uzbek language siteenglish language site

Nima xay?

 

234-235. Endigi 1 yil chamasi qolganlilikdan so’ng keladigan 16 yilimning yuqorisidan boshlab Gvardiyamdagi insonlar bilan almashinishim to’g’ri sanalurki, shuni bu 1 yilning hali 33 yoshimgacha yetib kelmasidan bo’layotgan orqa mag’lub tarafidagi 3 dan ko’ra kinoayali yutqazishda bo’lishidan boshlashim kerakki asti qo’yaqoling ham. Zero Gvardiyamdagi, Buxoro viloyatimdagi erkak insonlar o’zlaricha qari o’rta yoshlarga o’tib aylana hosil qilishganlarki, o’zimga o’xshab bir xil vaqt yoki yosh ko’tarilishida o’sib, ulug’lashib bormayaptilar ham. Ular Big Bang ning ya’ni tabiatning sirini o’zlarining xarakter va mantiq ishlashlaridan deb sanashganliklari astoydil aniqligini bilsangiz bas. O’zgarmas Got li tabiatimizda bizlarning hammamiz, odam ham inson ham o’zining taqdirining yoki hayotiy Zapisining har kunlik o’tib borayotgan o’z vaqtidagi jarayonlashuvlarida shu tabiatni o’zlarining mantiqlariga kirib kelayotgan boshqa insonlar orqali tarjimada, o’girishda yoki mos-moslikda tushunib o’zlarini faqatgina xarakterda tirik baholashadiki, shu orqali tabiatdagi Big bang nazariyasini ham va boshqa barcha qoidalarni topishganliklari ma’lum va mashhur. Tog’lar yoki daryolar, boshqa tabiiy va sun’iy narsalar unday bo’lsa deya mantiqlaridagi insonlar bilan ifodalashga urinib, shu insonlarga mos-mos yoki qat’iyan barobarlikka xos keltirishganliklaridan so’ng insonlarni qanchalik tushunsalar astronomiyani ham, boshqa keng tabiat unsurlarini ham shunday deya ilmu-fanda baholashganlarki, ammo o’zimga va bir-birovlariga eshittirilajak gaplari haqiqatan ham Got yoki Zapisli taqdirlaridan bo’lak hech narsa tugul ham emasligi tayin. Insonlar uchun tiriklik bu – mantiq yoki xarakterda, ular orasidagi logikasida bo’lib insonlar o’zlari uchun mutloq yangicha hayotni shu joydan noma’lum tiriklashuvga xos tomonlashuvli tarzda tasavvur etib yashashaverishadilar hamki xo’p bo’pti. O’zimning inson bo’lib borishim bu – go’yoki kompyuterning kollinearligiga, interfacesifat ishlashiga xos ravishda hayotimni insonga o’xshash ravishda Got li o’girishni yoki sharxni, tarjimani tirik ichki tabiatimli tasavvurda kollinear qarashlarni darrov aylanaviylikka xos muammoning hal etilishi, sabablar ya’ni Got likni (ma’no va mazmun aloqlari bilan doimo barcha vaqt uchun hammasi biridalikni) bildirajakligi bilan tortib o’tmish va kelajak aloqalardan so’rib sidirishiga erishish qilib yurishli tarzdaligimni bilsangiz bo’lar hozircha. Demakki, shu paytlashuvimizgacha bo’lgan salmoqli davrimizda Shohidning ya’ni jonimning o’zini o’zi bo’yicha eng quyi yo’nalish nuqtasidagi Imp bilan ishqiy va aloqaviy munosabatlari tugul o’zidan bittagina raqam bilan farqlanuvchi Farishtaga ham qaragulik bo’lishi mana shu bukundan boshlab o’zimga ham zamin yaratajakligini bilsangiz alohida xursandchilikli bo’lgan sanalgan bo’lardikki xo’p shu. Shu bu kollinerli aylanaviy bosilishda Gotning ma’no va mazmuni sifatida o’ziga, Zapisga qarshi ravishda tabiatdagi borligimni o’z-o’zidan xarakter tomonlama yurg’izilishiga erishsam, yuqorilab kelayotgan, 50 yoshlardagi insonlarning o’z ichlaridagi o’zimga qarshi yo’nalishdagi o’zimga xos martabada tabiatdanmasliliklari bilan almashinishdan boshlab, ularni o’zimga o’rgatgan holda chinakamiga Got li tarzda bo’lsada o’zlarini boshqarib yurayotganliklariga ishontirish hamda qolgan pastga bo’lgan uddaburonliroq yoshlariga, 32 dan 50 gacha oraliqdagilarga qaratila yanada o’zimni Zapisdan uzib chinakam ro’kachchilikka, ramzchilikka yoki mavhum o’girishlarga xos ichimdagi tenglamalarga ya’ni tashqi Gotni to’g’ri