uzbek language siteenglish language site

Menga qara!

 

208. Yagona Umr Zapisining 4 xossasi porshenga o’xshab 4 silindrli har xil bordi-keldida bo’lsada, bitta shu Zapisni ya’ni Gotni berayaptimi, demak, Zapislarning 2 oralig’ini birga qo’shib ko’rsa ham bo’ladi aks ta’sir o’laroq ravishida. Aniqroq qilib aytadigan bo’lsak, og’zaki gaplar bilan bog’lanayotgan Zapisning har xil, o’zlarining ham zapislariga ko’ra ko’p inson bilan birlashgan oraliqlari toki birining ta’siri ikkinchisiga sezilmaguncha birgalikda davom etaverishi mumkinligi hisobga olinadi. Agar shu ta’sir Zapislardan chetlashuvchanlik asnosida bo’lib ikkisidan biror zapis orqali sezilib qolsa, darrovgina ikkinchi zapisda o’z joyiga qo’yiladi. Og’zaki gaplar esa ikkala Zapis uchun umumiy ta’sirchanlikka xos, ammo bir-biriga ta’siri yo’q holdagi umumiy voqeaviylikni hosil qilib turaveradiki asti qo’yavering. Og’zaki gaplar bog’liqligi bilan siz ikki xil davrni bir varakayiga ta’sirlashmaslikka xos kuzatib turishingiz mumkin. Shunga tanalarning sakrashlari Zapislarni o’z joylariga qo’yishga xos yordamchi bo’lishga tayyor sanalganlar. Ko’p Zapislarni eniga ko’ndalang kesim yuzasida tashqariga teskarilangan yo’nalishda egallagan Shohid, ichkariga birlashtirishga urinuvchi boshqaruvni hozir qilayapti o’zi uchun. Endi, 206 dan 2 kun o’tib, ichimdagilar tabiatni ham o’zlari bilan haqiqiy tashqariga xos olib chiqib berayaptilarmi, ha shu. Oldinlari o’zimning jonim tanimning ichida yoki tana shaklim bo’yicha hajmda jussam bilan bitta bo’lib tashqaridan havo tagi namligini, vakuumini ya’ni qorong’u bo’shlig’ini tortib turganligi boisidan bir xil haroratda o’zim boshqalardan ko’ra ko’proq sovuqqa xoslanadigan bo’lgan edim. Endi bo’lsa, issiq harorat ya’ni quyosh yorug’ligiyu boshqacha to’satdan kuydiruvchanliklar o’zimni qiynaydigan bo’lishi kuzatiladiganga o’xshayapti. Masalan, hozirgina og’zimni kuydurib sambo’sa yedim shekilli. Avvalroq o’tirganimda esa quyosh shundoqqina oyoqlarimdan o’tib qaytdi. Ichimda Ibrohimning tani yani jismi quyoshli haqiqat turiga xos ravishda ular bir-birlari bilan zidlik qilishib, haqiqatni siqib kiritishayaptilarki, bu – issiqlik haroratining oshishiga borib taqaladi. Iblisim bo’lib kelgan o’zimning avlod darajasidagi qizg’aldoq qizim ham tug’ilishiga xos Ibrohimga aloqador vaziyatini bilib, o’zimni “ota” so’zlarila yorlaqovchi ravishida ichimdan o’zim bilan birgalikda gapirtirayapti. Zero Ibrohim ya’ni parallel oilamning jismoniy jihatlamalikdagi a’zosi bu – odamning o’zi, 4 yasharli vaziyatida turganida shu kunlar Rustam o’g’limning ichida bosh sarkardaligi, aniqrog’i kishilarning yetakchiligiga xoslik bo’yicha elektronchiklardan iborat Gvardiya vakillari ya’ni bolalar, yosh askarchalar birma-bir almashingan tarzda kirib Rustam bo’lib berishayaptilarki asti qo’yaqoling. Natijada Rustamning himoyasi oshgan, o’zi ichimda bemalol elektronchikligini davom ettiraveradi. Rustamimni hozirlari shu bu boisidan ham Mirishkor so’zi bilan almashtirib qo’yaqolayinki asti qo’yaturing ham bo’pti shu hozir xo’sh bo’pti endi man. Endi, o’zimga kelsakki, xayolot olamim sababli kelajakka uzoq-uzoq umr yillarimga sakrashlarim shu ichimdagi bolalar jamiyati orqali umumiy hoziroqdagi yaqin xotirani ishlatadigan darajadagi kelasi aloqalarla kelajakka, 3-4 kunlik ya’ni balki 1-2 haftalik muhlatlarga sakratib aylantirib turishini bilsangiz