Menga qara!
208. Yagona
Umr Zapisining 4 xossasi porshenga o’xshab 4 silindrli har xil bordi-keldida bo’lsada,
bitta shu Zapisni ya’ni Gotni berayaptimi, demak, Zapislarning 2 oralig’ini
birga qo’shib ko’rsa ham bo’ladi aks ta’sir o’laroq ravishida. Aniqroq qilib
aytadigan bo’lsak, og’zaki gaplar bilan bog’lanayotgan Zapisning har xil, o’zlarining
ham zapislariga ko’ra ko’p inson bilan birlashgan oraliqlari toki birining ta’siri
ikkinchisiga sezilmaguncha birgalikda davom etaverishi mumkinligi hisobga
olinadi. Agar shu ta’sir Zapislardan chetlashuvchanlik asnosida bo’lib
ikkisidan biror zapis orqali sezilib qolsa, darrovgina ikkinchi zapisda o’z
joyiga qo’yiladi. Og’zaki gaplar esa ikkala Zapis uchun umumiy ta’sirchanlikka
xos, ammo bir-biriga ta’siri yo’q holdagi umumiy voqeaviylikni hosil qilib
turaveradiki asti qo’yavering. Og’zaki gaplar bog’liqligi bilan siz ikki xil
davrni bir varakayiga ta’sirlashmaslikka xos kuzatib turishingiz mumkin. Shunga
tanalarning sakrashlari Zapislarni o’z joylariga qo’yishga xos yordamchi bo’lishga
tayyor sanalganlar. Ko’p Zapislarni eniga ko’ndalang kesim yuzasida tashqariga
teskarilangan yo’nalishda egallagan Shohid, ichkariga birlashtirishga urinuvchi
boshqaruvni hozir qilayapti o’zi uchun. Endi, 206 dan 2 kun o’tib, ichimdagilar
tabiatni ham o’zlari bilan haqiqiy tashqariga xos olib chiqib berayaptilarmi,
ha shu. Oldinlari o’zimning jonim tanimning ichida yoki tana shaklim bo’yicha
hajmda jussam bilan bitta bo’lib tashqaridan havo tagi namligini, vakuumini ya’ni
qorong’u bo’shlig’ini tortib turganligi boisidan bir xil haroratda o’zim
boshqalardan ko’ra ko’proq sovuqqa xoslanadigan bo’lgan edim. Endi bo’lsa,
issiq harorat ya’ni quyosh yorug’ligiyu boshqacha to’satdan kuydiruvchanliklar
o’zimni qiynaydigan bo’lishi kuzatiladiganga o’xshayapti. Masalan, hozirgina og’zimni
kuydurib sambo’sa yedim shekilli. Avvalroq o’tirganimda esa quyosh shundoqqina
oyoqlarimdan o’tib qaytdi. Ichimda Ibrohimning tani yani jismi quyoshli haqiqat
turiga xos ravishda ular bir-birlari bilan zidlik qilishib, haqiqatni siqib
kiritishayaptilarki, bu – issiqlik haroratining oshishiga borib taqaladi.
