Nima qil xo'sh
-82. Nima desam ekin, yana gandiraklashdan boshlatishdiki,
aytmoqchi bo’lganlarimni keyinroq yozayin xo’sh. Avval nega gandiraklatishganini
yozaqolayin. Bu – shuki, Iblis endi o’zim bilan bap-baravar borib, o’zimning
ikkilanishlarimni o’zim hal qilishimdagi xatolarni, uning tarafini
tanlashlarimni o’ziga foyda qilib ko’rib, o’zimni esa baribir o’yin qilib
bilmoqchi. Ya’ni shu ikkilanishlarimda, shubhalarimda yoki Iblis o’zining
shubha ostidagi o’zimni o’ylatib ishga undashlarida o’ziga qarshi tomonni ham,
qarshi bo’lmagan tarafni ham tanlab vaqtni olib o’tiraveradiki, o’zim
ikkilanishning o’zidan endi azob tortishim kerak emish, Iblisga esa o’zimning
xatolarim, shubhalarim va 2, qarama-qarshi tanlovdan birini tanlashlarim qanday
bo’lmasin yetib ortaykanki, shu paytgacha o’zimcha o’ylasam, tanlovning o’ziga
yomonini tanlavorishlarim ko’p bo’lgan shekilli. Endi yuzlanmoqchi bo’lgan
gaplarimga qaytsak. Umuman har bir ishda shunday simmetriyalar bo’lib turibdiki,
kompyuter, pult, narsalar tugul klounlar ham o’zimdan simmetriyali ravishda
simmetriya, qarma-qarshilik markaziga intilganchalik chiqishadi. Dadam, har doim
uyqumdan turib yo’lakdan o’tayotganimda panadan oldimni to’sib chiqadilar, ukam
Polinbachchag’ar esa tashqi kravotning ustida o’yin qilganga o’xshab burilish
joylashuvida kutib turadi, so’ng hammomga kirsam, chiroqni o’chirib qo’yadi,
keyin baribir shunchasiga mayli deb turganimda, qo’limni yuvib chiqayotganimda,
yana perpendikulyar kesimlar’tan, eshiklardan dadam oldimdan chiqadilar. So’ng
kompyuter amallarida o’sh-o’sha ishlar yuzasidan o’zim emas, kompyuter o’zimni
jonsiz qilib o’zini esa jonliga chiqarib o’zim ustimda tanlov olib borayotganga
o’xshab qotib-qotib ishlayotganini hal qilayotganimda, baribir poxuychasiga
kutib turaverganimda, dadam bir varakayiga FIFA o’yinlarini ko’rishimga halaqit
berishlarini ham bildirib, Internetdan play ni, futbolni boshlashni bosganimda
Ibo’qim uchun onga on ravishda faqatgina makonda, fazoviy joylashuv’ta farq
qilib, shu ham simmetriyali ravishda darrov ovozlarining to’mbirashi, dab-durustdanligini
o’zimga bildirmay qo’ymay eshikdan ya’ni shu pana, to’siqlardan kirib keladilarki
hech qo’yaqoling. Nega shunday deya o’zlaridan so’rasam, “siz axir o’zimning
xomtalosh yerlarimdan, gavdamning o’zim to’liq sezishga qodir bo’lmaydigan
et-teri va suyak joylaridan kelib chiqasiz, simmetriyali ravishda yana tanamni,
gavdamni bildirgan holda o’zimga tortilib yopishayotganizni bilaman, ammo siz
shuni aytmaysiz”, deb turganimda na iloj javoblari baribir tushunarsiz. Ya’ni o’zimga
sezilmay, sog’lig’imda bilinmay umumiy turgan et-go’shtlarim, mushak-terilarim
va suyaklarim ahvoli, sezilishi bo’yicha (hididan olinganga o’xshash) bo’ladigan
