Nima qilaylik?
329-330. 329. Mana oxiri Iblisga ham keldik, to’qnashdik.
Ertadan bugun hozirgi kechimizdan tortib boshlabon Iblisning kuni bo’ladimi? Endi
umuman kechangi ahvolimga qarasamki, varajani shunday bilib va sezib boshimdan
o’tkazdimki asti qo’yatur sen xalq. Etim ya’ni mushak-paylarim, Ruhim va Jonim
bir-biridan tarqash paytida bo’lishdilar. O’zimni qandaydir kesik-kesik bo’lakarda,
yemish-chiqindisifat tishlamli ravishda issiqligimni, metobolizmimni ya’ni
ichki suyqliklar uyg’un qismlarini ichimdan tashqariga Ruhan tarzda meni bo’shashtirib
(go’yoki bola tug’ilishida bo’ladigan ona metobolizmiga o’xshash) chiqishi bo’yicha
sezdim, tuydim ham. Go’yoki tani-jonim Ruhim uzra yuvilib qo’yilayotganga o’xshash
hodisa bo’lgani aniqdir. Xo’shki, Jonim ko’zimni lipirlatib, tirishtirib o’ynatib
boshim uzra yuqoriga chiqib ketishini bildirgan bo’lsa, Ruhim qandaydir o’zimni
sozlab turishim kerak bo’lgan nazoratimdagi bu yuvilishlardan, varajalardan o’tib
oyog’im uzra yerga qadalganchalik, yotishimga xos uzunasiga ham atrofga tarqaldi.
O’zimni shu chiqishlarda va tarqatilishlarda tobora sozlab, mutanosiblashtirib
borishim kerakligi juda katta ahamiyatga ega edi. Shuni gaplarim bilan va ichki
istak yo’nalishlarim, tuyg’ularim bilan amalga oshirishim to’g’ri bo’lardi.
Oxiri shu ikki turni ya’ni, xastalanish va davolanish ichkari harorat o’yinlarini
bilib boshqaruvlarimdan so’ng oyog’im tizzalari bo’ylab dam, og’riq ya’ni
Ruhning chiqmasligi qolib ketdi. Endi. Ichimdagilar har bir qarorim, tuyg’um
bilan murosa-mudora ma’nosida ishkal yoki buzuqboshli aralashuv, yomonga burib
qo’shilib turish qilishadiki hechisini qo’yaqoling. Birgalikdaligimizni, o’zim
bilan birga borishni bir ham buzishadiki shunga qo’yaqoling. Endi. 330. Kod degani
ko’tning teshigi degani bilan barobardir. K harfi o’zi turadi, o harfi o’
harfiga o’zgartirilsa d harfi ikki t harflaridan “ko’t teshigi” iborasining “ko’t
t” ravishdagi boshlanishigacha olib kelgan holda sanskritli tarzini beradi. Endi,
Karabulos o’zining 1-lik avlodlamaligida juda yaxshi yoki yaxshi yashab bermasdan,
o’zi bo’yicha ko’tning teshigiga osilib haqqoniy ifodaviylikni o’ltirib, so’ndrib,
sezgilarini va xarakterini mujmaytirib, bulg’ab boshqalarga bildiraverganidan
oxiri o’lganidan so’ng o’z niyat maqsadiga erishib, ko’tning teshigi ya’ni kod
bilan shug’ullangan. Koddan yasalgan “ko’tning teshigi”dagi o harfining o’ga o’zgarishi
bu – go’yoki o unli harfining jaranglisi borga o’xshatilib, o ya’ni Dunyoni o’lab
olish demakki, shu dunyoga ham qo’yganligini bildirardur. Endi, Karobulos o’zimni
o’sirtirib karbonad angidrid chiqaradiki: Dunyoda qanchadan-qancha is gazi,
fabrikalardan CO2 chiqindisi chiqarilayotganida bu nima uning oldida, - deb
aytadi, vaholanki Iblis Karobulosning o’zi o’zimni Dunyoda egallab turgan shakl
bo’yicha hajmimning harakatigacha, ichimdagi tuyg’ularigacha aniqlashga urinib
kelgan. Endi, mana hozir ham bo’ldi, doimo ham bo’lishi kerakki, ammo ichimdagilar
mutloq yo’l qo’ymay ko’tliklarini to’g’irlaydilarki, bu – matritsa vositasida
ko’rayotgan AQSh lik buzg’unchi ichimdagilar va boshliqlari Iblis Karobulos