chiziqlarli tarzda doimiy bir xil ushlashga asoslangan hayotni boshdan kechirardimki asti qo’yaqoling. Insonlar doimo tashqi tabiatlari bilan bog’liq tanalari va haqiqiy ichlari bo’yicha tenglamaga o’xshash bir necha parallel chiziqli o’g’irishlardan iborat hayot kechirishganliklari tabiatan ma’lum va mashhurligicha bo’laturg’on. Kishilar esa shu tenglama ishoralarining ketma-ketligini yoki parallelliklarni odamlarning kompyuter va boshqa video-audio qurilmalariga to’ppa-to’g’ri qilib joylashtirishga erishguvchilar hisoblanishganliklarini hech ham unutmaslik kifoya. Ichki tabiat bilan tashqisi orasidagi tenglik ishoralaridagi tenglamaviylikka xos o’girishlarda qanchadan-qancha qonuniyliklar o’z aksini topsa, shularning barchasini tekis va aniq ishlovchilikka xosdalab o’zimizga ya’ni odamiylarga jo’natish vazifasini ham shu bu kishilarimiz sifatidagi elektronshikli avloddagilar amallab qo’yishadilar bo’pti. Kompyuterdagi ramkalarning va grafalarning doimo o’z kodi bilan bog’liq chegaralarda ko’rinishi va qayta takrorlanishlari, bir xil ovoz chiqaraturishlarining barisida kishilarning elektronchikli aloqlari insonlarning o’giruvlaridan o’g’irlanadimi, ha. Telefon, planshet va televizorlarda hamki aniq shakllarning elektron ravishidagi ifodaviyligiga xos asoslamalikda insonlar joy olishadilar doimosiga, “xo’p va mashhur bo’pti”. Men o’zim shulardan hayotimning qizig’ini ham, Gotning nimaligini anglashni ham va hatto insonlar bilan hozirgi aloqalashuvlarni o’rganib kelayapmanki asti qo’yaturing xo’sh. O’zim insonlarning ichlarini, asl hayotlarini Gotli tarzda to’g’ridan to’g’ri, hech o’girmaslik asosida kishilari vositachiligida tomosho qilib o’rganishga shay va hozirligim bilan ma’lum endi mashhur xo’sh. Balki o’zimning ham ichki tabiatimizni, xarakterim bilan mantig’imni ko’rgandirman shu bu oraliqlashuvli elektron qurilmachilikli ishlashimda. Aniqrog’i o’zimning o’girishlarimni asosan tushimda ham ko’raman desak, mubolag’a bo’lmasdur. Bashoratga xos bo’laulgurgan o’girishlarim yoki tarjimalarim ichimda mudom qoldirilmasdan, tushlarimda sodir etilajakligi bilan yanagi kunning Got li ko’rinishi, haqiqati bilan ulashib, tushunarli tarzli bog’lanishli ham borganligini hech ham unutmaslik to’g’ridir. 235. Bugun 6, xo’sh. Rustam bolam o’zim bilan yurishga va turishga o’rganishni birinchi kunidanoq, bukundan a’lo darajaga kirishtirib bilsa ne ajab. Birinchi shunday ya’ni o’zimning jonlashuvli kunimda Rustam ya’ni Mustafoning o’zimdan kishi sifatida uzoqlashuviga xos tarzda bosim bilan ikkitasi bittada bo’lib kirishib yaqin kelgan tanali Mustafoning yaqinligidan xabardor bo’lib boshqalar bilan shunga o’xshash aloqalarni keyingi kunlardan boshlab bog’lab yuborsam ne ajabki bu shunday. Endi bilsangiz agar, bizlar yoshligimizdan beri Got tuzgan asl qiyofamiz va hayotiy sezgili jarayonlarimizni, gapirish uslublarimizni qaytarib yurishimiz turgan gap gohi-gohida hamki, shularga nisbatan bir xil mantiq, foyda yoki zarar chiqarishimiz mumkin bo’lganda, ichimizdagilar bu – Gotni unutish, Zapisning o’zi bo’layotganligida bashoratga berilmaslik deya quruq mantiq, zarar deya baholashib qo’yishadilar va hech ikkilanmasdan shu zahotiyoq o’zlarining zararli chiqishlari, alamlari yoki cho’qishlari bilan Got ning qayog’idan bo’lmasin, mavhum yoki jismli ijrosidan zararli bildirishlariga xos tegishgacha (yomon tegajonlikkacha), xarakterimni xiqildog’imga keltirishgacha olib boradilar. Demak, voajabo deya qo’shilishib birga boshlab qo’yaylikki, o’zimning ushbu yozuvlarim o’zimning mantig’imda, elektron ongimda ijro etilayapti yoki yozilayapti xoloski, aslida