Iblisim bo’lib kelgan o’zimning avlod darajasidagi qizg’aldoq qizim ham tug’ilishiga
xos Ibrohimga aloqador vaziyatini bilib, o’zimni “ota” so’zlarila yorlaqovchi
ravishida ichimdan o’zim bilan birgalikda gapirtirayapti. Zero Ibrohim ya’ni
parallel oilamning jismoniy jihatlamalikdagi a’zosi bu – odamning o’zi, 4
yasharli vaziyatida turganida shu kunlar Rustam o’g’limning ichida bosh
sarkardaligi, aniqrog’i kishilarning yetakchiligiga xoslik bo’yicha elektronchiklardan
iborat Gvardiya vakillari ya’ni bolalar, yosh askarchalar birma-bir almashingan
tarzda kirib Rustam bo’lib berishayaptilarki asti qo’yaqoling. Natijada
Rustamning himoyasi oshgan, o’zi ichimda bemalol elektronchikligini davom
ettiraveradi. Rustamimni hozirlari shu bu boisidan ham Mirishkor so’zi bilan
almashtirib qo’yaqolayinki asti qo’yaturing ham bo’pti shu hozir xo’sh bo’pti
endi man. Endi, o’zimga kelsakki, xayolot olamim sababli kelajakka uzoq-uzoq
umr yillarimga sakrashlarim shu ichimdagi bolalar jamiyati orqali umumiy
hoziroqdagi yaqin xotirani ishlatadigan darajadagi kelasi aloqalarla kelajakka,
3-4 kunlik ya’ni balki 1-2 haftalik muhlatlarga sakratib aylantirib turishini
bilsangiz kifoya. Shunda bolalik xotiralari yaxshi toblanaturadimi, ha. Yaqin
kelajaklarda ma’no va sabab, xotira boisidan sakratilganligim, kelib havodan
paydo bo’lish natijasida tushayotganligim boisidan ya’ni vajidan go’yoki
haqiqiy Matritsa kinosidagi Smit chi agentlarning insonlar ichiga kirib, ularni
o’z qiyofalariga ko’chirib o’zgartirishlariga o’xshashi nazarda ilingan holda
bo’layaptimi, ha endi shu. Yuzim yoki tanamdagi larzam qandaydir ruhan aralash
jismoniy yulinib, chindilanib yoki bir tovlanishda qayirilib olinganga
xosdalashuvdan so’ng ichimdagi Iblis va boshqalar qandaydir buyruqnamo
qarshiligini bildirishli tarzdalashuvidan keyin hayotga boqayapmanmi, ha endi
shular hozircha. Ichimdagilarning buyruq-adolari birinchidan shu bu qiynoqqa
xos bo’ladimi, haki, ikkinchidan esa shuni ya’ni tovlanma qayishishni mazmunan
ochib chiqishimning o’zi barcha zerikish va bu buyruqbozliklarga va
qiyinchiliklarga chek qo’yishi hisobga olinishiga xosdalanganligini bilasizmi,
ha xo’sh. Tovlanma qayirilish qiynog’ining o’zi o’ziga yechim bo’ladi, agarda
yaxshilab nazar tashlagan bo’lsangiz bo’pti xo’sh. Haqiqatan ham yaqin
oraliqlarda hayotga xos tarzda xotira uchun qayta-qayta, aylanma sakrashlar
yoki havodan paydo bo’lishlar, o’z-o’zidan uchib tushishlar shu vaqt
oraliqlarini qayirib aylantirgan oradagi tugunchada, loop yoki kelib tushgan
onimda Iblisning o’sha-o’sha qandaydir sababga ko’ra buyrug’i sharti
buzilganligi yoki bajarilmaganligi bahonasida munosabatli tarzda yulinishli ya’ni
uzuq-yuluqli, burilishli paydo bo’lishga xos bexosiyatlikni berayaptimi, ha.
Ichimdagi shaytonvachchalar o’zimning kelasi zamonlashuvlarga aloqador
sakrashlarimga cho’t bermay, shularni o’g’irlash barobarida Ibrohimning
hayotidagi tasodifli falokatlarni bo’lib o’tish sirini oldindan bartaraf qilib,
Ibrohimni sog’lom loopga ya’ni anchaginasidan tanlangan ravishda sakratilgan
kelajakchasidan bir boriga olib o’tmoqchiliklari nazarga ilinajakligi bo’ladi.
Agar hamma sakratiladigan yaqin kelajak oraliqlarida tushishi bilan falokatli
ahvollarga yarasha, hayotga muvofiq bo’lmagan tarzdalashuvli o’zini tutsa, “besson
bo’ladida” deya qizining o’zi ya’ni Iblis aytib yuborayapti hattoki, ha-ha-ha!
