Biz yana shu xay!
207. Yana
yoshlik davrasiga marhamat o’zim uchunki, 206 dan o’tib 207 ga qadam qo’yar bo’lganim
uchun shuni yozmoqdaman. Chunki 206 o’zim ya’ni 6 ligim uchun Ibrohimning 3
yosharligidan ham, shuning 200 kunidan ham uzilish sifatida qaralgusi bo’ldi.
Endi e’tibor berib qarasam, Ibrohim ichimda bo’laturibdiki, bu – boshqa ichimdagilarga
o’xshab ramziy, elektron yoki ruhiy ahamiyat kasb etmasdan, balki jismoniy
shaklda, asosan bosh taraf bo’yicha bor ya’ni mavjulik sirini qo’lida
ushlamoqdami, ha. O’zim Ibrohim bilan 2 tasi birda bo’lib, unga bag’ishlanadigan
foyda qatoridan yo’l-yo’lakayiga, 2 tasi bittalikdan foydalanib naf olib
bilarmidim? Aslida aytilishiga qaraganda bu – ha, zero o’zim yoshlik tabiatimga
odatlangan va o’rganib qolgan, Yerning o’zi bor deya ishonib yashagan edim.
Ammo, afsuski hozir boshqacha ahvol, o’zim bu aytilayotgan tabiatning
qandayligini bilib qoldimmi, ha. Mana hozir ertalabgi soat 8:51 da o’tirib
shularni siz azizlarga yozayapmanki, tashqarida 20 yoshimdan beri bo’lmay
kelgan ob-havo, yorqin harorat va Yerning massasini bildirishga xosdalangan
qurilishlar mavjudligini sezib qolmoqdaligim bo’layapti. Aslida hayotiy Zapis
ekranlari haqiqiy ekranlarga ox’shab ikki o’lchamli, ammo yuzi qattiq qoplama
yoki shisha, jidkokristal ekrandan iborat bo’lmay, balki bo’sh va ochiq
sanaladi. Bir necha ekran tuman bo’yicha tepalikka va yer yuzasiga xos borliqli
eniga tekis teriladida, shu yaqin qo’shni va birodarlarning hayotiy Zapislari
bo’lib hisoblanadi. Natijada yosh bola o’zining oldidagi bir necha ekranlardan
biriga boqib, shuni tanlaganga o’xshash ahvol bo’ladida va bu bo’sh, chegarasiz
va qattiq yuzaga ega bo’lmayotgan ekran ichiga sho’ng’iydi va shu ekranning 3 o’lchamli
borlig’iga mubtalo bo’lib qolaveradi. Haqiqatan ham oddiy televizor yoki
kompyuter, planshet ekranlarining yuzalaridan qaralgan 2 o’lchamli borliqning
ichi elektronchiklar uchun 3 o’lchamli, bo’layotgan yoki ko’rsatilayotgan
holatini ham o’rab olgan shu asnosiga yaqin borliqdan iboratki, tushim bilan
bir xil hisoblanadi shu bosqichdagilashlarim. Tushimda ham ba’zan qisqa
hududlarda tekislantirilib birdan 1-2 metrcha, yoki yaqin oraliqchalar tashlab
atrof-borliqning o’zida qolavergan ravishda uzilishlar bo’lishiga to’g’ri
keladimi, ha endi. Shu bugungi tushimda buning yaqqol ifodasini ham eslab turib
yozib o’tayapman hozir. Demak, go’yoki ekrandan olinadigan bo’lgani sababli faqatgina
ekran olgan joylar, rakursdan videodagi ko’rinish beriladi deyilgan asnosida,
qoida sifatida shu video yoki zapis borlig’ining o’z borligi birlashgan
qoidasini hosil qiladida, natijada video tushirilgan borliq to’liq o’zining 3 o’lchamli
keng, sharsimon ahvolida ba’zi o’tishlarda, joylashuv kesmlarida yoki
qayirilishli onlarda kishiga nisbatan tekislantirilib shu borliq uzra ichida sakratiladi.