mening, o’zlari doimo shunday yashaydigan ishlariga ya’ni, qiliqlar bilan o’zimni
tasvirlashimga, bayon etishimga va yuz qiliqlari qilishimga, ovoz
toblanishlarini ya’ni qiliqlarini qilishimga yo’l qo’yishmaydiki. Xuddiki
tishini-tishiga qo’ygan chinakam yo’l to’sarga o’xshab, bir boshqa joydan, ro’paramdan
ichim bo’ylab ovoz chiqarib, haqiqatan urmoqchiliklari va devonalik bilan
bosti-bosti qilmoqchiliklarini bildirishadilar. Aslida aytib turibman, ularni dirrilatish
haqida gap borayapti. Ularki bu – devonalar, o’zim esa noxosdan yoki bilib
turib ham deylikki shu ish nazoratida qiliq chiqarsam, ular o’zimni devonalikka
o’zlari devonaliklari sababli emas, balki ustun nazar va baholash bilan ravona
qilayotgan bo’ladilarki, afsuski o’zimning ulargacha aytajak gapim yetib
bormayotganidan ular faqat qolib, ma’g’lub ham bo’lishlariga qaramsdan, bu – o’zim
ularning devonaliklari bilan dirrilaganim uchun ular: bizni devonaga
chiqarayapsanmi, - deya o’zimni devonalikda ayblab qo’yaqoladilar, yana devonalik
ohangli o’qtalishi, qilig’i bilanki, o’zlari ichimda yashirinib, tiqilib olishadilar.
AQSh liklar bo’laturgani oxir-oqibat yosh chaqaloqlar, bachchag’arlar bo’lishadilarki,
hozir ko’tlari bilan ko’ndalang muallaqlanib yozib qo’yilgan, ko’zlari doimo
mening hayotimga aynan nimagadir shaydo va shay bo’lib tikiltirilgan, o’zimning
tushunchamga va dunyoqarashimga muttaxamlardan iboratlarki, faqatgina o’zim
ularga tushuncha va gaplar, joylashuvlar bilan saboqlarni yedirib kelaman. Ular
shu saboqlarni olishaveradilar, lekin es-pes va xotira-yodsiz o’zidan yo’qotaveradilar.
Tegadigani shu mening qiliqlarimki, go’yoki tasavvurimda qosh-posh, ko’ndalang
qo’yilgan tanalari bo’ylab yuz atroflariga tegib achitib qo’yganga o’xshab
hammalari xor bo’lishibmi, yoki birlari qandaydir funksiyaga kirishibmi, menga:
ha, seni bir qilayki, - degan devonalikni o’tkazadigan nazar va ohang bilan
qarashadi. O’zim bilmadim qayoqdan tutaqib ketaman, chunki uyimdagi muttaxamlar
ham darrov-darrov shuni bildirmay qo’ymaydilar. Ularning birgina kamchiliklari
bu – mening ifodaviysizligim bo’lib qolishi mumkin, axir ifodaviylik ya’ni
tarovat, belgili bildirishlar bizlarniki, o’zbeklarniki-ku. Shu buyuk nema’tni
ya’ni Dunyo yasalib qo’yilishini bizlar ta’minlayotganimizda ular qarab turib o’zlarining
devonaliklariga to’qnashib qolsak, devonaliklarini bilan urib tashalashga
harakat qilishgani nimasi bu. Ular ya’ni AQSh liklar uchun hammasi ehtiyojdan
chiqsin, nimayki qilishim lozim bo’lsa, shu kerakliligidan yaratilishini ichimiz
bilib tursin deb qo’yishganlar bizdan go’yoki talablari osmonga o’xshab. Ammo
birgina ifodaviysiz ya’ni lozim topganimiz bo’lib xatti-harakatlarimizni o’zini
ixtiyorimizga ko’ra boshqaruvimiz bo’lsa, darrov devonalik unsuri bilan
osilishadilar. Chunki, ha, ko’raolmaydilar, belgisiz yashaolmaydilar, ammo devonaliklarini
ham bizlarga berishmaydilar. Bizlarning kamchiligimiz: bu – devonalik, shu
bizga kerak emas, - deb hisoblayolmayotganimizdami? Bizlar ham shuncha
berganimizdan keyin, qanchadir olishga va talab etishga haqqimiz bor’tur axir.
