari ma’nosida Buxorolik aholimning har biri uchun
aqli, tulashi ya’ni geni qandayligini ma’lum vaqt davrida, 7-8 soniyalarda bildirib
o’tsaki, shu joylardagi xatoliklar, o’yinchilar qo’zg’alishidagi boshqacha
burchak chizig’ida harakatlanishlar bu – klounlarining jismga nisbatan zaryadlari
bilan qochishlari orqali tetiklikda portlash, ruhan telbalik bo’lishini bildirgan
holda, o’zimning hayot tomon o’tib borish kuchim, odimlashim bilan o’zimni ular
ya’ni, kloun (o’lik) va inson tomonida tutib, ongimning yopishqoqligidagi shu
burchak, Y tebranishlarini ya’ni ikkilanishlarini nisbiysiz qiyoslagan holda
bitta deb tutishim, bilishim kerak. Umuman olganda voqealarni qayta, yo’qotib
ya’ni tubdan rivojlantirishim sababli o’zimga nariyoqdan, Polinning telefonidan
“or” so’zi inglizchada ishlatildiki, bu – o’zbekchada “yoki” degan ma’noni
berib, qarangki hozir bilib qolishimcha o’zbekcha or-nomus so’zidagi orni oddiygina
“yoki” deb qo’ysak ham bo’laveradi hamki, endi o’zim hayotga o’tib insonlar va
klounlar ortidan qarab ikkovlarini ham “yokida”, orda birlashtirayapman. Endi
shu paytgacha enam qarag’ay Kanadaga ketganlaridan so’ng uydagilar bilan yaxshi
ahvolda, bir-birovimizni sog’-omon saqlab, tutib yurganimizdan so’ng, Polin
tepa boshim ustiga kelib yotib olib, bir nimalari bilan tegajonlik, mana shu
gapimni yozishim bilanoq siyosat o’zgarmasin deya hayotdan o’zim bilan bog’liq
shaxslarning voqealarni rivojlantirishlariga bo’lgan ichimdagi yomonlarning
genetikaviy ta’sirlashuvi oqibatida Feruz jiyanni do’konga mijoz qilib olib
kelishlarlari oqibatida Polinni turg’izishdiki, so’ng dadam ham kelib o’zlarini
yomon ko’rsatib, sassiq og’izlari bilan o’zimga bir nimalarni, kelishuv
bo’yicha o’tmaydigan gaplarni gapirib ketdilarki, har ikkalasi, Polin va dadam
go’yoki bilganchalik, o’zimni bachcha tutganchalik o’zlarini o’zimga yomon
ko’rsatishga urinishayaptilarki, enam qarag’ay kelib o’zimga xuddiki o’z vaqtidagi
panohgoh, soyagoh bo’lsinlar emish. O’zim enamni O’stur sababli unchalik
xushlamayman, chunki tuyg’ular, gen tarafdagi O’stur bu enam. Umuman o’zimga
obro’ yuzasidan nima bo’lganini, yoki bo’lishi kerakligini aytsam, mana shu 33
yoshimda ya’ni umrimning yarmidan o’tib yarmiga yuqoridan yaqin qolganimda
o’zim oilamizdan o’rtancha farzand bo’lganim uchun umrga yo’ysak yoki yoysak
shuni boshida ya’ni yoshligimda chinakam tartib bilan o’rtanchalikni
ko’rsataman, akamlar esa kattalar va ukam o’zimdan kichik ravishda obro’
taqazosini olganmiz. O’rta hozirgi umrimda esa ukam aka rolida, akam esa
o’rtancha akam bo’lish barobarida, o’zim eng kichikka yo’l qo’yilganman yana
shu bu obro’-martaba va shon-sharaf ishlariga xos tarzda. Demak, umrimning
oxirida esa o’zim Prezident sifatida ham bo’lib oilamizda eng katta obro’ga ega
bo’laman, hamma farzandlarga aka sifatida qaralaman, u ikkalasi (Bahodir akam
ham) joy-joyiga tushib, o’zimdan keyingi chinakam aka-ukachiliklarini
qilaverishadilar. Shuning uchun o’zimni hozir devona deyishayaptilar hamki, asl
o’z o’rindagi akalarim ham ukamdan kichik bo’lib, obro’ o’rniga solinib sal-pal