kifoya. Shunda bolalik xotiralari yaxshi toblanaturadimi, ha. Yaqin kelajaklarda ma’no va sabab, xotira boisidan sakratilganligim, kelib havodan paydo bo’lish natijasida tushayotganligim boisidan ya’ni vajidan go’yoki haqiqiy Matritsa kinosidagi Smit chi agentlarning insonlar ichiga kirib, ularni o’z qiyofalariga ko’chirib o’zgartirishlariga o’xshashi nazarda ilingan holda bo’layaptimi, ha endi shu. Yuzim yoki tanamdagi larzam qandaydir ruhan aralash jismoniy yulinib, chindilanib yoki bir tovlanishda qayirilib olinganga xosdalashuvdan so’ng ichimdagi Iblis va boshqalar qandaydir buyruqnamo qarshiligini bildirishli tarzdalashuvidan keyin hayotga boqayapmanmi, ha endi shular hozircha. Ichimdagilarning buyruq-adolari birinchidan shu bu qiynoqqa xos bo’ladimi, haki, ikkinchidan esa shuni ya’ni tovlanma qayishishni mazmunan ochib chiqishimning o’zi barcha zerikish va bu buyruqbozliklarga va qiyinchiliklarga chek qo’yishi hisobga olinishiga xosdalanganligini bilasizmi, ha xo’sh. Tovlanma qayirilish qiynog’ining o’zi o’ziga yechim bo’ladi, agarda yaxshilab nazar tashlagan bo’lsangiz bo’pti xo’sh. Haqiqatan ham yaqin oraliqlarda hayotga xos tarzda xotira uchun qayta-qayta, aylanma sakrashlar yoki havodan paydo bo’lishlar, o’z-o’zidan uchib tushishlar shu vaqt oraliqlarini qayirib aylantirgan oradagi tugunchada, loop yoki kelib tushgan onimda Iblisning o’sha-o’sha qandaydir sababga ko’ra buyrug’i sharti buzilganligi yoki bajarilmaganligi bahonasida munosabatli tarzda yulinishli ya’ni uzuq-yuluqli, burilishli paydo bo’lishga xos bexosiyatlikni berayaptimi, ha. Ichimdagi shaytonvachchalar o’zimning kelasi zamonlashuvlarga aloqador sakrashlarimga cho’t bermay, shularni o’g’irlash barobarida Ibrohimning hayotidagi tasodifli falokatlarni bo’lib o’tish sirini oldindan bartaraf qilib, Ibrohimni sog’lom loopga ya’ni anchaginasidan tanlangan ravishda sakratilgan kelajakchasidan bir boriga olib o’tmoqchiliklari nazarga ilinajakligi bo’ladi. Agar hamma sakratiladigan yaqin kelajak oraliqlarida tushishi bilan falokatli ahvollarga yarasha, hayotga muvofiq bo’lmagan tarzdalashuvli o’zini tutsa, “besson bo’ladida” deya qizining o’zi ya’ni Iblis aytib yuborayapti hattoki, ha-ha-ha! Sekinlashuvli tarzda bo’lsada, sakrash sanog’imni yoki kuchimni, tebranishini olganliklari boisidan o’zim sal-pal kamroq sakrab tushaman, ammo baribir ularning yaqin vaqt kelajaklarining parallel vaqt chiziqli avvalgimdan ham uzoqroq kelajak nuqtalarida sakrab yuravergan ham o’zimman. Shu ikki yaqin va uzoq kelajaklar jarayonli voqealarining jarayonlashuvlarining o’zida sudralib, sidirilishli aloqalarda bo’lib qolayapmanki asti qo’yaqoling. Demak, o’zim baribir jonli, ya’ni bema’nilikni dunyoviy ravishda tartibga solib olib ko’rsatish, yechish va ochib yo’qqa chiqarish, Iblisni ham intizomga chorlash vazifamni ado etayapman. Zero barcha holatlar va hodisaviyliklar insonning ich-etidan yoki jasadidan olinadimi, ha shu hozircha xo’sh bo’pti. Insonning va odamlarning joni esa shularni dunyoviy yoyish va kengaytirish, narsalarga tarqatish aloqalarini o’rnashtirganligi hammaga ham ma’lum endi. Vaqtlarni cho’zish yoki ularda uzoq-yaqin parallel sakrashlar bilan vaqtning o’tish jarayonlaridagi inson yoki odam tanida bo’ladigan og’riqni, azobli qo’zg’alishli jaryonlarni yoki bruise larni ojizlantirish va kuchsizlantirish mumkin. Demak, ichimdagilarning shu