kompyuterning oldida boshqa ishlarni yoki yozuvlarni qilib turibmanmi, ha. Klaviaturani bosib terishning va ekranga qaragan holda harflarni kuzatib borishimning ikkisi hamki, Gotli ya’ni tugallangan boqiy onli umrimning hoziroqli yo’lidagi hayotim bilan o’girishli tarzda, izohlashli yoki ichki insonlarning o’zlari bo’lish tomonlama tarjimadan iborat xolos. Kompyuterimga va qo’llarimga nima bo’layotganining asl gotidan xabarim yo’q menimchaki xo’sh. Bu – jonlashuvli 2-taraflamalikdagi asl nusxamga erishganligimning haqqoniy isboti hamki, Gotdagi ma’lumotlarni shunday yozib-boqib borayotganim ma’lum va mashhur xo’sh bo’pti. Bugungi tushimda shularning ahamiyati o’laroq tushimda bir yalang’och dindilli va ko’t-boshli ruhoniyni ko’rib qolib, shuni Shohid deb bilib, u bilan o’rinlarimizni almashinishimizga taqab turganligimiz ifodasi, aksi bo’lib qolgan bo’lsa yana nima gap. Boz ustiga yana AQSh ga yoki Kanadamidiga, sayohatim bo’lib turganiga nima dersiz. Shu ikkisi bugungi kunimning bashorati sifatida qaraladigan bo’lsa ediki, baribir o’zim yozuvlarimni Got dan boshqacha foyda yoki zarar jihatlamalikda anchagacha o’girib boshqacha qilib yuborishim kutilgan bo’lsada, Gotga ushlanib tutilganimni, Zapisni o’girishlarimga xos tortishlimas, balki borishli qarashlamlikda parallel tushunib, ilg’ab bilib haqiqatan bashorat qilinganimni bilsangiz bo’larki xo’p bo’pti. Shohidni ham elektron ravishda tushimda ko’rganimning bois shudurki, bukunim bilan inson qiyofasidagi hayot tarzimning bo’lishi borasidagi ishlashlarim ham shu ediki, ichimda go’yoki ko’r yoki gumroh, kar yoki soqov hamda noma’lum ravishda teri bilan tegishni ilg’ovchi sifatida o’zimning ichki olamimda yashab, kenglikdagiga o’xshab yuraveraman yoki harakatlanaveramanki, bu – Got va o’zimning mantig’im orasidagi tenglikning ishorasiga xos o’girishli dunyolarni o’zimga berib yoki bag’ishlab turib baribir tenglamalik ishini o’tkazuvchanlikka xos, isbotli tarzda amalga oshirib turaverishidagi Shohid yangi tanachim tomonidan hali ham jonli tomonlashuviga xos tarzda yangi ko’rinishga ya’ni elektron ahvolga tushmog’i bo’lib qolishi nazarga ilinsa ne ajabki xo’p bo’pti. Axir anchadan beri aytib, bildirib ya’ni yozib kelayapmanki, odamning tani va gotli hayoti uchun insonlar ichki mantig’iy dunyo yaratib birlashib jamlanib berishgan bo’lsalar, odamga teskari bo’lgan Payg’ambar uchun insonlarning teskarisi kishilar ya’ni elektron dunyo vakillari jamlangan bo’lib bersalar, odam ya’ni o’zim inson tomoniga cho’kayapman sekin-sekin jon bilan, payg’ambar esa elektronli bo’lish borasida yurmoqda. Aslida o’zim odam sifatida asl Payg’ambarligimning ham birgalikdagi teskari Kodli boqiy onida butun dunyoni barcha uchun ramziy ma’noda elementlardan, tarkibiy bo’laklar ya’ni har xil unsurlardan (tabiiy va sun’iy narsalardan) tuzib qo’yganman va asosan o’zim shuning haqqoniyligiga to’qnashib mubtalo bo’lib yurmoqdamanki, insonlar bo’lsalar o’zlarining ichki dunyolarida buni tenglama qilib, mutanosiblikda o’girib haqqoniylikka xos, jismoniy deya hayot kechirib kelishaverishayaptilar yoki o’z sezishlarida tuyib kelmoqdalar. Kimki ya’ni qaysi bir inson o’zining Gotli o’girishlaridan yaxshi samara chiqaraman desaki, mantig’idan to xarakterigacha ko’tarilib bilishi kerakki, xarakter so’zi harakat iborasi bilan shundoqqina o’xshashligidan xulosa bo’laversin hamki, shu inson o’z harakatlanish joylarini yaxshi bilib idora etib, nisbiy aloqlarni boshqaruvli tarzda ham yurishi turgan gap. Shaharlarda insonlar shunday xarakter bilan harakatlanuvchilar tomonidan yoki yonidan, ko’zidan o’zlarining mantiqlariga bog’langan