tuyg’ularimdan kelib chiqqan holda miyamda fazo va vaqt birlashuvi bo’lib o’tishi
bilanoq, hayotdan zamon va makon birligini amalga oshirish payida shu etimga,
mushak va teri, suyaklarimning qayerlaridan chiqayotgan tuyg’u bo’lsalar o’sha
yerga kirib ketish uchun chiqadilar, paydo bo’ladilar, parallellikdan fazo va
vaqt bo’yicha olib qo’yilgan joydan hozir bo’lib kelaveradilar. Demak, baribir
masalani o’zim hal qilishimga to’g’ri kelib, shunisi aniqki, etimda butun
Buxoro viloyati inson aholisi, haqiqatgo’ylari ya’ni or-nomusning orlilari
joylashganlar. Et bo’lagim katta-katta parchalarida esa oila a’zolarimiz o’zlarining
shu munosabat, viloyat uzra aloqalar bilan bo’lgan joylashuvlarida
joylashganlar. Nima bo’lganda ham uy a’zolarimiz o’zimga qarshi chiquvchi,
bezori klounlar sanalishadi. Endi agar o’zimni inson sifatida tutajaklik bilan
borayotganimni aytsakmi, ha (ya’ni hammasi shu yerda ma’lumki), insonlar va
klounlar o’zaro parallel va bir xil yo’nalishli bo’lib o’zimning ham ularga bo’lgan
qarama-qarshi yo’nalishli, strelkali parallel chizig’imni o’rab olishganliklaridan,
insonlar va klounlar o’zar isbot yuzalama uchrashaolmaydilar, ammo birga,
bir-biroviga ko’mak bo’yicha amaliyot yurg’izaveradilar. Mana o’zim, men kimmano,
o’zim insonmanki, o’zimga bog’liq odamiy et go’shtimni inson qiyofasida
faoliyat yurg’izdirib berishi orqali o’zimga ko’makchi klounlarning, masxara derdimu,
endi tushunib qarasam parallellik sababli isbotlanmas ishlashlarimiz orqali bir
yo’nalish bo’yicha ko’maklashuvimizdamen. Endi “tovuq yoki tuxum” masalasini
qarasangiz, tovuq bu – tavlab uqish ma’nosida insonlar va boshqa orlilar, tuxum
esa “taxlangan aql” ma’nosida klounada g’alayon xalqiniki bo’lib, agar bizlar
tavlab uqish bo’yicha tovuqning birinchi kelishidagi ustunlikni qo’lga olsak,
klounadalar taxlangan aql bo’ylab nima desalar ham bizni sirpanib, chetlab o’tadigan
aloqalarda istalgan mavzuni muammosiz bilib berishadilar. Endi. Yoshlar,
bolalarning avlodi raqamli ong bo’lishib, doimo random, tasodifiy yoki istalgan
raqamlarni chiqarib yotaverishadigan kompyuterlarga o’xshaydilar. Ular ya’ni
bolalar dasturchilarning API larda yoki dasturlar platformalarida tuzadigan
yoki yozgan sonlarini o’z joyida, ekran ya’ni ishlash sohasi bo’yicha aniq joylashuvida
randomlaridagi ya’ni tasodifiy raqamlaridagi bir xil ishlash sohasining bitta
xil joylarida tutishlari, tushirishlari mumkin. Shuning uchun aslida kodning so’zlarining,
yozuvlarining ahamiyati yo’q desangiz, bir xil ochilgan yoki masshtabli ishlash
sohalari, interfeys varoqlarida bitta joylarda random li, ixtiyoriy raqamlar
chiqib qolishining o’zi istalgan kod ya’ni dastur bolalar orqali allaqachon
tuzib bitkazilgan deb hisoblash hech ham mushkul emas. Zero baribir koddagi
tasodifiy mos topilgan raqamlar orqali dasturda qaysi so’zlar, dasturlash tili