Sekinlashuvli tarzda bo’lsada, sakrash sanog’imni yoki kuchimni, tebranishini
olganliklari boisidan o’zim sal-pal kamroq sakrab tushaman, ammo baribir
ularning yaqin vaqt kelajaklarining parallel vaqt chiziqli avvalgimdan ham uzoqroq
kelajak nuqtalarida sakrab yuravergan ham o’zimman. Shu ikki yaqin va uzoq
kelajaklar jarayonli voqealarining jarayonlashuvlarining o’zida sudralib,
sidirilishli aloqalarda bo’lib qolayapmanki asti qo’yaqoling. Demak, o’zim
baribir jonli, ya’ni bema’nilikni dunyoviy ravishda tartibga solib olib ko’rsatish,
yechish va ochib yo’qqa chiqarish, Iblisni ham intizomga chorlash vazifamni ado
etayapman. Zero barcha holatlar va hodisaviyliklar insonning ich-etidan yoki
jasadidan olinadimi, ha shu hozircha xo’sh bo’pti. Insonning va odamlarning joni
esa shularni dunyoviy yoyish va kengaytirish, narsalarga tarqatish aloqalarini
o’rnashtirganligi hammaga ham ma’lum endi. Vaqtlarni cho’zish yoki ularda
uzoq-yaqin parallel sakrashlar bilan vaqtning o’tish jarayonlaridagi inson yoki
odam tanida bo’ladigan og’riqni, azobli qo’zg’alishli jaryonlarni yoki bruise
larni ojizlantirish va kuchsizlantirish mumkin. Demak, ichimdagilarning shu
qilmishlaridan maqsad shudur bo’lsaki, Ibrohim uchun o’zimdan vaqtni tortib
olib, o’g’irlab Ibrohimning yoshligiga ko’proq dam, hordiq berish yoki
uxlatishlar, o’zimni esa balkim bu uning sog’lig’iga sherik qilish va hayot
bila bo’ladigan to’satdan to’qnashuvlarni oldini olib hayotga chambarchas bog’lash.
Endi, ochilib o’zidan sal kengaytirilgan vaqt ya’ni on, lahza oralilqari bo’lishi
barobarida teskarilik ya’ni kollinearliklar yuzasidan shunday ma’no ya’ni
vaziyatli mohiyat qisilishlari bo’ladiki asti qo’yaturing. Bir tomonga yoki
joylashuvga qarab turib biron narsani qandaydir munosabatda bilib ushlagan bo’lsangiz,
darrov shunga o’xshash vaziyat yoki narsa, ob’yektlashuv bir xil davomiylikka
xos yaqin sakrashlarning birida bo’lib o’tadiyu, shundagi ma’no jihayitdan
qarashingiz sizga noqulaylik va devonavorlikni belgilatib, yana tezda o’zingizning
birinchi vaziyatga yoki mazmun-mohiyatli davringizga tushirishi turgan gapmi,
ha endi shu. Natijada sakratilgan vaqtni siz inobatga olaolmay, faqat ma’nosining
yomonlashuvida larzaga tushib, g’azablanasizki, bu – sakrashdan oldingi
birinchi kelgan davringiz uchun bo’layotgan barcha qulay yoki to’g’ri,
yaxshiroq muhitingizni, ahvolingizni yoki ma’no-munosabatingizni buzib
yuboradimi, ha shu xo’sh. Endi, yana qaytaraman, aylanib tajribamda qayta sinab
kelib, ha, yana qaytarayapmanki, bu shu. Aniqrog’i o’zimga eng yomon saboqlar,
o’chakishishlar va ahvol nodonliklari berilayaptiki, o’zim vaqtsiz ya’ni
sababsiz zamonlashuvda faqatgina munosabatalar, o’ylov yoki ehtirosim aro
jahlimni chiqarib turibman. Zero shu munosabatlar, o’ylov yoki ehtiroslarga
vaqt va zamonning, makon va fazoning yoki voqeaviylikning haqiqiy, jismli yoki
ashyoviy dalilli sabablari berilmaydi. Misol uchun, hozirgina yerdan tuproqni
ko’tarib tashlash ishini qilib kelayapmanki, o’zimga ob’ro’yim pasayishi uchun
