uzbek language siteenglish language site

Endi nima gap hammaga qaratila xo'sh!

204. Mana Ibrohimning 204- ya’ni tug’ilganidan tavallud kunidan boshlab 204-kunga ham yetib keldikmi! Qarangki yana vaqt-soatning to’g’ri kelib qolganiniki, bugun onam ya’ni enamning ham tavallud ayyomlari sanalurligi bo’lmoqdaligini aytib o’tayin hamdurki, asli shugun hozirgina ko’zi bir chetidan yumilgan bir kimsa do’konimizga kelganini e’tiborga olib yozayapman ham ediki, Ibrohim ko’z bilan ko’rish sezgisiga o’tajak kunligini bilmayapman demangiz faqat ham bo’pti shu. Endi e’tiboringiz bo’lgan bo’lsa, Ibrohimning ko’zi ham bir chetidan qisilganligini bilingiz ham ediki, bu kimsa ya’ni insonning ko’zi o’zi tushib oqib qolayotganligini bilingiz hamki xo’sh bo’pti. Ibrohimni aslida o’zim ko’rmaganman, ammo Sohib(dan) ya’ni Ibrohimning o’zining jonining o’zidan, o’zimning elektronchikli bir umrga yaqin o’g’ilchamdan yuz-qiyofalarining o’xshatilishi aniqligiga borib taqalajakligi barobarida aniq bir saboq chiqarishli bildiraman hamki xo’sh mayli. Aslida o’zimning cho’kib sakrashlarimda sabab yo’qligini bilingiz, ammo yashashim uzra hayot boqishimning barcha lahzalariyu jabhalari to’la o’tmishning sabablarini va bilimlarini ham o’zimda allaqachondan yoki hali tashlagan sakralgan joylashuv oraliqlaridagi bilimlarimni bilmasimdan shu bilimlarning egalariga aylangan holda ham o’zimni masxaraga urib bilib aytishga qodirman barcha holatlarimni hamki xo’sh mayli. Demak, o’tmishimning yaqin-uzoqligini aytilajakligidagi farqlashuvlarida bo’ladigan o’z oniy, davrli paytlari ham o’zimning zamon uzra Zapisda, demak, aniq oldindan ko’rilgan makonga sakrashlarimda yanada uzoqroq yoki juda yaqinlashuvli tarzlarda ham bo’lishga qodirligini eslatishim kifoyadur balkim. Endi, demakki shu edikim, faqatgina yashashim sabog’iga xos o’zimning gaplashuvim ya’ni Shohid jonning o’zlari bu – biz ikkovdan uning ikkinchiligi asosidagi nusxasifatdanligi hisobida o’zi ham mavjudod sirasida tug’ilib o’sganligi barobarida, shu biz ikkov ichra gaplashuvli aloqalarning o’zlari yashashimni sakrash tartibi yoki ketma-ket kelaverishlikka xos faqat davomiy vaqtiga qaratila ifoda etib qolaveradiyu, yashashdan lazzati ya’ni sakrash kesmalaridan foydasi o’zimga bo’lib turaverishini inobatga olingiz xo’sh bo’pti. Sakrashdan gap tashlayapsanmmi, sening kuching shundayligicha bo’latursin. Go’yoki gaplar o’z joylashuvlarida ya’ni bir xil oniy davomiylikka ko’ra o’tuvchanlikka xos bo’lish barobarida baribir aynan Umrdagi Zapis bo’yicha zamonda cho’kish va sakrashli hayotiy jarayonlarni bog’lovchi, aloqa manbayisi bo’lib qolaverg’oni shu bu. Qayerga sakrab o’tirib ham qolib istalgan shu joylashuvning jabhalashuvini bildiraman deb yubormoqchiligingiz umumiy sakarashlaringizning va tushishlaringizning har xil vaqt uzunliklariga xos qaytalanishlarining bir xil o’tuvchi yoki