funksiyalari, turlar yozuvini ishlashini bilsangiz ya’ni oraliqlarga tushish
orqali tushuntirsangiz bo’ladi. Agar rozi bo’lsam, o’zimning yaqinda tuzgan
Final Countdown li dasutirim ham allaqachon bolalar avlodi vakillari tomonidan
tuzilgan, balki o’zim uchun faqatgina Ibo’qim orqali yaratib bo’lingandur. Bu –
bolalarning o’sib boraverishiga qaratila, toki 16 yoshigacha barcha kodlarni, dasturlarni
boshdan oyoq yarataolishini bilsangiz bo’ladi xo’sh. Misol uchun bitta dasturda
nechta varog’i, sliderli ishlash sohasi, PgDn lari (Page Down ya’ni bir varoq
pastga tushirilishlari) bo’lsa, har biriga bir necha juda ko’p urinishlardan so’ng
tasodifiy raqamlardan, berilganlar bazasidan yoki matritsadan iborat ekran
sohasini, bir xil ishlash sohali masshtabini mos topish mumkin. Faqatgina
kerakli qismlari olinadi xolos, ya’ni qayerda o’sha o’xshashlik bo’lsa, shu bo’lakchali
raqamlar yozuvi olinishi bilan bunday, qanday tuzilgan dastur bo’lmasin
avvalambor ishlatilgan yoki oldindan mavjud hisoblanadi. Ha, o’sib borayotgan
bola yoki teskari ravishda yosharadigan yigit-qiz yoshliklari o’zlarining
ortlaridan shunday databazalar, matritsali raqamlar jadvali qoldirishadi. “Ids
the” Final Countdown ing yo’q xay bo’pti, deyishdi ichimdagilar o’zim uchun ma’lumot
tariqasida xay. Ichimdagilar albatta simmetriya bo’lsin, deya bo’lishini talab
etib, shu bu haqdagi jumlalarim aniq o’tishi, hisobga yaxshi olinishi uchun “qanday
qilib tuzilgan, o’zi bor raqamlarga dasturlash tili so’zlarini, yozuvlarini to’qib
bilsin” deganing haqida yana yoz deyishayapti. Unday bo’lsa, chindan ham shunday
bahsli qarashlar ya’ni yozuvim yuzalab tushunarsizliklar, qaysigadir ko’p
urinishim oqibatida og’anishlar bo’lmasligi uchun (hozir: birinchidan shular
haqida yozib turganimga qaramasdan, to’ppa-to’g’ri maqsadga o’tmading deya
Iblis o’zimni ichimdan tashqi bosimlarda ham urib yotibdiki, aslida unga shunday
paytlar pashol, aralashaolmaysan deyilgan) raqamlarning katta-kichikligining o’zi
bir aniq bo’lishga xos guvohki, baribir u so’z yoki yozuv yoki bunisi xato bo’lsa,
aytilgan dastur ishlamay qolishi mumkinligida, barchasi yana qayta ko’rib
chiqiladi, mana ichimdagilarning o’zlari aytishayaptilarki, “bizlar klounlar
qayta ko’rib chiqamiz aynan qaysi so’zlar, funksiyalar yoki turlar, kommandalar
bo’lishi kerakligini” deyishdi. Endi, umuman olganda kecha o’zimning kravotim tagidan
yurak urishimni mazax qilib, dupur-dupur tegish, nimanidir yana nimagadir urinish
ovozlari juda tezlik bilan, soniyasiga taxminimcha 4-5 talab eshitildiki, Final
Countdown li ya’ni futbol uchrashuvlaridan oldin belgi, ishora berib sado berish
va kompyuterning o’chiq ekranida ishlab ketishi uchun bir filmni yoqishga moyil