faqatgina qaysidir kuchsiz va no’noq, ojiz ishlash harakatlarimni, aytaylikki
qayta va qayta qo’yilishi bo’layaptiki, ichimdagilarning barchasi bari, qayta
olinganlar va hozirgi joylashuvlarim bari zapisligini bilib turib, baribir
yaxshi ishlashga xos obro’yimni va hurmat-e’tiborimni ko’taradigan boshqa
zamonlashuvimdagi harakatlarni hech bo’lmaganda ketma-ket, o’zlarining g’arazliklari
bo’lsa hamki tugatish ma’nosida ham olib bermayaptilarmi, ha shu. Tanamni o’ng’ay,
no’noq yoki qizimagan, belimni kuchsiz va qayishuvchanligini qiyinlashtirgan
ravishda bo’laklardan iboratga o’xshab qo’ygan sifatida bema’ni ojiz kuchli
munosabali chiqishlarini haqiqatga o’g’rib, ishlashlarimda va amallarimda
namoyish qilib qiynab o’tiraverayaptilar. Go’yoki yana o’sha-o’sha suhbatlar,
gaplarki, o’zimning kallam ya’ni miyamning ishlashi kovaklarini yoki
burda-burda bo’lishini yo’qotib tanam bilan uyg’un bo’lishi kerak. Shunday
qilib o’zimni o’lg’a-jo’lg’a, oldi-surdi va burdi-urdi qilib no’noqlashtirdilarki
asti qo’yavering. Bema’ni ong bo’layapti rostandan hamki, quruq o’tmishdagi
munosabatlar va ehtiroslarni belgilaturib, haqiqatan ham shu amallarni qo’yaveradiganga
o’xshash ushlab turilgan sabablarda surunkasida vaqt aslida bir xil davomiy o’tib
ketayapti degan qarashni yolg’ondan beraverish oqibatida barchasi buzilayapti.
Hamma o’zimga tegajonligi bilan ajratilib ko’rsatilayapti. Bir ish qayta-qayta
o’zimga to o’zimni ovloq hududimda yoki himayoga xos xotirjamligimda sezdim
degunimcha darrov yana va yana boshqa yaqinlarim tomonidan qilinadiki asti qo’yavering,
isboting yo’q degan shama baribir ketaveradi. Ha, miyani dolbonut’ qilishlari
miyaning o’zi isbotga qarshi chiqaolmasligidan foydalanib ham amalga
oshirilmoqda. Mobododa agar, o’zimga tegajonlik, yopishqoqlik qilayapsanlar deb
bironini, yaqinlarimni ayblasam, darrov o’zimni devonaga chiqaradilarki,
chiqarishlarini ham bilaman. Ammo devonalikdan chiqish borasidagi ushbu
gaplarimni ilg’amayotganliklariga hayronman. Aniqrog’i o’zimning vaqtda
sakrashlarim hamda ma’noning isboitiga xos haqiqiy bo’layotgan xotirada o’chakishib
turaverishi haqidagi devonalikdan chiqadigan gaplarimga hech kim e’tibor
bermayapti. Axir o’zimga, aytaylikki o’zim uyushtirayotgan ular tomonidan to’sqinliklarga
yoki to’g’anoqliklarga shu bu gaplarimla devonalikdan chiqishim yo’lida duch
kelayapmanki, ular shu devonalik bosimini, ichimda hayotga qarashli damimni
yoki hayotiy almashinishli amal qilinayotgan aylanalarni ijro etishlari
barobarida o’zimni yana devonaga chiqarayaptilar baribir. Guvohi bo’lishingiz
mumkinki, ular tezlikka o’ynashayaptilar baribir, hech nimadan hech nimaga ya’ni
faqatgina o’z bosimlarini, devonalikni ochish borasidagi o’zlarining
devonavorliklarini bor deya ko’rsataverib. E’tibor berib qarasak, bularning
barchasi o’zimning kod ya’ni dastur qilish ishlarim bilan ularga atagan jovobni
berishimdan boshlanganligi ma’lum va mashhur. Bu – endi ularni haqiqiy o’zlarini
ko’raylikchi degan shama ostida rostandan ham bo’lib turayotgan haqiqiy
tomonlarining bosimida bo’laturaverishlariga xos o’zliklari sanalayapti.