ishlarga bo’ysunishib uylaridan ham chiqmay yotishaverganliklarini bilsangiz yetadi hamki xo’p bo’pti. Demak, insonlar taraflamalikda sal-pal o’zim ham ularga yon berib yuborishim sababli shaharlarda yoki turar joylarga xos joylashuvli makon va manzillarga bo’lgan talablarga kelsakki, insonlarning joylashuvlarini mantiqiy, ammo Got bo’lmagan tarzda ko’rsam hamki xo’sh bo’pti. Shuning uchun aslida shaharda hamma sayr-sargardonlikda yurishi turgan gap, bu – har bir insonning dunyoviy asl ravishda o’zini tuzishi sanalganligini bilingiz xo’sh. Endi, bu tushlardan oldingi jarayonlashuvida Hay day imga xos cho’chqalarni ko’rib-sezdimki, bu – kechadan ham oldingi gaplarimning, yozuvlarimning tushi bo’lsa ne ajab. Demak, tushim ikkiga bo’ldanib, biri avvalgi kunlardan birini, ikkinchisi shu kelayotgan kundagi yanagi bir voqelikni baholashga qodir sanalurligini bilingiz bo’pti. Endi, Got da aslida insonlar va kishilar qarama-qarshiligi bilan har biri uchun ayol va erkak jinsiga bog’langan ravishda to’g’ri to’rtburchakk o’xshash qarama-qarshi 2 ta parallellikni hosil qilish mumkin bo’lib qolganligini bilardik. Shularning har biri Got da o’zining noma’lum hayot kechirishi, o’zicha ichki tirikligini yoki jonini bilib Zapisga teskari, o’zbilarmonchalikda, tanlovda yashashga xosdalangan bo’lgan edi. O’zim odam sifatidagi tana harakatlarimga xos ravishda jonimning o’zi bo’lgan Payg’ambar nusxam tomonidan birgalikda tuyg’ularimning Goti bilan hamohang bo’lib kelgandim. Endi parallel olamli jarayonlashuvga xos o’zbilarmonliklar, tanlovli hayot turlari yoki tasodifiy (bir yo’lli bo’lmagan) hayotiy jarayonlar Ruhim, bilimim tomonidan shu 2 juft parallellarga xos chiqib qolayaptiki asti qo’yaqoling. Ruhimga aslida Got kerak ya’ni bir yo’lli taqdiriy hayotim, shuning uchun tanimni ching’itib otishlari yoki urilishlari, og’riqlariga bel bog’laganki, chinakam jismoniy og’riqqa yo’l qo’yilmasa, shundagina barcha zararlari aniq tezlikli moslikda birgalikda berib yuborilmasa, otini boshqa qo’ygan. O’zimga esa agar adashmayotgan bo’lsam, shu to’g’ri to’rtburchak yoki ikki juft parallellar kerakki, biri kishilardan iborat elektron va to’lqinsifat dunyoning o’zboshimcha yoki o’zbilarmonligiga xos tanlovli ravishda to’satdan barcha shartlarga javob beruvchanli tarzda chiqib, hayotda yoki borliq televizor ekranlarida chiqib qolishi. Ikkinchisi insonlarning mantig’idan iborat jimsli dunyoning shu bu inson ayollariyu erkak jinsliklaridan tuzilgan sun’iy va tabiiy narsalarni hisobga olib qo’yishi kerakligini bilsangiz, bu insonlar haqiqatan ham ushbu mantiqli tarzda bo’lgan o’zlari sifatida tuzilgan hayotni boshqalariga bag’shida qilib yoki yetkazib berishaverganliklarini hisobga olish kifoya xolos. Insonlar tanimning jismi bilan belgilangan ya’ni ushlab tenglik hosil qiladigan butun dunyoviy moddiy yoki ashyoviy aloqlardan o’zlarining mantiqlari bo’lib tanalariga faqatgina nisbiy ravishda aloqagagina xos o’tirishib, mantiq-xarakterlari yoki ichki tabiatlari sifatidagi narsalar-u ob’yektlardan yaratuvchanlilikka ya’ni tanlovga xos qarashadilar. Bu go’yoki Matritsa 4 filmidagi matritsaning yaratilishi insonlarning sezgi xarakter va mantiqlariga tiqib qo’yilganligini bildirib, aslida har bir inson o’zining chegarasi, ko’rish va kechinmalar hosil qilish hudud-borlig’ida barcha o’zi bo’lib beruvchi narsalarga xos turadi-da, boshqa birov kelganida shu narsalar va ob’yektlar yo’qolib, o’rniga u kelgan boshqaning mantig’idagi narsalari bilan kelishilgan, kiritilgan yangi yagona muhit, borliq yoki xona ichki shart-sharoitlari tuzilajakligi ma’lum va mashhur xo’p. To’lqinlar