Ekran ortidan ko’rinmagan joylari, yopiqlikdagi yoki to’silgan hududchalarida
ham o’rin-makon borligi qandaydir aniq va ravshan bo’laturadi. Shu sababli
matoqli tasmalardagi yoki qurilmalardagi Zapislardan farqli o’laroq
insonlarning Zapisli hayotlarining hayotiy havo borlig’idagi ko’rinmas ekran
yuzalari ortida, shu ekran yoki yorug’lik sarhadi ichiga kiritilish bilanoq 3 o’lchamli
o’z borliqlari barcha tarovatlari, tegilish va ko’rish va eshitish sezgilari
bilan namoyon bo’ladi. Baribir bitta kichik o’lchamli, lcd yoki led odatiy
ekranlar tanlasada, odamning ro’paro’sida shularning son-sanog’i yo’q ko’pi
mavjud bo’lib tekislik ila tik birlashtirilib qo’yiladi, xuddi qo’riqchilarning
namoyish etadigan televizor qo’yishlariga o’xshash ravishda ha. Ekranlar tuman
bo’yi va qarash eni bo’yicha deylikki 20 ga 10 metrchalatilib qo’yilsa,
orqasidan yana necha qatlam boshqa shunday ekran birlashuvlari mavjud bo’ladiki,
ular odamga keyingi yaqinlashuvdagi insonlar doirasidan iboratligini bilingiz
xo’sh. Odadta odam ya’ni yosh bolalar (o’spirinlar yoki yigitlar, umuman 20
yosharlikkachadagilar) birinchi birlashtirilgan katta televizorlar ya’ni
ekranlar uyumidan biriga kirganda, qolgan shu tekislikdagi ekranlar yaqin qo’ni-qo’shnilaru
xesh-birodarlarning Zapisli hayotlari bo’lgani uchun kirgan bir yaqin
insonining zapisida borliqni yanada yaxshi sezdirishga harakat intiltiradigan
ularning ya’ni boshqa shu Zapisli ekranlarning ichidagi hayotiy shovqinlar,
nurlar yoki ko’rinishli xayolotlar birlashtirilgan ta’sirchanlikni berib qo’yadida,
natijada odam bolasi o’zini tegishli massaviy sog’lig’iga xos yaxshi tushunadi,
go’yoki dunyoning o’zi har xil jarayonlardan, Yer va havosidagi ixtiyoriy o’zgarishlardan
iborat deb tushuntiriladi. Boshqa yaqin birodarlarning tanlanga yondagi
insonining ya’ni inson bolasining hayotiy ekranidagi effektiyu ta’sirchanligi
odamning yoki odam bolasining ham aqlini shoshirib, ularning ya’ni yaqin
birodar insonlarning ongidagi ko’rib-kechirayotganlari va aql-idrok
etayotganliklarining yagona shu insonlarning o’zlari uchungina haqiqatidan
olinib odamning uzoqroq borliq sharoitlariga isbotlanaolmaydigan qilib, ammo
ishonchli tarzda qo’yiladi. Mana sizga qo’ni-qo’shnichilig-u, yaqin
birodaringiz hayoti aslida qanday ta’sirlashuvlar ostida bo’lib kelganligi
haqida nazariya xo’sh mayli. Endi, haki, aslida odam aslini olganda bola
sifatida ko’zga tashlantirilganligi ma’lum endi mashhurki, shu boisidan
bolalarga “o dam!” deya dam o’tirishga chaqirishni bildirgan ham kattalar
sanalganliklarini unutmangiz xo’sh bo’pti. Endi yana shu bo’lmoqdaki, o’zim
Payg’ambar sifatidagi Zapislar egasi bo’lishlikka qadar yaqin bormoqdaligim bo’lgani
sababli, Ibrohim o’zimni chetga ya’ni aniq dam olib bosib yotadigan borlig’ining
yaqin sezgilar almashinuvli tevaragidan, uy-xona ichidan turib, borliq
chekkasidagi aslida yolg’on aniqliklaridagi huzuridan jonim sifatidagi
Zapislarimni qiynab o’ziga foyda olish uchun ishlatayapti deyish hech ham
dargumon emas. Mana hozir qichqirmaydigan tovuqxonamizning ovozasi shundoqqina
o’zimga yoqimli ravishda bo’lib tashqaridan, devor bilan to’silgan yon-biqin
uzoqroq joydan kelib turganligini nima ham dersiz xo’sh mayli. Ob-havoning esa
pag’a-pag’asimon oralari katta ochiq qolgan bulutlar bilan quyosh nuriga
qaratila borligiga nima ham dersiz. Shu paytgacha boshdagi bahor bizda yopiq, g’amgin
havolar bilan bo’lib qolayotganligini inobatga olingiz xo’sh. Issiqlik beruvchi
gazimiz birinchi bora ertalabdan o’chirib qo’yilmoqdaligiga ham nima deysiz.