Bilganimdan bilmaganim yaxshimidi, deb o’ylab qolaman endi goh-gohida hamki xo’sh
bo’pti. Nima bo’lganda ham shu ularning kulfati, zavoli yoki intihosi bo’lib
berishi tugal fikrdanligi boisidan hamki, devonalikning sirini ya’ni o’zini
ularga atab isbotlab, borish yo’nalish joy berilishiga xos dalillab berishga
qodirman desak mubolag’a ham bo’lmaydi. Ha, ular asl devonalar va
majruh-mahluqlar edilarki, o’zimni ichimga kirib olib o’zlarining tomonlarini
bermasdan yoki ozgina ham bildirmasdan, bir tomonlamalikda devonalik bosimini,
shu o’zlarini boshimdan o’tkazdirib kelgan edilar. Shuning uchun buni kodlash
deydilar. Ichimdagilar o’zimning sakrab kelgan joyimga doimo yetib kelib o’zimga
qaratila munosabatlarini yoki bir xil davomiylikka xos bo’lib turishlarini
bildirib qo’yganliklari sababli elektr tokining kodli ya’ni dasturli
ishlatilishi orqali o’zlarini keng va har xil jabhali, turlarda ko’rsatib
bilganliklariga hayron ham emasdirman hozirlari. O’zim ularning ba’zi-ba’zida shunchalik
ko’plashib kelishlari oqibatida hoziroqni ishimdagi qozag’onlik ko’tar-ko’tari
bilan amalga oshiriganda og’irlashuvdan dabbam chiqmasaydi har holda xo’sh.
Aslida baribir Zapis uchun ajratilgan ozginagina massani, shu uy uchun imoratli
massa zapisini shu bu Shurik jo’rasichalik ko’tariladigan tuproqchada
belkuragim orqali olib, ko’tarib berayotgan bo’lamanki, shu joylashuvdagi
barcha ishlayotganlar va olqishlashga ham kelganlar o’zimga tuproqning
massasini tanim uzra zapisim bo’lib berishlari orqali birgalikda ko’rsatishlari
ma’lum va mashhur xo’sh bo’pti. Axir ular elektron ya’ni Zapisning o’zlari-ku
haqiqatan ham, shu bu yaqin kunlardagi almashinuvimizni ham inobatga olish
darkor ham ediki xo’p bo’pti. Axir meni futbalistsan deyishayaptilar ichimdagilarki,
o’zimga shu menga ko’p ishlash, og’ir mehnatlarga yo’l qo’yish kerak emasligi
tayin bo’lib qolganligini bilingiz. Futbolchilar bir tepganda yoki gol urganda
bir zamma uy-joylashuvlarining imoratlarini qilib qo’yajak o’z
Zapislikdaliklarini bildirmasalar ham mayli xo’sh. Demak, hammasi hammasi bilan
bo’layotganda ham shu ayon bo’laveradimi, haki, futbol o’yinlarimizning o’zlari
aylana ya’ni Zapis sanalgani uchun kollinearliklar aynan shu bo’lib o’tgan o’yinlarni
takror qo’yib berganida boshqa futbolchilarning gollarini xuddi o’zlariga o’xshatib,
aniqrog’i tana harakatlarini bir xil chiqarishga xosdalashuvli tarzda himoyachilariyu
mutloq boshqa o’yinchilari urib qo’yishlari bo’lib turgan gapligini bilingiz doimo.