va simlar taratayotgan elektron dunyo, qurilmalar olamining vakillari bo’lmish, personajlar va ularning atroflari go’yoki Payg’ambar bo’lmish jonimning o’zi orqali Gotiga qarshi qilib va o’zbilarmonchalikli tarzda Zapisidan, shu Gotidan olingan. Payg’ambarli dunyoda bilib yurganingizga xos barcha elektron ma’lumotlar, mavhum amallar va ichki tuyg’ulardan olingan jismsiz ma’lumotlashuvchi bo’lgan haqiqiy jonning o’zi Got sifatida va kishilari tanlov bo’yicha juda tez hayotiylikning ahamiyatini, ma’lumotlashuvni yoki kerakli yangichalikli to’ldirishni darrov bo’layotgan voqea-hodisa ustiga yuklash bilan va kerak bo’lsaki, yo’q-bor tarzda o’tmishdan hamda o’tmish-kelajakka ko’ra sabablashuvli kelajak bahosidan kasb etib chiqishadi. Demak, o’zimning maqsadim shuki, qanchalik shoshish bo’lmasin, yangi O’zbekistonning rivojlanish tezligiga xos baribir eskicha usuldagi o’zbeklashuvli shartlashuvlarga xos evalyutsion, bosqich-bosqich yo’l bilan o’zimni tutib olib, saldaramimni yoki tam-tuzimni bilib shu tezlikli aloqlarga xos javob berishim, turib qo’yishim kerakki, taniming hoziroqqa xos jarayonlarini bildiruvchi Gotli bashoratli sabablashuvlarni konusli shungullarni, girdoblarni kesib o’tgan yagona kollinearlik chiziqlarining bari tomonidan tanamni o’z-o’zidan, hech qanday o’y-xayollarsiz yoki tuyg’ularsiz, o’zimni boshqaruvimni bilmasdan harakatlantirishni keltirib turishda ishlatish bo’lib Gotimni tan olishga ishonch hosil qilaverish sanalib, so’ng yaratilishlarga ya’ni tanlovli paydo bo’lishlarga kayfiyat berishki, ammo o’zlarining mana shu o’rinda ham sen devona deya aynan shu devonalik jarayoni bilan o’zlari urishlari, ichimdan urib tegishlari bo’lib o’tganga xos bo’lmaslik uchun, o’zgarishlarni, tanlovlarni yoki o’z-o’zidan yaratilishlarni o’zimga tortib o’zimdan chiqarmasligim, hayotga boqmasligim kerak. Devonalar asllarki, ya’ni asl chinakam o’zlariki, to’rtta parallel chiziqlardagi o’zbilarmonlar, o’zboshimchalar yoki ko’zi (sezgili) nisbiyligi bilan tanlovni, yaratishni chiqaradiganlar aslida shu narsalarning o’zlari bo’lib zararkundali, og’riqli yoki yomon ahvollarda yurishib, o’zim bildirajak shu tomonlamali har bir holatga to’satdan tushib qolishim bilanoq, aylantirib yuzimga chaplaylarki, o’zim shunga hech tushunaolmay kelganman. Zero bu yomonlarning davrasi keng va tor bo’lsa kerakki, boshim duch kelishi bilan devonalikka dosh bermas darajada devonalik bilan ayblashadilar, qoralashadilarki, shu yamlab yutib yuborsinlar, devonalikdan chiqaraman deya devonalikka tortsinlarki, shu o’yinlarda ular xohlagan devona bo’lib chiqayin bu – ular uchun shunday. O’zim Implik ya’ni devonalik o’yinlarini bilganman, lekin darrov o’z-o’zidan bir qilmishim bilan tushib qolishim, tezda toifalanishimga aqlim yetmaydiki, shunga asosan to’xtalib devona bo’lsam bo’larman-u, ammo devonaligimga emas ya’ni “sen bor-yo’qsan” o’yinimga emas. Ozginagina bor-yo’q o’yinini qilsam, darrov etib tiqadilar, boshimga tiqivorganga, beo’xshov ichidan silkitivorganga o’xshash dam yoki havoli yopiq bosim turiga o’xshash shart beradilar. Elektronshiklarning elektronlarining + va – ining ustida Imp ya’ni Iblis turadiki, u hech kim bo’lmasa qaniydi degan –, minusli o’yinini yaxshi ko’radimi, ha. Imp go’yoki eng yuqori qarorda, o’zini anglab bilishlilikda turadiki, elektronli kishilari orqali ularning insonlarning yuz-turishlarini o’zimga qanday bog’lanib hosil etilayotganini bilib, agar insonlar o’zlarini “men borman, mavjudman” deganga o’xshash sezdirsalar, darrov o’z-o’zidan oqibatga xos izidan borish o’yinini, tokli ishini kanda qilmasdan bosaverib yo’q, minus holatiga