Endi, Dunyolar doimo oldinga va olg’a ma’nosida osmono’par binolar qurilishi
kerak, yangi narsalar kashf etilib, yaratilishi kerak, bu – bizning ya’ni o’zbeklarning
bo’ynida deb turaversak, qolganlar shu bular bo’yicha qoloqlikda o’z quyidagi joylarini
mustahkam ushlab bermaydigan bo’lsalar, bizlar ular bilan almashinaolmaydigan
bizlar qoloq bo’lamizmi, ular esa bizlar bilan Dunyogashtini sezib olib yutadiganlar
bo’lishadimi. Erkinlik har lahzada va har bo’lishi mumkin bo’lgan qiliqda hamda
har kim, kimki shuni uddalayolsa yo’li ochiq, marhabodir. O’zimning bitta kam
qilig’imni uddalay olishim-olmasligimga qaramasdan, skanerlaridan ya’ni
proyeksiyalaridan, o’zimni o’tmish sifatida yozib olib saqlab qolish jarayonidan
qochdi deya, miya kuzatuviga mos kelmay, belgilanish bermay qolishi oqibatida
ichimdagilar darrov o’zimga qarshi borishib, har doimgi kollinearlik ishlari
bilan javob qaytarsalar ham mayliydiya, ammo devonalikka devonasan degan ma’noda
o’qtalishli dakki berishadilar. Mana hozir shu gaplarim ham qanchadir devonalik
tomonlama og’gani uchun ichimdan bu Iblis ohanglarida: xay, ko’p, - deb qo’yishadilarki,
o’zlarining astoydil devonaliklaridan, o’chakishuvlaridan dalolat beradi. Ammo
o’zim qayga borayki, bu tenglikdan ya’ni u devonalarning ichimga kirib
olganlaridan qutilaolmayman. Endi: xay, nima, - deya sal ohangni yaxshiroq
qilib yondashuv berdilar. Endi: xay, bo’pti, - deya o’zimni jazolashga qodirga
xos yana devonavor ohangni bildirdilar. Xay, kim, - deya yana yaxshiroq, sal bo’lsa
ham muhokamaga tortib baholanadigan ohang. Xay, san, - deya yana devonavor bir payt
jazoingni beramiz degan ohang bo’layapti. Xay, endi, - degan yaxshiroq ohang
toblanishi. Xay, sen, - degan yomon, Iblistalash ohang chiqishi. Xay, endi, - deya
yaxshi. Xay, bas, - deya yana bir nimalar, yomon niyatlari bor ohang. Kuzatadigan
bo’lsang kuzatda faqat, sen yashaysanmi yoki o’zim! Shu miyaning kuzatishi
xolos. Aynan kuzatish haqida ko’proq bilib, topib so’zlashim kerakki hechisini,
hechini qo’ying. Baribir miyaning o’z kuzatuvi, sezgilarni qabul qilishdan so’ng
bo’ladigan mujassamlik bo’yicha kuzatuvidan farq qiladi. Masalan, hozir ichimdagi
Iblisoidlar ya’ni miya bo’yicha kuzatuvchilar men chiqarayotgan ma’lumotlar,
yangichali qirralar bo’yicha o’zimni kuzatayaptilar. Ammo o’zim bo’lsamki,
sezgilar bilan kompyuter atrofi, ekrani to’la yorug’lik, qo’limning
klaviaturaga bosilib tegilishi va qornimni ozgina bo’shashga intilishi,
ozgincha ahvoldagi boshqa noqulayliklar bo’lsaki, shular orqali sezgilarim
vositasida birinchidan yorug’ dunyoni aniq shakldagi, oddiy miya kuzatuvi