Shuning uchun desakki, o’tgan-o’tgan yilgi chim, kichik maydonlardagi futbol o’yinlarimiz
qayta ravishda bor bo’lgan o’yinchilarning va yana qo’shimcha bir-ikkilari bo’lgan
ravishdagi almashinuvli tarzdaligiga xos bo’lib tugaydimi ha. Faqatgina har bir
o’yinchi o’zi uchun yana boshqacha diqqatga molik jarayonlarini, o’yin
kechirish va ko’rish tebranishli harakatlarini inobatga olib borayotgan
sanalsaki bo’pti xo’sh. Aniqrog’i o’z aniqqa yaqin joylashuvlari va o’yindagi
vazifalari, pozitsiyalari bilan almashgan oldingi bu – hozirgi o’yinchilar,
futbolchilar ruhan ham o’tgan safargi, o’tgan yillardagi o’yinlarni
takrorlamayotganliklarini e’tirof etadiganga o’xshab qoladilar. Bu – 38 ya’ni
kollinearlik, 44 ya’ni ruhiyat birgalikdaligi hamda 49 bu – matritsali almashinish
va 60 esa Zapisli aylanish billashuvlarining o’zaro bog’liqlikli yechimimdagi ziddiyatidan
iboratligini bilasizmi xo’sh mayli. Futbolda sezgilarning kuchi deyarli
ahamiyatsizligi bilan inobatga olinadiki, aslida kimki faqatgina yaxshi sezaman
deb hisoblashga xos kayfiyatini bildirsa yoki boshqa futbollarini e’tirof
etishga qodir eslovlarga kelishi bilan matritsada bo’lib o’tgan gollarni yaxshi
qayta shu gollarning aynan o’ziga o’xshash tarzidagi harakatlar bilan amalga
oshiraoladi. Futbol yo’nalishidagi shu gaplarga xos og’azaki ijrolar yoki
aytilishlar bo’lib tugasa hamki, bu gaplar esdan chiqarilishi bilanoq futbol
maydonida o’z ifodasila yaxshi kiritilishi, bir-biriga ichma-ich
joylashtirilishi oqibatida gollarga egalikni amalda sinatishlar bo’ladiki xo’sh
mayli. Demak, shunga borib taqab ham aytilajakligi ma’lum ediki, agar futbolni
yaxshi ruhiyatda boshlab o’ynasak, futbol yoddan ko’tarilgandan so’ng bo’ladigan,
o’zingizning o’yiningizni aloqasiz ravishdagi tahliliga xos gaplaringiz ajoyib
va g’aroyib haqiqatlargacha yetaklaydi siz va bizlarni. O’zim kechagina
futbolga yana bir bor qatnashib, ichimdagilar tomonidan kutilmagan ravishda ham
zo’r-zo’r bo’lib o’tgan, eski vaqtlashuvdagi gollarni yoki to’purarliklarni
undirib va o’g’irlashga xoslantirib urib keldim. Aytishlariga undamasliklari
bilan hayajonlari barobarida shu gollarki har xil Zapisli yoki o’tmish
ketma-ket keladigan ba’zi kunlaridagi futbollardan, o’yinlaridan olingan shedvr
yoki mumtoz sifatli olingan, o’z ahl-birodarlarning, yaqin kishilarning gollari
sirasidan, aynan o’zidan hisobga olib joylashganligini bilingiz xo’sh. Bir oyoq-poy
yengimni chizg’alasam, yomon raqsga tusharmishmanov! Shu degani juda kuchli o’yinga
sezgilarlar Zapisli bo’lib moslashtiriluvli qo’shiladigan ham o’zimdirman.
Comments
Post a Comment