Ha, endi sizga “bunday” ya’ni kun tartibingdagi soningni baholashdan ko’ra,
soningni to’g’ri keltirgansan deya qo’yaqolaylik, baholaylik deb bildirayotgan
ichimdagilarga qo’shilayotgan ham sizdursiz ha? Ha, ammo unday bo’lmasligiga
barchaning ishonchi yetib ortadi hozir desak mubolag’a ham bo’lmasdur balkim ha!?
Ko’chamizning naridan keladigan mashina signallari endi juda kamnamoga o’xshab,
pisib yotib, oxiri oddiygina mashina o’tishlariga xos bir juda past yoqimli, chinakam
bolaning hayotiy jarangiga yoki shovqiniga, taqlidiga xos bo’lib qolmoqdaligiga
nima ham deysiz. Qayerda turmaylik, dunyo sezgilarimiz tutashgan borliqdagi
ishonch davomiyligida o’zini bor deya hisobga ushlamoqdaligini, azaliy
borligini namoyish etishini bilsangiz bas endi bo’pti. Shugun tushimda Shahzoda
singer imizning xonadonida o’z oila ichki a’zolariga xos uchrashuvda
qatnashdimmi deyman-ov! Bizlar muttaham so’zini yaxshi bilishimiz kerak edi
hozirgacha, ya’ni o’zim shu so’z, ifoda bilan aloqadorligimni qachondan boshlab
bildirib turgan bo’lsam yaxshi bo’lardimi, ha endi. O’zim aytib yurgan bu –
ichimdagilarning va Ibrohimning bu Ibrohimning o’zi uchun foydasiga atalgan “ko’t”
yoki “ko’tliklari” degan ishlatmalarim, aslida muttaham so’ziga mutloq to’g’ri
kelganligini bilingiz xo’sh bo’pti. Muttaham deganda “muchchi tah (tax) ham”
yoki “muncha tax ham” degani bo’lib birovlarning o’zlari yo’q deb hisoblab, go’yoki
Zapisni bilmaganliklari boisidan o’zlarining o’ylovlari yoki tuyg’ulari
boshqalarning Zapisdagi hayotlari bilan bir xil davomiylikka xos o’z-o’zidan
birlashtirilgan ravishda olib borilishga qodir emas deya hisoblash sababli insonlarni
bor deya sanamaslik oqibatida, o’zimga juda katta dunyoviy qaratiluvdan,
fokusdan yoki ixtisoslashtirilishlar natijasida foyda yoki naf, manfaat kelishi
kerak deb hisobga olishlar natijasida hisobda turishi shu. - Boshqalarni tax
qilib, faqatgina o’zimning o’ylovim vositasida intizomimni to’g’ri yoki o’zimning
foydamga bildiraolgan holda tashqi hayotiy munosabatlarda shu ularni,
insonlarni boshqarsam yoki o’zimga boqdiraolsam, qanchadan qancha muttahamlik
ya’ni o’zimning ularning borliklari sirasida, bo’yicha yoki qobiqlari yuzasidan
oshib o’tish orqali foyda olishim mumkin degan ichimdagilarning xulosalari, o’zlarining
harakatchanli yo’nalishlikdaliklari kelib turadi doimo. Aslida ha shuki,
