Nega endi men o'zim xo'sh
202. Xay
bema’ni degan gaplar ko’payayapti oramizda, ichimdagilardan o’zimga qaratila ma’lumot
uchun Iblisni yomonlashga qaratila. O’zim go’yoki bilimlarim ya’ni xayollarim,
ruhiyatim (bu – o’zga sayyoralik rafiqam) ko’maklashuvida uzunchoq ovalning,
qovun shaklining uzunligiga ya’ni cho’zilishiga xos yarmidan kesilib, tig’boshga
o’xshash ravishda kelajaklar uzra sakratila hayotimga boqmoqdamanmi, haki, oval
bo’yicha qaytish yoki orqaga yo’nalish borishida esa shu xayolotga loyiq
bilimlarimning ijrosi uchun bo’lag’on yondashuvli xabarlar, ilm-fan
yangiliklari va Zapisdagi ma’lumotlashuv uslublaridan ko’zimga va quloqlarimga
ma’lum darajada hamki ilg’ashga erishmoqdaligim bu shu. Oddiy umumjahon vaqti yoki
bir xil davomiylikdagi zamonlashuv bilan qaraganimizda o’zim go’yoki olimlikni
ijro etiboq, o’zimning bilimlarim yoki taqdiqotim, olimlik yuzasidan ishlashim
bo’yicha ma’lumotlarni kelajakdan ortga o’tmishga qaytib kelaverishda mashg’ulotim
yuzasidan ko’rishga sazovor bo’lamanmi, ha shu bu. Ammo hamma gap shunda ediki,
turish-yurishimda ham hali bo’lib turayotganini aytsamki, bir xil davomiylik
asosidagi vaqt o’zim tomondagi haqiqatgo’ylarniki emasligi doimo o’zining
devonalik xislatlari ila turtib, siltab yoki ichimdan talvasaga tushirish
(tentiratish) bilan sodir etiladi. Umuman olib qaraganda, yoki kallamiz o’z-o’zidan
shu sohaga bog’langan bir qissa, picha so’zchani ishlatib yuboradi, yoki shunga
moyilliklar bo’lib kelgani boisidan shu so’zlar, iboralar ishlatiladiki,
natijada xay mayli bizlar aytayotgan makon va zamondagi tanam bo’yicha
sakratilishlar uchun qanchalik o’zimni bag’shida etmayin, baribir devonavor
ichimdagi bir xil davomiylikdagilar o’zimni orqaga tortadi, ichimdan
qiynaydilar. Yana mening o’zimga shu gapni tushunmasdan “bekorlarni aytibsan,
senga shu sakrash tushunchasi borasida yordam berayapmiz” deya og’izlarini
katta qilib ochadilar, zero ular oxirigacha, sakrashdan ular tomonidagi bir
maromning yakuniy bosqichiga borishga erishayotganimni bilishmaganliklari bu
shu. Baribir yopiq yopiqda, ichimda ularni sezayapmnaki, o’zim devonalikni
shuncha payt ahamiyat berib aniq tarifini bilishga uringanim bo’lganidan so’ng,
shu tarif va izoh, ifodaviy belgi bo’yicha ichimda ichimdagilarning biqinib,
kichik yopiqlikda to’lqinlanib yotganliklarini sezib turib haqiqiy devona yoki
jinniparast tushmagurlar bular deb baho beraman. Kallam ya’ni miyam shundoqqina
oldinga talpinib, ilgarilab ishlab ketayotganida, oradagi qandaydir gapni yoki
munosabatli jarayonchasining orasini ochib katta o’ylovli bo’sh hududni sodir
etib qo’ygan ham shu devonavor Iblis hisoblanadimi, ha shu. “Chiqmoqchi ham
saning ichingdan” deyishayapti ichimdagi boshqa o’zga tarafgirchalarki xo’sh bo’pti.