o’zimga o’xshash devonalar, jinniqo’ylardir. Endi. O’zim va hayotim
almashinayotganida kelajakning o’tmishga va o’tmishning kelajakka o’zgarishi
kutiladi. Kelajakning yaratilishi kutilgani, hisobga olingani uchun kelajak,
bo’lg’usi orqali o’tmish voqealarining hoziroqda qayta rivojlanib kelishi
o’tayotgan hoziroqda, kelayotgan kelajakda bo’lishi mumkin bo’lgan bir voqea-hodisa,
ish yoki faoliyat bilan teng va mutanosib ko’rilishi ichimdagilarning o’zimning
ustimdan bo’ladigan kulgusiga, o’zimni o’zimdan chiqarib hayot qilinishimga
tashlayotganlari bo’ladi. Bandak yoki skripka misoli aylantirib qaytish va
parallellashtirish kelajakning o’tmish voqealarini qayta rivojlantirishi va
esga kirgizishi tugul boshqa voqea-hodisalari, ish faoliyat turlari bilan teng
va mutanosib ko’rinishiga o’xshaydi, juda yaqindir. Umuman olganda chindan ham
ichimdagilar tashqi klounlari, uy a’zolarimiz bilan har doim yotish joyim
orqasidan o’tib-qaytib yoki o’zimga to’g’ri aloqalanib ta’sir o’tkazishganlaridan
so’ng, genetikaviy aloqalarni ichimda tirishishini va ba’zan esa qoniqishini
sezamanki, natijada shundoqqina o’ylab turgan, ko’proq fikrlab turishim kutilgan
paytda, shartta shu o’y-fikrlarimni, tuyg’ularimni kesib jumlamni yoki so’zimni
bir-ikki qo’shimcha bilan yakunlab qo’yaveraman. Mana shu o’zimning ichimdagilarning,
klounada oila a’zolarimning o’zimga genetikaviy bosimi, o’zimni hayotga siqib
chiqarishlari sanalayapti. Endi, ichimdagi Iblis boshchilik shuni bildirishayaptiki,
o’tmishga ta’sir etgan kelajak voqealarni qayta rivojlantirib esimga kirgizganida
hoziroqda kelajak bo’ylab o’tadigan voqea-hodisaga teng ko’rilganchalik emas,
balki qayta, takroran yangidan rivojlantirilgan voqea o’zi bo’lib yana bir,
balki 2-3 marotaba takrorlangani uchun “bizlar kulamiz” deyishadi. Endi nima
bo’lganda ham inson aqli tomoniga o’tib borayotganimda “aloqa qilchasi kamayib
ql shakliga o’zgarganidan keyin” genetikaviy muttaxamlar, oxiri inson, moddaviy
gavda bo’luvchilar to’g’ri chiziq kesimi bo’yicha o’rtaga kamayish, yopishish
ishini qilishayaptiki, oxiri bora-bora o’zlariga Dunyo bilan aloqada hech narsa
qoldirmay, Jahonni alohida tutgan holda erkin, pala-partish va go’yoki Dunyo
haqqoniy ravishda ular atrofida aylanib, cheksiz bo’lishi kerakligi bo’yicha
hayot kechirmoqchilar hamda o’zimizni esa yeyilgan, kamaygan to’g’ri chiziq
qismiga uloqtirib, chiqarib tashlamoqchilarki, bizning ustimizdan kulgan holda
bizni hayot sifatida yo’q deb bilmoqchilar. Mana umrning yarmidan keyingi
klounlikdan kelgan insonlarning hayoti qanchalik chin va yolg’on bo’lishi
kerak. -87. Endi bu haqda ko’p takrorlaymanki, shu ichimdagilar kompyuterni qotishini
kutib turib qo’limni ushlab turishimdan keyin, hech bo’lmay, qotaverib qo’limni
oxiri olishim bilanoq kompyuterni o’sha joyini ishlatib yuborishadi. Bu –
o’zimning Ibo’qimga nisbatan narsa bo’layotganim. Ibo’qim go’yoki o’zining
atrofidagi narsalarga ya’ni o’zim sifatidagi predmetlarga boqqanida ichimdagilar