aynan ketma-ket bo’laverishini, davomiy vaqtga o’xshatilgan tartibdaligini ifodasi bo’lib turaturg’oni shu bu. Shularning barchasi sakrash va qaytalanish tartibli ketma-ketlikning gaplardagi ifodasida, ma’no va mazmunda bo’laturg’onini bilsangiz yetarli xo’sh mayli. Demak, shu meni ham topaolmayotganliklari, faqatgina gapimning ortidan borib o’zimni jarayonlarida ichimdagi suhbatlashuvlari, qo’yadurg’on shipshiydonlikli shipirlashlari yoki suqulishli vahiyliklari bilan tajovvuz ko’rasatadilar, ammo tebranib yo’qolib boshqa zamon yoki joylashuvlarga tushishim sababli o’zimga hech ham shatta yoki ozor beraolmasliklari tayin masaladurki xo’sh bo’pti. Ichimdagilar qo’llarini tirsaklariga tirgab boshlarini radioga o’xshashli tinglashga hozirlayotib ushlayotgancha o’zimning aynan alohida ravishda izohi yoki ifodasi bilan o’z davomiyligiga xos kichik umriga ega barchamizning umrlarimiz bilan parallel bo’ladigan gaplarimni xo’ssa ravishda o’zimdan bir ma’no va mazmun bo’lrmidi degan maqsadda eshitib qolishga urinishlari befoyda ham ketmasdur balkim xo’sh. Radioda hamki, bir bo’lsaki, odamlashuvli tuyg’ular asosida otamlashib turishadi va yana boshqa bir bo’lsa hamki, xabarlariyu yangiliklarini shaparri uzuq-yuluqli qilib har qaysi hayot turlariga xosdalanib aytib yuborishlari bo’laturg’oni shu bu. Katta umrimni, yasharligim sifatida o’zimning yashashga oid o’z yoshim tugul zamon va makon uzra sakrashlarimda bo’layotgan yuqoriga chiqib ko’tarilib tushgan kelajaklarimning umr uzunligini bildiruvchi chiziqlari bilan parallel o’sayotgan yoki o’tayotgan og’zaki gaplarimning umri yoki aytish uchun ajratilgan barcha vaqti nisbatan ozginagina, kichkinagina bir chiziqcha yoki umr davrchamga to’g’ri ham keladiki, aynan shuni parallel, ikki chiziqning parallelligi deb qaramoq to’g’riroq bo’ladi. Demak, endi tushunganimga ko’ra o’zimni anglaboq aytsam yoki yozsamki, og’zaki gapirayotgan jumlalarimning ortidan sakrab kelgan davrimdagi jarayonlashuvlarni, aniqrog’i shu munosabatlar aro to’la yorqin ifodalashuvlarning guvohi bo’lib qolishmasalar ichimdagilar o’zimni devonalikda aybdorga chiqarishmasaydi ham bo’lgani shu. Aniqrog’i meni devona bo’lmaslikka chaqiriqlarining boisi bu – ko’proq hayotiy jabhalarimga sherikliklariga shayda turmoqliklari aro yana shay bo’laverishliklari sanalishini bilingiz xo’sh. Agar o’zimdan biror nimani olaolmay, hayotimga ya’ni tebrainshli hayot jarayonlarimga sherikchilik qilaolmasalar, o’zimga ham po’s-po’soni bilan lablarini po’rrilatganga o’xshash devona deya ichimdan sezdirib ketaverib yanada tanimni qaynatishga, xuruj qilishga erishmoqchi bo’ladilarki, o’zimni nega shuni bosaolmaydi desangiz, men ular bilan aloqani ancha paytdan beri belgilab kelganligim bo’ladi. Ularda ya’ni ichimdagi “hammasi birdaliklar”da oqibat insofi yo’qligi alam qilib ketgani bo’lgani shu bu. Tanimning xuruji go’yoki