qilmishlaridan maqsad shudur bo’lsaki, Ibrohim uchun o’zimdan vaqtni tortib olib, o’g’irlab Ibrohimning yoshligiga ko’proq dam, hordiq berish yoki uxlatishlar, o’zimni esa balkim bu uning sog’lig’iga sherik qilish va hayot bila bo’ladigan to’satdan to’qnashuvlarni oldini olib hayotga chambarchas bog’lash. Endi, ochilib o’zidan sal kengaytirilgan vaqt ya’ni on, lahza oralilqari bo’lishi barobarida teskarilik ya’ni kollinearliklar yuzasidan shunday ma’no ya’ni vaziyatli mohiyat qisilishlari bo’ladiki asti qo’yaturing. Bir tomonga yoki joylashuvga qarab turib biron narsani qandaydir munosabatda bilib ushlagan bo’lsangiz, darrov shunga o’xshash vaziyat yoki narsa, ob’yektlashuv bir xil davomiylikka xos yaqin sakrashlarning birida bo’lib o’tadiyu, shundagi ma’no jihayitdan qarashingiz sizga noqulaylik va devonavorlikni belgilatib, yana tezda o’zingizning birinchi vaziyatga yoki mazmun-mohiyatli davringizga tushirishi turgan gapmi, ha endi shu. Natijada sakratilgan vaqtni siz inobatga olaolmay, faqat ma’nosining yomonlashuvida larzaga tushib, g’azablanasizki, bu – sakrashdan oldingi birinchi kelgan davringiz uchun bo’layotgan barcha qulay yoki to’g’ri, yaxshiroq muhitingizni, ahvolingizni yoki ma’no-munosabatingizni buzib yuboradimi, ha shu xo’sh. Endi, yana qaytaraman, aylanib tajribamda qayta sinab kelib, ha, yana qaytarayapmanki, bu shu. Aniqrog’i o’zimga eng yomon saboqlar, o’chakishishlar va ahvol nodonliklari berilayaptiki, o’zim vaqtsiz ya’ni sababsiz zamonlashuvda faqatgina munosabatalar, o’ylov yoki ehtirosim aro jahlimni chiqarib turibman. Zero shu munosabatlar, o’ylov yoki ehtiroslarga vaqt va zamonning, makon va fazoning yoki voqeaviylikning haqiqiy, jismli yoki ashyoviy dalilli sabablari berilmaydi. Misol uchun, hozirgina yerdan tuproqni ko’tarib tashlash ishini qilib kelayapmanki, o’zimga ob’ro’yim pasayishi uchun faqatgina qaysidir kuchsiz va no’noq, ojiz ishlash harakatlarimni, aytaylikki qayta va qayta qo’yilishi bo’layaptiki, ichimdagilarning barchasi bari, qayta olinganlar va hozirgi joylashuvlarim bari zapisligini bilib turib, baribir yaxshi ishlashga xos obro’yimni va hurmat-e’tiborimni ko’taradigan boshqa zamonlashuvimdagi harakatlarni hech bo’lmaganda ketma-ket, o’zlarining g’arazliklari bo’lsa hamki tugatish ma’nosida ham olib bermayaptilarmi, ha shu. Tanamni o’ng’ay, no’noq yoki qizimagan, belimni kuchsiz va qayishuvchanligini qiyinlashtirgan ravishda bo’laklardan iboratga o’xshab qo’ygan sifatida bema’ni ojiz kuchli munosabali chiqishlarini haqiqatga o’g’rib, ishlashlarimda va amallarimda namoyish qilib qiynab o’tiraverayaptilar. Go’yoki yana o’sha-o’sha suhbatlar, gaplarki, o’zimning kallam ya’ni miyamning ishlashi kovaklarini yoki burda-burda bo’lishini yo’qotib tanam bilan uyg’un bo’lishi kerak. Shunday qilib o’zimni o’lg’a-jo’lg’a, oldi-surdi va burdi-urdi qilib no’noqlashtirdilarki asti qo’yavering. Bema’ni ong bo’layapti rostandan hamki, quruq o’tmishdagi munosabatlar va ehtiroslarni belgilaturib, haqiqatan ham shu amallarni qo’yaveradiganga o’xshash ushlab turilgan sabablarda surunkasida vaqt aslida bir xil davomiy o’tib ketayapti degan qarashni yolg’ondan beraverish oqibatida barchasi buzilayapti. Hamma o’zimga tegajonligi bilan ajratilib ko’rsatilayapti. Bir ish qayta-qayta o’zimga to o’zimni ovloq hududimda yoki himayoga xos xotirjamligimda sezdim degunimcha darrov yana va