uning chukini turg’izadiganga, kayfini bir keltirib oladiganga o’xshab foyda
jihatdan o’ylatib qo’yadilarki, natijada shu bu holat, kompyuter bilan jonli
yuzlashuv kuzatiladi. Bunday hodisa nafaqat kompyuter bilan Ibo’qim
sifatlashuvida ro’y berishi mumkin, balki Ibo’qimning o’zimning hayotimga
parallellikni bog’lovchi sifatida raqamlar bo’lib kirib kelishidan ham bilsak
bo’ladi. Umaman hozir ko’zimni 16:01 soatga tushirishdiki, yana ikkilanish
zamirida urmoqchiliklarini bildirishib, futbol ko’r yoki yozma degan urvoqqi
qarashlarini olib kelganlaridan keyin, ular shu borada yon berganliklarini
kechadan beri boshlanishini bir eslatib o’tayin. Nima bo’lganda ham ko’zimni
boshqarishlari haqida ham yozmoqchi edim. Bu – aynan genetikaviy jihatdan yaqinda,
shu kecha-kunduz diqqat-e’tiborim tushgan hodisaga xos ravishda bo’lib, agar o’zimning
qayerim og’risa yoki yaxshi bo’lsa, atrofimda kim yaqin joylashuvda, narigi
xonada yoki bir joyda, xonada kezib yurgan bo’lsa, uning nafas olish ovozlaridan,
harhashasidan va h.k. ongimdagi kuzatilishidan shunisi ma’lum bo’ladiki, aksiga
olib u, yonimdagi kloun bir zumlik sog’ayishni qaytaraveradi yoki ahvoli yomonlashadi.
Masalan, dadam hozir xonalarida yotib turib “uhm-uhm-uhm” deya nola-xonish tortganga
o’xshash sado chiqarayaptilar, bu – u Payg’ambarning ya’ni dadamning kayflari
oshib, sog’liq holatiga qaytganlarida o’zimga aynan shu tashqi ta’sirchanliklar,
ovozlar bilan ichimda, genimda bo’layotgan yomon ahvolni yuzlayapti. Ha,
genetikaviy masalalar jiddiyligiga endi-endi e’tiborim tushib qolayapti, keling
shuning uchun butun Buxoro bilan genetikaviy aloqadorligimiz bo’lmish futbolni
kuzatishni davom ettiraylik. Endi. Kamerun – Serbiya 3:3 o’yini ham yakunlandi.
Endi, bugun 87-kun bo’lsa, 8 bu – hayot, 7 esa to’lqin, nisbiylik. Nima bo’lganda
ham mana hozir Ferangiz boshimning tepasiga kelib yotib olib, o’zicha tomoq,
burun va nafas olish sadolari bilan qoniqishini bildirib telefonidan bolalar
uchun video tomosho qilib turibdiki, shunda o’zimning yoshligimni dam olish bo’yicha
bildirib, hozir o’zimning genetikaviy ichki tirishishlarimga sababchi bo’lgan
yoshlik ahvolim shu. Yoshlikdagi ongim fer, farrak aylanaverganki, Ferangiz bo’lib
qolgan. Hech ikkilanmasdan, o’zining borligini, o’zi bilan mashg’ulligini
naxallarcha, maxluqlarcha bildiraveradi. Mana hozir turib bir-ikki manyovr qildiki,
o’zimning borligimni tekshirish, sinash uchun nimanidir joyidan qo’zg’atganga o’xshab
o’zini amalda ko’rsatib qo’ydi. Ha, chindan ham ong degani shu bo’lsa kerakki,
o’zimni tuyg’ularga eng yuqori bog’lanishimni ongimning o’zi deb bilib,
insonlarim aqli bilan o’rab yasalgan yolg’on gumbazimda, aldamchi
izolyatsiyalangan (komendatli) hayotda shaxslarni, insonlarni haqiqiy yoki
chinmasligini, Dunyoda yagona haqiqatga ko’ra ko’pchilikning qismi sifatida bor
yoki yo’qliklarini tekshiraverib ko’p ikkilanishli kuzatuvlar qilganman. Mana
ko’rib turganingizga o’xshab oxiri shunday yashaganim mahsuli, yordami sifatida
bu – klounada bo’lganligini ya’ni parallel shaxslardanligini bilib yuribman.