barchasi oddiy ya’ni o’zim yaqindagina tahlil qilishga erishib ulgurgan
voqeaviyliklar aro bo’layotgan ishlanish haqida shu ediki, katta bo’lib
boradiganlar vaqt bo’yicha kelajakdan naf olishni istashadilarmi, ha. Yoshlarimiz
esa hali beri uzluksiz davomiy vaqt bo’yicha bosh miyalarida o’qilishgacha
sodir etiladigan birovlarning Zapislariga qaratib qolingan ravishdagi hayotni o’zlarining
aql mahsulotlari sirasiga kiritishni istashadilar, zero bu – kattalarning hayotiy
boqishli vaqt uzra sakrashlariga chidab turaolmasligi boisidan aniq foydaga yo’naltiriladigan
ravishdagi o’z ifodasini topmaydi. Aniqrog’i yoshlar doimo ham birovlarning va
o’zlarning ham zapislarini doimiy o’z aql ijrosi sifatida o’z-o’zidan osongina
hisobga olaolmaganlar hamda sakratilishlar sababli almashinishlarda boshqalarni
o’z ichlaridan qul qilishga, ishlatishga yoki foydalarini so’ndirib olishga
qaratilgan bo’layotgan ishlar barobaridagi vaqt chekkasigacha yetib isbotlashni
qo’lga olishga erishaolishmaganlari ham bo’lgan. Muttaham degan so’z tax qilib
foyda o’ndirish ma’nosiga juda mos ham ediki, dunyoda qancha aholi bo’lsa,
shularning barchasini o’ziga qaratila yo’naltirib yoki tax qilib hech qanday
xavfli bo’lishgacha qo’ymaslik asosida foydalarini bo’y-bastlaridan ko’tarib
yulib olsam degani bo’ladimi, ha shu. Yagona muttaham Iblisning uyasiki, ha
shunday aslan bo’pti xo’sh. Iblis bolalarning miyalarini Zapislarga javob
buruvchi qilib shu Got ya’ni Zapis yo’nalishida, tashqi ta’sirlari ostida bir
varakayiga, bir xil o’ylovlar ostida ishlatib qo’yaqolgan, barcha xalq va
xaloyiqlar sirasiga ham tanish shu bo’pti. O’zimda bo’layotgan shu yaqin 4
kunlikdagi voqealarga e’tibor bersam, ichimdagilarning bir xil davomiyliklari
yoki dunyoviy, turg’un hoziroqdaliklari o’zimning sakratilishli vaqtim bilan
almashinish oqibatida o’zimning xayollarim orqali shu sakrashlarim kayfiyatini
yoki xursandchiligini susaytirib faqatgina kallamni yoki miyamni bema’ni va o’zimga
noqulay, qiyin o’zlarining ba’zor mos keltiriladigan sakrash joylari bilan to’ldirib
qo’yishlariga duch kelmoqdaligim bo’layaptimi, ha shu. Shundoqqina bir zum yoki
qanchadir ozgina muddat ichimdagilarning Zapislaridagi dunyoviy hoziroqqa yaqin
kelajak paytlashuv yoki zamonlashuvlarini ko’rib bilib qolaverarayapmanda,
barchasi oyoq ostiga to’g’anoq bo’lish, chiqib qolish masxarasi uchun uyushtirilayapti.