hisobga olaolmaydigan tasavvurimga sig’diraman, so’ng o’zimning ifodaviyligimga,
chiqarayotgan ma’lumotlarimag e’tibor bersamki, shunda ham darrov ichimdagilarning
bu ma’lumotlarimni egallaverishlari bo’yicha aynan miya ichki kuzatuvi ko’p
xayolimga kelib ketadi. Ichimdagilar shunday tartibda joylashganlarki, Iblis
masalan, oldingisi ya’ni peredovoy ayg’oqchisi ularning, qolganlari esa miyamda
har xil neyronlar uchun javobgar Ruhshoda vakillar bo’lsalar, har bir o’zimga
tegishimgachami yoki boshqa yoqlama ishlarimda birin-ketin yig’ilgan es
saboqlariga, to’plagan izli bo’lib kelgan materiallariga ko’ra xatti-harakatlarimni
yoki qimirlashlarimni, chiqargan gaplarimni o’xshashlikka, chiziqqa urmasalar tinchimaydilar
shekilli. Bir safar qo’llarimni bir-biri bilan ishqalashim qaysidir kayfiyat
oralab bo’lib o’tgan bo’lsa, ikkinchi marotaba ham shu bo’yicha qo’llarimning
ishqalanishini va uqalanishini hisobga olishmasalar yoki boshqacha sababli deb
topsalar hech ham bo’lmasligi aniq masala. Endi, boshqacha qilib aytganda har
xil paytlar va joylar, vaziyatlar uchun yana bir-ikki, uchta o’rganishlar,
izlar yoki taqashlar taxlab qo’yganlarki, shu tarzdan o’zimni chiqishga umuman
qo’yishmay, kuzatuvdan hujum uyushtirishadi. Bilishimcha kuzatuv bu – har doim
bo’lib kelgan, “o’zingga tashqaridan qanday qarayapsan yoki nima bo’layapti, bo’yi
basting uzra bosh miyangdan qanday ahvolda o’zingga boqasan” tegan nazdlar
asosida ishlaydi. Go’yoki ba’zida yurish tartibingni, tonusingni va
xatti-harakatingni bilib turganga o’xshaysanki, mana shular bosh va orqa miya
kuzatuvlari sanalishadi. Masalan, hozir peshonamni qachiladim, bir paypaslab damimni
berganga o’xshadildimki, o’zimni darroviga orqamdan chiqqan Ruhga o’xshatib
kuzatganga, qaraganga xos bo’lganimni sezdim. Mana hozir yana qo’limning
barmoqlarini qasarlatayapman yoki siqib tovushini chiqarayapman, kerak bo’lsa
shu joyning o’zida qasarlatayapman bu – taqlidiy, o’xshatma (ichimdagilar
tomonidan tushuntirilishicha be’mani sanskrit so’z) bo’lgani sababli deb
topilib, kuzatuvimni sal dirrilatishlari, buzishlari bo’lib, ongim tebratildiki,
demak, jumlamizning o’ziga to’xtalsak, o’zimni sal eniga Ruhan chiqazib e’tiborim
bo’yicha butun shaklimdan, bo’y-bastimdan ko’proq kelingki xay qasarlatish oddiygina
yozilmasin, qo’shtirnoq ostida “qasarlatishni” proyeksiyalab kuzatganga, qarash
qilganga o’xshadim. Shu kuzatuvlardan Karobulos timsoli, iflosligi sezilib
turgan ravishda o’ng ko’zim ba’zida yarqirabroq o’zimga kuzatiladi, seziladi
ham.
Comments
Post a Comment