yana boshqa yaqinlarim tomonidan qilinadiki asti qo’yavering, isboting yo’q degan shama baribir ketaveradi. Ha, miyani dolbonut’ qilishlari miyaning o’zi isbotga qarshi chiqaolmasligidan foydalanib ham amalga oshirilmoqda. Mobododa agar, o’zimga tegajonlik, yopishqoqlik qilayapsanlar deb bironini, yaqinlarimni ayblasam, darrov o’zimni devonaga chiqaradilarki, chiqarishlarini ham bilaman. Ammo devonalikdan chiqish borasidagi ushbu gaplarimni ilg’amayotganliklariga hayronman. Aniqrog’i o’zimning vaqtda sakrashlarim hamda ma’noning isboitiga xos haqiqiy bo’layotgan xotirada o’chakishib turaverishi haqidagi devonalikdan chiqadigan gaplarimga hech kim e’tibor bermayapti. Axir o’zimga, aytaylikki o’zim uyushtirayotgan ular tomonidan to’sqinliklarga yoki to’g’anoqliklarga shu bu gaplarimla devonalikdan chiqishim yo’lida duch kelayapmanki, ular shu devonalik bosimini, ichimda hayotga qarashli damimni yoki hayotiy almashinishli amal qilinayotgan aylanalarni ijro etishlari barobarida o’zimni yana devonaga chiqarayaptilar baribir. Guvohi bo’lishingiz mumkinki, ular tezlikka o’ynashayaptilar baribir, hech nimadan hech nimaga ya’ni faqatgina o’z bosimlarini, devonalikni ochish borasidagi o’zlarining devonavorliklarini bor deya ko’rsataverib. E’tibor berib qarasak, bularning barchasi o’zimning kod ya’ni dastur qilish ishlarim bilan ularga atagan jovobni berishimdan boshlanganligi ma’lum va mashhur. Bu – endi ularni haqiqiy o’zlarini ko’raylikchi degan shama ostida rostandan ham bo’lib turayotgan haqiqiy tomonlarining bosimida bo’laturaverishlariga xos o’zliklari sanalayapti. Bilganimdan bilmaganim yaxshimidi, deb o’ylab qolaman endi goh-gohida hamki xo’sh bo’pti. Nima bo’lganda ham shu ularning kulfati, zavoli yoki intihosi bo’lib berishi tugal fikrdanligi boisidan hamki, devonalikning sirini ya’ni o’zini ularga atab isbotlab, borish yo’nalish joy berilishiga xos dalillab berishga qodirman desak mubolag’a ham bo’lmaydi. Ha, ular asl devonalar va majruh-mahluqlar edilarki, o’zimni ichimga kirib olib o’zlarining tomonlarini bermasdan yoki ozgina ham bildirmasdan, bir tomonlamalikda devonalik bosimini, shu o’zlarini boshimdan o’tkazdirib kelgan edilar. Shuning uchun buni kodlash deydilar. Ichimdagilar o’zimning sakrab kelgan joyimga doimo yetib kelib o’zimga qaratila munosabatlarini yoki bir xil davomiylikka xos bo’lib turishlarini bildirib qo’yganliklari sababli elektr tokining kodli ya’ni dasturli ishlatilishi orqali o’zlarini keng va har xil jabhali, turlarda ko’rsatib bilganliklariga hayron ham emasdirman hozirlari. O’zim ularning ba’zi-ba’zida shunchalik ko’plashib kelishlari oqibatida hoziroqni ishimdagi qozag’onlik ko’tar-ko’tari bilan amalga oshiriganda og’irlashuvdan dabbam chiqmasaydi har holda xo’sh. Aslida baribir Zapis uchun ajratilgan ozginagina massani, shu uy uchun imoratli massa zapisini shu bu Shurik jo’rasichalik ko’tariladigan tuproqchada belkuragim orqali olib, ko’tarib berayotgan bo’lamanki, shu joylashuvdagi barcha ishlayotganlar va olqishlashga ham kelganlar o’zimga tuproqning massasini tanim uzra zapisim bo’lib berishlari orqali birgalikda ko’rsatishlari ma’lum va mashhur xo’sh bo’pti. Axir ular elektron ya’ni Zapisning o’zlari-ku haqiqatan ham, shu bu yaqin kunlardagi almashinuvimizni ham inobatga olish darkor ham ediki xo’p bo’pti. Axir meni futbalistsan deyishayaptilar ichimdagilarki, o’zimga