Ammo Ferangiz (kloun) o’zimga halaqit beraverib, o’zimni eslataverib o’zimdan
chiqishga bittaga yo’l va imkoniyat yo’qligini bildiraverib tana va dashnomlarga
qoldirmoqda. Ferangizning shu yonimda kelib turgani bu – Rafleziya nomli klouni
bo’lishini bilsangiz bo’laveradi. Rafleziya degani “raftam, ketaman lekin
ezaman, ezib men” degani bo’lib, har doim ko’proq vaqtga o’xshab bizning xonadondan
ketib turadi, O’lo oyisi bilan birga bo’ladi, ammo kelganida ham bir ezmasa bo’lmaydi.
Po xuy chasiga hamma qonun-qoidalarni, tartibni va osoyishtlikni buzib uyga
kirib olib o’zining ishini qilib turaveradi. Shovqin chiqaradi, mag’arlaydi va
to’polon qilaverib shahdamlashimni kechinmalar bilan ishqalab bog’lamasa hech
iloj yo’qdir. Endi, shu qizlar safidan Iblisga duch kelsak. O’zimni tanamdan
chiqarib, tark ettirib tashlayotgan Iblis Karobum baribir bizga bir nimani
berayaptiki, bu – o’zimni faqatgina o’rganib turib yoki faqatgina davom
ettirish sharti bilan o’zimni egallashlari mumkinligida, ba’zi-ba’zida Iblis
Karobumning o’zimga o’xshamagan qiliqlarini, qo’llarim bilan har qayoqlarimga
tanamga, gavdamga nisbatan tegaverishlarini g’alati jon deb bilaman. Go’yoki
bir necha parallel imkoniyatli qimirlashlarimdan qandaydir ma’noda faqatgina
Iblisoidlar bilan kelishganlarimni, o’rtachasini qilishim kerak bo’ladi. O’zi
ham shunday bo’larkinda, mana hozir shunga simmetriya qilib o’zini (doimgiga o’xshab
jumlalarimni sharxlab borish bo’yicha bildiraverganidan so’ng) ko’zimni tikka
tashqariga deraza bo’ylab qaratib, esimga tirnoq olish kerakligini soldiki,
bittaga bu – Iblisning o’zimdagi qaratishi bo’lishini bilib qolish hech gap
emas. Shunday qilib qanday ikkiga ajralayotganimni, boshqaruv yuzasidan o’zimdagi
nigoh bilan Iblisning qarashini farqlayotganimni o’zim ham ba’zida arang sezib
qolsam, yana ba’zilarda bo’qlarcha uradiganga o’xshab bilib qolaman. Endi,
Rafleziyani kloun deb turganimizda, o’zining rasm-rusumi qilib ezishni ko’rsatganida,
bir tekis o’ziga bilinmas ishini, kodini yoki taqdir yo’sinishini vaqt davomida
olib borib qilib turganida ezishi bizni ko’p hayajonga, qistovga va
ikkilanishga soladiki, ta’siri haqiqatan baland.
Comments
Post a Comment