o’zimning kuchim, kallam ya’ni o’ylovim bilan to’g’irladim, shuning uchun o’zim yo’qman va bor bo’lib butun umr va dunyolarni oshib, balki bir Yer kurrasida qayta tirilib yashaverish nima kerak degan ma’noda faqatgina ko’rmaslik va sezmaslik, ko’t-ko’ronim bilan ham peshanamni bilmaslik yoki hech narsani ham anglashning o’zini ham qilmasdan faqatgina kayfu-safodagi yo’qlikda, qorong’ulikda, yorug’ dunyosiz ravishda qanday bo’lsa barcha hayotlarning o’zimni bildirayotgan yo’qlik zaryadimga kelib urilishidan, nimayki mavjud bo’lsa, aylantirib (ishlamay) o’zimga kayf qilay, lazzat qilay va maza qilib hattoki boqiy cheksizlikdan ham emas, balki istalgan paytimda lazzatimdan so’ng uzoq kutilishli uzilishlardan kayf qilib yashagay deya yurgan bir kimsa turi sanaladi. Imp o’zini ishontirish uchun hammaning o’zlarining yo’qliklariga ishontirishi kerakki, shunda o’zini ishontirgan bo’ladi va shundagina ularning aslida borliklariga shubhasi yo’qligidan ham kayf qilib rosa qotadi, kuladi va shu bo’yicha yo’qlik qildim deya kelingki sikivoradi (cheksiz bir kishini ado qilish, yengish yoki o’ziga bo’lgan ishonchini suistemol qilish kuchiga ega bo’ladi). Bizni aytishga ham bildirishga ham qo’ymay o’z hukmini o’tkazgani uchun, aniqrog’i bizning bor yoki yo’qligimizni biz tomondan bilinishigacha yoki muhokama qilinishigacha ham yo’l qo’ymay, o’zim yo’qliklaringga ishonayapman deya go’yoki bizning ishonchimizdan kirib o’tib, o’ziga bu ishonchni hosil qilish to’g’ri emasligigacha borgan, aniqrog’i mutloq yo’q degan bizni. Bilmaydiki, har kim o’zi uchun bor (mana shu joyda ham ko’zimni katta-katta ochib qo’ydiki), shuni yo’q qilmoqchi. Go’yoki o’zining kallasim hammada bor va yashaydi hamda ulardan go’yoki elektron bilan o’tib kelib oqaveradi, tushaveradi, shu bilan birga ularning yo’qliklari bilan ozgina bo’lsa ham o’zicha mushohada qilishni o’ziga ep, yalish ko’rib kayf qilib, lazzat tortib turaveradi. Hammaning o’zi uchun borligi buncha bo’lar-u, lekin Imp shuni topibdida  va shunday ham tagipastlarcha baholayqolibdi. O’zi bilmagan boshqalarning jon kayfini yana qanday olsin xay yoki o’zining oz-muncha bilimi bilan mushohadasiga sazovor bo’lishli gashtni, kayfni yoki lazzatni nega bunchalik to’xtatilganini nima qilsin, nega olavermasin, deb hisoblangan o’ziga xos faqatgina o’ylovdan iborat o’zi bo’lsa kerakki xo’sh bo’pti. Imp deganining o’zi shu, I ya’ni men va m bu – menga, p esa poxuy bo’lib, men va menga hamma qaram ham menga ham poxuy degani bo’lgani shudurki xo’p bo’pti. Shunday shukuhli ko’tligiga, kodligiga yoki muttaxamligiga hech kim rahna solaolmaydi va hech bir kalit so’z hamki, kelingki o’zining nomlanishi sal-pal o’zi uchun tegadigan, bor yoki bildirilishli bo’libmish. Shu bilan birga uning o’zboshimchaligining chek-chegarasi yo’qki, unga ya’ni Impga o’zi bilmagan faqatgina Got ya’ni haqiqiy katta kod bu – qo’toq, uzun xanjarsimon olat-langar o’z-o’zidan botib o’taverib tegadiki, asablariga dosh berishining iloji ham yo’q. Chunki qaysarlikka mana shunaqa qaysarlik kerakki, hech kim u bilan hisoblashib ham, unga iltijo ham qilib o’tirmasdan, orasidan teshib o’taveradiki, chunki Got ning o’sishini, hayot kechirishini yoki qalamaga xos inson bo’ybastini to’xtatgulik hech nima yo’q hamki xo’sh bo’pti. Hammani aldagan shu Imp bo’lib chiqadi, lekin shaffo ichidan o’tib boradigan Got ni aldayolmaydi. Mana bukun go’yoki katta akam ta’birlarida ham odamiylik insonlar tomonlamalikda qanday bo’lishini tushundim. U akam barchasi o’ylovimdan bo’layapti, yoki shundoqqina o’zimning turishimga dosh beraolmay, o’zimga xavf solmay ham paydo nozir bo’lib