Ular o’zimning miyamga shu o’z voqeliklarini sakrab ko’rsatish davrlariga ega
bo’lib ko’rsataversalar, o’zim esa bu davr yoki muddat ichida zo’riqish bilan
yana bir necha bor sakrab shu vaqt, zamonlashuv uchun joy tanlashga urinamanki,
natijada eng beso’naqay yoki qiyin ahvoldagi, birovlar noqulay ravishda tegaveradigan
joyga kelib qolamanmi, ha shu. Aynan shu kallamning kayfini chang’itib otadigan
qilib tegish bo’lmasa, kallam o’zimni urib yubormasa va ichimdagilar kallang bu
bizlar deya maza qilishmasa asti qo’yaqoling. Ha, tashqi hayot zalvorlari,
davomiyligi o’zi Zapis bo’lib turganida va o’zim shu zapisni kallamdan, aniqrog’i
avatarligimdan yoki bilib turganlikka xos parallel borishga majbur miyamdan
deyishim lozim bo’lganida, hayot ya’ni shu zapis bosimi bu borliqda sakrab
tushaverishga xos joy tanlashlarim ostidan umumiy ko’tarishga qaratila
kallamdan urib sindirib maynamni miyam bilan sudrab siqib chiqarayotganga o’xshash
sig’dirmovchilikli bosimini qilmoqdaligi bo’layapti. Zapisning qayog’iga
bormay, o’tib borishli ketma-ket bir onda sakrab paydo bo’lmayin, Zapis o’z ma’no
va mazmuniga to’la bo’lgani sababli hamki, ortiqcha yumushi bo’lmaganli
boisidan yangicha holatni o’z ichiga mazmunli ham mohiyatiga ham aloqador qilib
ma’noli ravishda kirgizmayotgani bo’lgani bu shu. Zapisdagi yoshlar bilmadimki
qaysi hoziroqlarini aynan ko’rsatishga erishadilar, ammo shu yaqin atrof
kelajaklaridagi bo’ladigan keyingi hoziroqlariga xos hayotlaridan boshlab o’zimni
tiqishtirishga erishmoqdalar shekilliki, hoziroqdan yoki bir xil davomiylikdan
ko’p uzoqlashsalar hollari voy yoki ahvollariga maymunlar yig’laydigan bo’ladi.
Chunki ular hali xotira o’yinlarini va uzulib tushishlarni, sababsizlikla
sakrashlarni bilishmaganlarki, bu – juda jiddiy masala. Faqatgina o’zimga, hali
beri o’zim shuni aytib bu ustida qiynalayotganimni bildirayapmanmi, ha xo’sh. O’zimning
sakratilgan yoki vaqtda uzilib ko’chib tushadigan joyimda xotira ya’ni eslash
qobiliyatlarim shu kelib qolgan manzilimga ya’ni Zapisdagi joylashuvimga xos
xotiramni bir ondayoq Zapisli hayotimning shu joyidan davom ettiraveradigan
qilib, oldingi zapisli esimni yodimdan chiqarganchalik, yuklab boraveradi.
Natijada ularning hayotiy zapisining o’zimga ko’rsatilishida ular qanday qilib
birdan burilish, o’girilish hosil qilib o’zimga tegajonlik qilishayaptilar
degan gapga ham hojat qolmaydiki, aslida ular uchun o’z Zapislarida shunday
yurishga xos joylashuvli onlari kelib turganligi ham bo’layotganligi majburiyga
o’xshash tus oladi xolos. Zero o’zimga shunday tuyulib kelganki, ichimdagilar o’zimning
sakrab tushgan hayotimda boshqalarning o’zimga yomon ahvolda boqadigan yoki
tegadigan Zapis joylarini boshlaverib qo’yishganga o’xshatardimki, bu – Zapis qo’yilishi
bilan darrov shay bo’lib o’zimga qarshi boradigan, tegajonlili harakatlar bo’lib
o’tayotganini bildirishi kuzatilganligi edi bo’lgan. Yo’q, hech kim o’zimga
hamla qilmayapti, o’zimning va boshqalarning Zapisli moslashuvlarimizda
faqatgina xotira doirasida davom etuvchi yangicha namoyishdagi o’zgarishlar bo’lib
o’tayapti xolos. Zamon va makonning to’satdan o’zgarishlari bu hamlanomus yoki
tajovvuzli xulosani sezdirib bildirgandirki, shunda haqiqatan ham zamon yoki
makon almashtirilganligi, o’zgartirilganligi bo’lib turayotgan Zapislarimiz