Devonalarning kamchiligi nimadan iboratligini aytsam kulasiz hozirning o’zidaki,
ularning ya’ni ichimagi Iblissifatlarning o’zlari Zapisning yoki Gotning
nimaligini bizga o’rgatiboq o’zi qandaydir eng zo’r, kodli yoki tarifiga til
ojiz aloqalarni yuzlantirishga qodir bo’lishga faqatgina “men o’zim qodirman”
deya ichimdan chiqib bir o’zgacha, betartib tanlovga xos yoki tasodifiy ishni
qilmoqchi shekilli, shunga hayron qolaman. Boz ustiga o’zimni ham shu
iskanjasiga toblayverib, “mana ko’rayapsizlarmi men emas, bu devona, shuning
devonaligini keltirib chiqayapman” deya qolgan ichimdagilarga imo-ishora
qiladi. So’nggida “men nima qilay, shundaymanda” deya ichimda pasayishli ohang
siymoli qichqirdoqli ovozini ham qo’shib qo’yadi va bu bo’yicha takrorlash
ishlariga o’zi uchun izni borga o’xshatadi o’zini hamki bo’pti xo’sh. Shu
devonalar yoki ruhan kasallar bizning dunyomizni buzmasin deya bizlar amallar
qilib kelmoqdamizki, kerak bo’lsa ularning har bir to ko’t teshigigacha
hujayrasidan ko’tarib turib yolg’izligi timsolila o’zlarini borxillar deb
kelganligimizda yana mavjudlik, borlik yetishmovchilikli talvasalarini
shakllantiraverganlari shakllantiravergan. Go’yoki ularning tasavvur pardalari
mavjudlik yo’q deyish ilinjida miyalariga yanada yengillik berish uchun dumga o’xshash
likkillab turganga o’xshash tarzda ko’ndalangiga o’zi bo’ylab bor va yo’q
sanalganligi bo’ladi doimo. Demak, endi qanchalik ravishda xayollarimni ya’ni chinakam
taraflamalikdagi bilimlarimni yaxshi jilovlashga erishsam hamki, shu o’zimni
kelajaklarga sakrab, hatlab yoki uchib yuruvchan qilishi o’laroq ortga
qaytishda qoldirgan va ko’rgan-kechirgan chinakamroq Zapisli, elektron ma’lumotli
ishlashlarim o’zimga ovqat va o’rin-yostiq bo’lishga dahldorligini doimo
bilingiz xo’sh. Shuning uchun bizlar o’zimizning kelajagimizdan o’zimizga panoh
izlaymiz, o’tmishimizni esa yeb bo’lganligimiz bo’layapti axirki, o’tmishdan
kelish degan sabablashuvlarda turganimizda og’riqli kelajak ila garanglashuvli
tarzda ko’tariladiganligimiz ma’lum va mashhur bo’laturg’onligi bu shu. O’tmish
sabog’ila kelajak odimlashuvi! Agar ichimdagilar xayolimni tutaolgan yoki
ushlayolgan sanalib qo’ysalar, hozirgi ichimdagi sharpasimonlikka xos gaplari
bo’lib o’tgani barobarida “endi mavzuni yopib qo’yadi” sifatida haqiqatan bor
mavzularni tugatishga haqqim borga o’xshab sezayapman o’zimnida odimlashuvimga
xos tarzda shu. Hattoki shu xayolotimga kecha bir kelganga o’xshatildim, ammo
hozir ham to’liq shaklda namoyishini bilaqolishga hayron etilib
bilayozmoqdaligim bu shu. Demak, bizlar makon va zamon dogmalaridagi makon
tomonidagi yutuqli haqiqatparastlar va qoloq yolg’onchilardan iboratligimizni
bilaylikki, shularda yolg’onchilarning ichimda yurishlaridan doimo xabaringiz
ham yo’qmasligiga ishonchim komildurki, o’zlaricha be’mani o’zlarining
aniqliklarini o’zimga tiqishtiraverib yana butun dunyoviy cheksizlik falsafayu
safsatasidan o’zimni bosishqa, siqishga va qisishga uringan joylashuvlaridayoq
yopishib turishadilar. Bema’ni degani aloqasizlik ijrosila bo’lib turadigan,
befoyda yoki ahamiyatsiz, iltijoli bo’latursin xo’sh. Bizlar haqiqatgo’ylar
zamonlashuvli orqa-oldin sakrashlarimizdagi har bir vaqt unsuriga xos nurlarga
xosdalashib oyog’imiz ostiga bosti-bosti qilib zarrachalar o’laroq joylashuvli
jismlarni, yerlarni hatlab o’tayotganda shu makonning egasiga aylanib
qolganligimiz bo’layotibdi barchasi hamki bo’pti xo’sh. Biz bir umrimizning
Zapisidagi vaqt chizig’ini bo’laklashtirib maydalashuvli bosqichlaridan o’zimizga
makon uzra jismsifatliklarni yaratganligimizni inobatga olingiz bo’pti xo’sh.
Yolg’onchilar esayki Umr Zapisidagi makonlashuvli jismga xos bo’laklashuvlardan
sakrashni inobatga olmaydigan bir xil vaqt davomiyligidagi video va hayotiy
zapislar bo’yicha har qayoqqa boshqa qiyofalarda paydo bo’lib yuradiganlar yoki
baribir uzluksiz ravishda sakraydiganlar toifasini o’zlariga ilishganliklari bu
shu. Demak, bizlar haqiqatgo’ylar vaqtda sakratilib baribir o’z joylashuvimizda
yuriganga o’xshash turaveramiz doimo hamki, yolg’onchi ichimizdagilar yoki
jonlichilar sastavidagi barcha xalq bo’lsa hamki, joylashuvga yoki o’z o’rin
joylashuviga xosdalashib uzluksiz yoki davomiylikni yo’qotmaydigan vaqt
borasida sakratilganliklari bo’laqolayapti bu shular hozircha bo’pti xo’sh.