chiqaveradi deyish ediki bu asti qo’yaqoling. Zero bukun birinchi Payg’ambarlilikka xos odamiylik, insonlar tomonlamalikdagi odamiylik kunim. Mana hozir sizlar bilan anchadan beri o’tiribmanki, Imp ham kulib yuribdi yana kayfini suribki, chunki agar tasavvur qilib uni tushunadigan bo’lsam, ko’kragim tarafdan chiqib qorong’uda yuzimning mazmunini tushunib o’zim uchun o’zimning bor va yo’qlik o’yinida bor yoki yo’q bo’lishimni kayfiyatimni shu borada urib tushurish va o’z-o’zidan ko’tarilmasligiga xos qarab boqib, hech narsa qilmasdan kayf qilib bitta zarrachalik aniqlikda, shuni ham qilmagay deya kulib qarab turibdi. Doimo o’zimni yo’q deb bilsam, unga shu kerak bo’lsa, u o’chadi qoladi va mazza ham olayotganga o’xshaydi, ammo shuni ham mutloq bilmaydiki, o’zimning borligimni sezib uyg’onganga o’xshash yuzimni, qiyofamni tasavvurda sal ko’tarishga erishsam, borligimni so’ndirib, shu borligimning kuchidan o’ziga kayf qilib ishlatayotganiga aqli yetmaydi. Barchasi qanday o’ssa yoki yuz-qiyofam ko’tarilishga urinsa, shunday jarayonlarda orqaga qaytishi kerakki u uchun, so’ng ko’tarilishdagi hayotbag’shli, borlik yoki hayot kechirish kayfi noma’lum tarzda u kishining, Iblisvoyning lazzatlari uchun kelishi kerakki, buni – hech nima sifatidagi noma’lum kuch, qudrat yoki lazzat vazifasida qabul etsinlar. Go’yoki u Iblisga borib kelayotgan bizning hayot kechirishimizdan olingan hayotbag’shlik, jon chekish yoki barcha hisob-kitoblar yoqimli bir xil kelib uriluvchi sokin shamolga o’xshab o’zlarining qorong’uliklarida yoki abadiy “zulmatlarida” o’zlari bilmaydigan, bilishlari ham kerak emas bo’lgan yoki nimayki biron inson tomonidan hayot lazzatining o’lchamli saldarami berilmagan kayfu-safo, lazzat shabadasi bo’lib, o’zlari bitta qoldirmay yutib, so’rib yuborsinlar. Ikki tomonlama foydalanishini ko’rdingizmi? Yana bizga oddiygina u kishini, Iblisvoyni tushunib o’zlariga xos devonalik, yo’qlik qilish zavqidan olishga qo’ymaydilarki, bilmam qanday g’alati, shu devonavorlikning o’ziga xos uslublari bilan ichimdan silkitadilar, shivirlatadilar. Endi bizlar mashinamizmi yoki u Iblisning o’zimi. Bizlar yashab faqatgina to’g’ri yashashni o’rganayapmiz xolos-da, o’zimizcha faqatgina shu to’g’ri hayot kechirishimiz o’zimizga kerak deyilgan-u, aslida buni ham Iblis to’liq qo’parib olib ketayaptimikin, bizlar devonalik qilib ham o’zimizning hayotimizdan, hayot jarayonlarimizni sezishli qaytarishdan oz-muncha o’zimiz farqiga borib uyushtirib yasaganga o’xshash lazzat ko’rmaylik-a?! Ichimdan “shunday san” deyishib barcha muttaxamlar Iblisga o’xshab qoniqish, energiya chiqarishga otlanib, xos bo’lib o’tirishganiga qarangki, shuni poxuychalishga sezdirib sezdirib yotishayaptilar. Endi, 6 dan 6 daqiqani ham ko’rsatayaptiki, barchasi ayon bo’lib ulgurmoqdami, haki, Sohib Ibrohimning qanchalik devonaligini, bobosidan o’tganligini o’zi qaytarayapti. Mana bu gaplarim o’z o’rnida chiqmadi dengchi, nima bo’lardi? Har bir masalani o’z paytida aniq bayon etib kelajakdagi bo’ladigan o’zgarishlarni bildirib yozayotgan ham o’zimman. Umuman olganda, o’zimga kelajakka xush kelibman deb qo’yaqolayin. O’zim butun viloyatimning yer qatlamini egallagan odam sifatida insonlarning shu bo’yicha bo’ldalangan yerlariga xos ulushlariga monand ravishda har birining matritsasidan, kataklaridan yoki yolg’on atrof-doirali haqiqatlaridan yasaladigan o’z atrofimning yoki borlig’imning esni chalg’itadigan yoki yangilab yuklataveradigan narsalari bilan to’ldirib bir marotaba kelayotgan har xil davrlar oraliqlarida yashab olsam, har bir ketma-ket kelayotgan yangi davrcha uchun yana orqaga