shu menga ko’p ishlash, og’ir mehnatlarga yo’l qo’yish kerak emasligi tayin bo’lib qolganligini bilingiz. Futbolchilar bir tepganda yoki gol urganda bir zamma uy-joylashuvlarining imoratlarini qilib qo’yajak o’z Zapislikdaliklarini bildirmasalar ham mayli xo’sh. Demak, hammasi hammasi bilan bo’layotganda ham shu ayon bo’laveradimi, haki, futbol o’yinlarimizning o’zlari aylana ya’ni Zapis sanalgani uchun kollinearliklar aynan shu bo’lib o’tgan o’yinlarni takror qo’yib berganida boshqa futbolchilarning gollarini xuddi o’zlariga o’xshatib, aniqrog’i tana harakatlarini bir xil chiqarishga xosdalashuvli tarzda himoyachilariyu mutloq boshqa o’yinchilari urib qo’yishlari bo’lib turgan gapligini bilingiz doimo. Shuning uchun desakki, o’tgan-o’tgan yilgi chim, kichik maydonlardagi futbol o’yinlarimiz qayta ravishda bor bo’lgan o’yinchilarning va yana qo’shimcha bir-ikkilari bo’lgan ravishdagi almashinuvli tarzdaligiga xos bo’lib tugaydimi ha. Faqatgina har bir o’yinchi o’zi uchun yana boshqacha diqqatga molik jarayonlarini, o’yin kechirish va ko’rish tebranishli harakatlarini inobatga olib borayotgan sanalsaki bo’pti xo’sh. Aniqrog’i o’z aniqqa yaqin joylashuvlari va o’yindagi vazifalari, pozitsiyalari bilan almashgan oldingi bu – hozirgi o’yinchilar, futbolchilar ruhan ham o’tgan safargi, o’tgan yillardagi o’yinlarni takrorlamayotganliklarini e’tirof etadiganga o’xshab qoladilar. Bu – 38 ya’ni kollinearlik, 44 ya’ni ruhiyat birgalikdaligi hamda 49 bu – matritsali almashinish va 60 esa Zapisli aylanish billashuvlarining o’zaro bog’liqlikli yechimimdagi ziddiyatidan iboratligini bilasizmi xo’sh mayli. Futbolda sezgilarning kuchi deyarli ahamiyatsizligi bilan inobatga olinadiki, aslida kimki faqatgina yaxshi sezaman deb hisoblashga xos kayfiyatini bildirsa yoki boshqa futbollarini e’tirof etishga qodir eslovlarga kelishi bilan matritsada bo’lib o’tgan gollarni yaxshi qayta shu gollarning aynan o’ziga o’xshash tarzidagi harakatlar bilan amalga oshiraoladi. Futbol yo’nalishidagi shu gaplarga xos og’azaki ijrolar yoki aytilishlar bo’lib tugasa hamki, bu gaplar esdan chiqarilishi bilanoq futbol maydonida o’z ifodasila yaxshi kiritilishi, bir-biriga ichma-ich joylashtirilishi oqibatida gollarga egalikni amalda sinatishlar bo’ladiki xo’sh mayli. Demak, shunga borib taqab ham aytilajakligi ma’lum ediki, agar futbolni yaxshi ruhiyatda boshlab o’ynasak, futbol yoddan ko’tarilgandan so’ng bo’ladigan, o’zingizning o’yiningizni aloqasiz ravishdagi tahliliga xos gaplaringiz ajoyib va g’aroyib haqiqatlargacha yetaklaydi siz va bizlarni. O’zim kechagina futbolga yana bir bor qatnashib, ichimdagilar tomonidan kutilmagan ravishda ham zo’r-zo’r bo’lib o’tgan, eski vaqtlashuvdagi gollarni yoki to’purarliklarni undirib va o’g’irlashga xoslantirib urib keldim. Aytishlariga undamasliklari bilan hayajonlari barobarida shu gollarki har xil Zapisli yoki o’tmish ketma-ket keladigan ba’zi kunlaridagi futbollardan, o’yinlaridan olingan shedvr yoki mumtoz sifatli olingan, o’z ahl-birodarlarning, yaqin kishilarning gollari sirasidan, aynan o’zidan hisobga olib joylashganligini bilingiz xo’sh. Bir oyoq-poy yengimni chizg’alasam, yomon raqsga tusharmishmanov! Shu degani juda kuchli o’yinga sezgilarlar Zapisli bo’lib moslashtiriluvli qo’shiladigan ham o’zimdirman.

Comments

Ommabop xabarlar

Nima gap xo'sh?

Nima bu o'zi xo'sh

NIma gap o'zi?