dasturlarim 4 ta qilib har kun uchun 4 tala uchrashuvlardan 5 minutchalar oldin
yonishi kerakligida Ibo’qim shularning, dasturlarimdan birini o’ziga
mujassamlashtirib, so’ng bunga xos tasodifiy raqamlarni, databazasini ishlab
chiqarganidan keyin qolgan o’xshash 3 ala dasturimni o’zining yana yaqin qilib
topilgan raqamlari, tasodifiy sonlari deb bilgan. Endi. Umuman olganda
raqamlarni emas, balki o’zgaruvchini o’zgartiruvdim xolos, shuning uchun topgan
sifatida ishlab ketaverayapti. Endi, o’zimni nima qiynayapti desangiz, bu –
etimning o’zi bo’lgan insonlarning ortida, ularga parallel joylashgan klounlar
o’zimizning adabiyotlar, yozuvlar bilan raqamlarni ya’ni bolalarimni etimga podagnad’
ya’ni proshivka, qisib kirgizish yoki joylashtirish qilganidan so’ng kallamning
fazo va vaqtli birga yagona effekt, ta’sirchanlik qilib ishlashidagi shu
raqamlar o’z hayotga va ichimga, harakatlarimga munosabatim, aloqam sababli
etim (et-go’shtimning tuyg’ulardagi hidi, isi) bilan qisilib, klounli
parallellikdan kelayotgan adabiyotlarni, badiiy o’zlaricha ya’ni genli odobga,
xulq-atvorga xos “o’rgatishlarini”, besson va o’zlari amal qilmaydigan
ishlarini, oddiy parallel Olam yozuvlarini o’rnashtirishni, qonun-qoidaini
siqib kirgizishni amalga oshiradilar. Klounlar etimga parallel adabiyotning o’zi,
kelingki qonun-qoida, o’lik rasm-rusumi ya’ni narsalari bo’lib joylashib olib kallamdagi
bolalarning raqamlari bilan bordi-qaytdi, qarama-qarshi bosimda qisilib, o’zimga
yolg’on ta’sturlarini chiqaraverish ya’ni aldamchi namoyishlarini har qayerda
qilaverish uchun o’zimni qiynavorishdilar, azob-uqubatlarga qo’yib ichimdan
vahiylik, g’iybat va katta kuchuklik qilaverishdilar. Endi. Bizning tuyg’ularimiz,
kallamiz koordinatalar tizimining Ox o’qi bo’yicha 3 ta xususiyatli boshqarishi
hayotning 3 o’lchamliligiga borib taqaladiki, hayotda Ox dan olingan koordinatalar
tizimining barcha 3 ala o’qlari, tomonlari ishlatiladi. Ox o’qi ya’ni to’g’ri
va cheksiz chizig’ining musbati, o’rtasi 0 va manfiyi borki, bizlar ongimizda
ya’ni tuyg’ularimizda asosan musbat bo’yicha manfiy tomonni ham (musbatning o’ziga)
birlashtirgan holda tortishdan foydalanganmizki xo’p. Shunday qilib manfiy
(raqamlar, sonlar) musbat sonlardan (yoki raqamlardan iborat sanoqlardan) bitta
elementga, chegaraviy bo’lakka yoki aloqaviy elchilikka (ya’ni shularni oddiy
oxirgi sonida deya tutib) orqada qolib tortilsa, yetib kelsa, bizlar kallamizda
fazo va vaqtning eng yuqori ishini, birlashuvini amalga oshirishga erishib,
hayotda koordinatalar tizimi bo’yicha barcha 3 o’lchamli yo’nalishlarda
narsalarni, hayotni boshqaruvchi mos holdagi kompyuter grafikasini
chiqarishimiz mumkin. Shunisi oddiy-da; shunday qarayolsak, barcha ishimiz,
kompyuter dasturlashimiz va hayotiy mutanosiblik o’z joyiga tusharki xo’sh. Endi.