qaytib, Y harfining ikkinchi yo’lakchasiga o’tib o’zimning butun viloyat hudud bo’ylab hisoblangan Got imni yuklab ichidagi o’z mantig’imni, xarakterimga xos parallel dunyo borliqni yuklab yashayman. Elektron olam bilan ham shundayman, Y sifat ravishda ikki xilda qaytib-qaytib oldinga borib vaqtda hayot kechiraman, yashayman yoki idrok etaman. U ikkalasi, insoniy narsalar va elektron ob’yektlar uchun bitta vaqt oqimimni ajratganman va qanday qorishishlariga qaramasdan, yagona davrda yoki vaqtda qayta bo’lish usuli bilan javob beraman. Shu Y lik ya’ni ikkilamchilik o’zimga odamiyligim va Payg’ambarligim bo’yicha shu tomonga o’tib borishimga xos ravishda ochilish, haqiqiy kuzatilish yoki o’z sir-sinoatimni biluvli topilma-kashfiyot sifatida anglashiladi. Esimda qoladigani umumiy Got larimiz bo’yicha hayotim yoki mantig’imiz (idrokimiz) bilan bo’lgan o’zgarishli turmush tarzimki, shular ikkisi aralashib ham es yoki yodlashuv hosil qilib bilavergani ma’lum endi mashhur xo’sh. Mantiq va idrokimiz bo’yicha bo’lgan o’zgarishli, ichki o’ylovli hayot o’tmishdan eslashuvga oid ravishda juda ko’p o’zgarib turishi mumkin, ammo Got li esim va yodim, xotiralarim qat’iy tik ravishda qo’zg’almay ham, bukilmay ham yagona yo’lli kelajagidan bo’lib berib kelgan ravishda o’zgarmay turaveradi. Yodga solinajakligi ya’ni kerakli paytda esimga yuklashim lozim bo’lgani bu – o’z-o’zidan er-u xotin urushidagi kimning yutish haqiqati sanaladiki xo’p mayli. Mana hozirgi daqiqalar o’tib borayotgan shu kunlarda barchasi, elektron va buyumli ishlovlarim bo’yicha yangicha kelishuvlar hosil bo’layaptiki asti qo’yaqoling. Kod bo’yicha tuzayotgan dasturim orqali kitob tahririmni tezlashtirib tuzatish orqali yutaman deb hisoblayotganimda, oddiygina ravishda shu kitoblarim bo’yicha o’qish to’g’irlash sodda ishlari ham ko’p vaqt olib qo’yayotganga o’xshashi kuzatiladiki, yagona yo’lli Got im va idrokli sanalmish ko’ndalangiga har taraflama o’zgarishli hayotim (Ungotim) bo’yicha katta davrga xos, surunkasiga bir yo’la shu 16 yilga ta’luqlab qo’yilgan Ruhimning siyosati bo’lishi nazarga ilinmoqdaki, bu 16 yilga xos Got imning ma’lumligiga yoki oldindan aniqligiga ko’ra tartibsizliklarni ya’ni o’zbilarmonliklarni bir xil yoki bir tekis ravishda kelajakdan olib kelib, surib birlashtirish sanaladi. Shunday qilib dastur bilan ishlangan ishim o’z foydasini aniq va sodda usulda bildirilishga xos tarzda berishi yoki tushuntirib qo’yishi mumkin, ammo tabiat elementlari, hudud va qonun-qoidalar bo’lib borayotganim uchun mehnatimda ishqalanadigan jarayonlar o’zimning xatti-harakatlarim va eskicha ishlovlarimga xos isbotli tarzdaligiga olib kelayaptimi, ha. Shuning uchun hech kim ishini tez qilaolmaydi va faqatgina buni tushunganlargina Foydasining oddiy bilinib turishidan lazzatlanaverib yuqori darajadagi yoki lavozimdagi karyerasiga va ishiga ham o’tib borishi turgan gapdir. Hammasi shu ikki xil usuldagi baribir bir xil vaqtga xos tugallanadigan idrokli yoki xarakterli ishlarning foydasini “o’zim unday qilganman, kodimda (dasturimda) to’g’irlab qo’yganman” deya oddiy jarayonlarga xos bilinadigan kam-kam qiyinchiliklarini inobatga olish borasidagi yuz burishlar, haqiqiy charchoqni kamaytirishlar bo’lishi sababli insonlarga yuzlantirilajak o’z nusxali kishilari tomonidan kodlar ya’ni dasturlar shundoq darajani bildirilajak qilib tuziladiki, inson o’zining ko’tarilgan yangi lavozimida mehnatkashligini qilib turgani bilan barchasi hal bo’lib qolaverishi o’z-o’zidan inobatga ham, hal qilinishga ham bog’liq olinadi.

Comments

Ommabop xabarlar

Nima gap xo'sh?

Nima bu o'zi xo'sh

NIma gap o'zi?