qo’tog’imning oqqoniga o’xshash o’z harakatlanish yopiqlikka xos o’sish suratini bildiruvchiliklarida namoyon bo’ladurg’oni bu shu. Endi shu agarchi, uzoqroq gapirmay tursib yurganimda ham devonalikkacha solib qo’yishmasa otlarini o’zgacha timsolda qo’yishganliklari bo’ladi. O’zimning ahvolimni yonma-yon og’zaki gapirib ya’ni gapirib tursamgina, ularning ya’ni ichimdagi g’am-g’ussachilarning zo’riquvli bosimini maromiga yetkazib qo’ymoqda bo’laman hamki xo’sh bo’pti. Endi qanday ma’noda yoki mazmunda bo’lsa ham og’zaki gapirib qo’yishim kerakmi, haki, ichimdagilar sakratilgan kesmali hayotimning aynan shu jabhasiga yoki bijir-bijirli jarayonlarigacha e’tibor berib o’zimga yondashuvlarini ko’rsatmasliklari ham mumkin emasligi bo’laturadi doimo. Ammo o’zim oddiygina har qayerning yoki sodir etilajak voqelikning ahvoliga borib taqalmoqchi emasdim va odatga binoan o’zimning mazmun va mohiyatimda aloqali bog’lanishdagi o’xshashliklarni davom ettiraverganligim bo’ladi doimo xo’sh. Masalan, shunga o’xshash yozuvlarim barobarida hamki, afsuski yozuvlarimni Zapis deyayapman to’liqlayin bo’pti xo’sh. Yozuvlarimni ham har xil paytlardagi oyna yoki dasturiy ramkalardagi yozuvlarimga xosdalab qo’yib bilish barobarida har xil aloqa uzulishlarini bir-biriga biriktirib jumlalarni bog’lab bilayotganga o’xshayman. Aniqrog’i jumla bo’laklari har xil vaqtlardagi oyna yoki dasturiy ramkalar, Word dasturlarida yozib borilganligi bilan xayolan davomiylikni yoki jumla bog’liqliklarini o’zimcha sodir etib qo’ymoqdaligim bu shu xolos. Baribir siz o’zimcha o’ylayotgan oxirgi shu jumlalarimni yoki yozuvli gaplarimni o’zim hisobga olayotganga o’xshash, aniq ketma-ket yozilgan degan vaziyatida ko’rmaysizmi, haki xo’sh bo’pti, yoki umuman biror o’zim inobatga olib aniq bo’layapti degan yozuvlar harflari ketma-ketligila jumlalar ketma-ketligiga borib taqaluvchi jarayonlarimga shohidi bo’laolgan juda kamligini bilingizki xo’sh mayli. Sizlar bu shu azizlarimizga o’zim xayolot olamiga sho’ng’uvchi Zapisli Umrimdagi bo’lib tugagan barcha yozuvlarimni tuyg’ularim sifatida bag’shida etajakligim bo’ladurg’onligi bo’lsa ham kerakligi bu shu. “Hammasi biridalik” bu axir. Zapis bilan “barchasi biridalikdalik”ning farqlashuv zapis yopishgan “hammasi birilik”, uning o’zi bo’lsa, tarqoq “hammasi birilikni” bo’lishidan ya’ni o’zidangina iboratga o’xshash xolosligini bilingiz bo’pti xo’sh. Asosan bizlar ya’ni haqiqatgo’ylar “hammasi birilikda” tarqoqlikdan yoki ajratilishlardan tepa kelajagi uzra ortga o’tmish haqiqiy yasharlikdagi hozirog’imizga kelib turaturg’onlarmiz. Zapisning bir xil davom etuvchanligidagi vaqtdanligida esa “hammasi biri va biri barchasilik” yopishish asnosida bir boshidan davomiy uzluksilikni anglatib bo’layotgani sodir etilajakligi bu shu xo’sh.


Comments

Ommabop xabarlar

Nima gap xo'sh?

Nima bu o'zi xo'sh

NIma gap o'zi?