Nega o’zim bunchalik tartibni bilib yozmoqdaman desangiz, bir tomondan Shohidning
shu paytgacha shakllantirgan yozuvlarining o’zi “hammasi birida”, “boqiy on” bo’lib
berganki, kecha bir tush ko’ruvdim, shunda o harfining ichiga kirib
ketaverishga xos matritsali qaratmoqchi bo’lgan ichimdagilar, yozuvlarning
harflari osti-ustida o’zgarish, sezgilarga o’ynash bo’lib o’tadi degan shama
qilishdi shekilli. Shunda agar bo’q deb yozsam, shundan “harf” so’zini keltirib
chiqarish hech gap emas, ammo tuyg’ular so’zini bildirish sal qiyinki, chunki
bo’q so’zida atigi 4 ta harf tutuq belgisi ichkariga olinganchalik bordir. Endi,
umuman olganda o’zimdan foydalanib, ba’zida ichimdagilar “bizlar oldindan
bilganimiz uchun shunday qildik, bu keyingi harakat, faoliyatingga aynan oldingi
bizlar qilganga o’xshash bashoratli voqelik to’g’ri bo’ladi” demoqchi bo’lganlarida
o’zimning javobim shuki, tuyg’ularim Ox o’qi bo’lib qarama-qarshilik, kinoya va
oraliq tepa-pastliklar qilib turganlarida qalbim ya’ni hayotim esa Ox bilan
birgalikda qolgan barcha o’qlar bo’ylab 3 karraga oshganchalik 9 taga erishgan
sifatida chiqarga shakli, hayotdagi ko’rinishi bilan 10 ta raqamni shu kallamdagi
yoki Ox dagi kinoya bo’yicha ifodalishi oqibatida chiqarganidan, parallellikdan
keltirganidan so’ng o’zimning kechinmalarim qalbi va shuurim ehtirosida ham
bularga monand o’zgarish bo’lib o’tadiki, shuni hayotiy faoliyat turim,
qilayotgan ishim deyman xolos. Endi, shu hozir deganingizda Bahodir Jallolov
bokschi qatnashgan televizor reklamasida “parallel Dunyodan parallellik bo’ylab”
deganga o’xshash gap bo’ldiki, shu o’zim ham hech kim tegaolmas, qatnashaolmas
va o’zgartiraolmas o’zim boshchiligimda tuzilgan parallel Olam, taqdir bo’ylab
pastga qaragan Dunyoning turdi-bitdi zapisi bo’ylab haqqiqiy Jahonga, borlig’imga
parallel ravishda o’zimni bildirishim kerakki, bu – tabiiy qonun-qoidalar bo’lib,
simmetriyali tarzda harakat, faoliyat qilishim hisoblanib kim bilan ta’sirlashsam
o’zimning ishtirokim Dunyo ya’ni haqiqiy Jahonda boshqalar, haqiqatgo’ylar
uchun yo’q, ta’sirlashuvdagilarimizning esa esidan chiqariladigan sanaladi.
Umuman olganda: endi bizni eshit, bu bir o’yin, deya boyagi jumlamga aytishdiki,
shu – ya’ni o’zimdan, (bosh va orqa) miyamdan olingan parallel haqiqatlar, ikki
tayoqli tutashmas hayot o’zim uchun bu gapimga muvofiq ravishda aynan shundaydirki
yoki kallam va hayot ishtirokidan o’zim yana sababli bog’lanishlar qilamanki,
hech qanday o’yin bo’lmaski, o’yinni esa shu ichimdagilar va hayotdagi o’zimizning
oxirgi tanishuvimizga ko’ra bo’ladigan vakillarimiz o’zimni, gavdamni qistab o’ynashlari
hech gap emas. Endi, siz ko’p ham oshiqmang, baribir Bahodir Jallolov
qatnashgan reklama sizda uchramasligi mumkin, zero mulohazalar ham shuni sizga
atayin bildirib yetaklaydiki, o’zimning kallam va hayotim bog’liqligida
qanchalik adabiyot geni (shu yolg’on) va statistika haqiqati (bu chinakamlik) joylashganini
bilmayman.
Comments
Post a Comment