Demak, bizlar haqiqatgo’ylar uchun go’yoki vaqtning o’tishiga xosdalangan
joylashuvdagi sabab va natijaviyliklar bu shu haqiqat unsurini aldovchi eng
katta yolg’onchilikdagi oqim bo’lsa hamki mayli endi. Qayerga qanday sakratilib
tushmangiz, baribir vaqtning oqimi yoki o’tishiga xosdalashuvli aloqasi doimo
sizdan oldindan yopishgan tarzda uzulishingizni sezdirmay kelayotgan ondalikni
bildiradi xo’sh bo’pti mayli endi. Demak, katta gaplar yoki taraflar,
chegaralar bir-birovimiz tomoniga o’tib almashgan yoki o’zining yolg’onchilik
betaraflikli hukmiga xosdalashib turaverganligi bo’layapti. Qolga barcha ichki
taraflamaliklarda har ikki taraflarning jarayonlashuvlarida doimo o’zimizning
yoki ular yolg’onchilarning ustunliklari ironiyaviylikda yoki o’zimga o’xshash
hozirgi bilimlarimga va yozayotganligimga xos ravishda yengadigan bo’lib
turaverganligi bo’lmoqdaki, xo’sh mayli shu bugun ham. Demak, bizlarning har
bir taraflarimiz, haqiqat va yolg’onchilikdagilar o’z joylashuvlarida hayot
kechirishadilarmi, demak, taraflar ichidagi jarayonlashuvlarda doimo o’zlarining
tomonlashuvli aloqalarining yoki jarayonlarining kinoyaviy ustunliklarigacha yo’l
qo’yiladi xolos. Demak, shuni vajohat bilan aytishga qodir hamma Karonavirusga
loqaydlar va yo’liqqanlar hamki, “Sabab aslida sababmaslikda ya’ni
sababsizlikdan iborat bo’lishligi” bilan bog’langan gapda yashayotgan barcha xalq
va ulus o’g’lonlarimiz qatori o’zimizga ham shohidlikdaligimiz bu shu. Bir
voqeaviy jarayonlashuvda sabab ilinjida turganingizda darrov shu onning
ostidagi lahza yoki bir zum, on bo’yicha Zapisli Umringizdangina o’tmishingizni
o’z-o’zidan ko’rayotgan bo’lasizki, ammo shu ortdagi oncha o’tib borayotgan
vaqtga sakratilib kelinganingizga ko’ndalang kesimcha bo’lib vaqt chizig’ining
ostidan joylashib turganligi ma’lum bo’ladida sizga shu bo’layotgan voqeaviy
jarayonlar uchun ham oldingi yaqin o’tmishlar davomiyligini vaj qilishingiz
befoyda yoki noto’g’riligini belgilashga qodir sanalganligi bo’ladi bu shu.
Misol uchun bitta nonni og’zimizga ilayotganimizda endi mazza-tazza
qilmoqchiligimizda darrov boshqa yoqdagi ishlarimizga urinuvli band bo’lishimiz
sodir etilganligini bilsangiz bas xo’sh. Bizni sabab mavjud deya aldayotgan bu
esa Hayotiy Zapislashuvimizning o’zimizning xotiramizga allaqachon ilinajak bo’lib
belgilanganligi sanaladimi, ha endi shular hozircha xo’sh. Demakki, faqatgina
xotira va es, yodlashga xos aynan yashash sifatidagi mojarolarimiz haqiqiy
sanaladiki, boshqasi ham bir tiyin va noma’qul sanaladi. Yashash deganda “men
shasht” so’zlari birikmaviyligidan shashtini berib turib oldinga bardavom,
bardamlikni shu shasht bo’yicha jamlovchilikda, tozalikka xosdalashuvda
faqatgina eng yaxshi yoki zo’rlarini ilish bo’yicha davom ettiraverish,
kolleksionerlik qilishga xos es, xotira va yodlarni, umuman olganda ensani
hisobga yoki inobatga olmoqdalikni bilingiz doimo xo’sh bo’pti. Bugun 202- kun
deyilganda 2 ta, Ibrohimning va o’zimning yuzlashuvlarimiz yana 2 ta bo’lib
tebratilganchalik o’z joyida, ikkimizga to’g’ri bo’lishli bir-birovimizga
xosdalshuvli irg’ashga, bosilishga yoki ilg’ashga yo’l qo’yilmoqda. Natijada
shuncha payt o’zimning foydamga o’zimning himoyam uchun yechaolmagan yoki
yengaolmagan holdagi mag’lub bo’lib ichimdagilardan go’yoki qolib kelgan
chegaramni shu ular yozdirdilar shekilliki, Ibrohim so’nggida qolmasdan, o’zimning
ustimda ham g’olib bo’lishi kerakligini ta’minlaganga o’xshaydilar menimcha.
Nimadan qolgan yoki mag’lub bo’lgan bo’lsam, shuni oramizda qoldirmay yoki
davom ettirtirmaslik maqsadida o’zimning ishonchimni yoki hayotiy bosimimni o’zgartirgan
ravishda ichimdagilar Ibrohim uchun o’zimga uning yanada o’zimdan o’tajakligi
borasida yo’l ochishmoqdaliklari bu shu.
Comments
Post a Comment