sirasidagi bag’shida etilishlarimizga xos tarzda qandaydir hayotiy kesim bilan
amalda bo’lib o’tayotganga o’xshatiladi xolos bu shu. O’zim go’yoki
birovlarning oldida, bir xil davomiy zapisida havo bo’lib turamanmi, ha. Ko’rinar-ko’rinmas
bo’lib ularga yo’l ochishim kerakligida depinibmi, qoqilibmi yoki noqulay
harakat ta’sirida ularning ya’ni ichimdagi mishqibozli haqiqiy hayotiy
Zapischilarning foydasiga aylanayotgan bo’laman. Ular ya’ni ichimdagilar endi
foyda ola boshlashsalar yo’llarida o’zlaricha mag’rur, o’zim borman deya bilgan
sezgilariga ham o’zim Zapisdan sakratilib aralashib, yo’q holda jarohatga xos
bo’lib boqishim kerakmi, ha endi bo’pti. Ha, shu hozircha ichimdagi go’zzuklar
tomonidan tuzilayotgan o’zlarining asl nusxalariga atalgan hayotiy Zapislari bo’lib,
Ibrohimga o’zimdan yo’l ochib, foyda ila olib borishga intiltirishlari bo’ladimi,
ha xay. Zapislar nazariyamga e’tibor qaratsak, Umr 4 ta qatlamli bo’layapti
hozirchaki xo’p shunday. 1- va 2-bosqichlarda munosabatlar va gaplar bo’lishib,
munosabat ya’ni o’ylov doimiy hoziroqni istalgan sakratilib qo’yilgan vaqtda
ham hamma uchun ahamiyatli qilib turaveradiki, asti qo’yaqo’ling. Gaplar esa
shu har qaysi zamonlashuvlardagi munosabatlarni aloqasi bo’lib o’rnashgan
sifatidagi o’zining Umriy vaqt qatlamiga ya’ni munosabatlarga parallellikka ega
sanaladi. 3- va 4-bosqichlarda yoki Umrning oxirigacha qatlamlarda tanalarimiz
va xayolotimiz bo’lishadimi, ha axir shuku. Tana va xayolot doimo birga,
yopishganchalik, ammo bir-birovini mutloq tushunmaganlar safidan o’rin
olmoqdaligi bu shu. O’z xayolot ketidan birovning tanasi sakratilgan, lekin
tanasi borib turgan sakratiluvli zamonasida “nima bo’ldi” deya hayron holda
qolaverganligi bilan hammasi ma’lum endi mashhur hamki xo’sh mayli. Gaplar shu
munosabat belgilanadigan barcha jarayonlarga aloqador bo’lib turishga izn so’ratilgan
holda bo’lishga qodir ham ma’lum endi mashhur xo’sh. Demak, shunday turkumli
tarkib bilan aytsak, misol uchun, bir inson zoti bir voqeaga aralashib chiqdi
va boshqa paytga yoki kelajagiga sakratildi deb qaraylik avalambor. Shu inson
sakrab keltirilgan kelajagida xayolot tufayli kelib qoladi va o’ylov
munosabatlari orqali darrov atrofdagilar bilan jarayonlashuvli tarzda
moslashtiriladi. Gaplar ya’ni og’zaki so’z usullaridan foydalaniladigan
turkumdagi so’z va iboralarimiz esa birinchi bo’lib qaytgan zamonidagi voqeani
hozirgi paytlashuvda aytib turaveradimi, ha. Gaplar ikki zamonni ham bog’layapti,
ammo zamonlar yoki ularning voqealarining farqi haqida umuman og’iz ochmaslikka
kelishganligi bo’ladi. Go’yoki hoziroqda bo’ladiganga o’xshash gaplar bo’lib
turganga o’xshaydi doimo. Bo’lib o’tgan birinchi voqeaning suhbati yangi
zamonlashuvdagi suhbat bilan umuman aloqador qilinmay qo’lishgacha boradimi, ha
shuki, ammo gaplarning baribir aytib turaverganligi bo’lgan. Tana esa
hangu-mang: xay, bo’lavergani bo’laverayaptida, deb qo’yaturgani shu. Munosabat
Zapis ortida ketib, insonlarini Zapisidan chiqarishga qo’ymaydi. Zapis ya’ni
mazmun, gaplar esa munosabat orqasidan chopib, Zapisda o’zgachalashishga chorlamoqdaligi
bo’lgan. Xayol esa tananing orqasidan yugurdaklik qilib tarqashga uringa va
aksinchaki, tana yoki jussa xayol, bilimga ergashib yanada tarqoqlik, parishon aniqlikda
bo’lishni istaganligini bilsangiz bo’ladi. Mana bular bizning hozirgi haqiqatimiz,
barcha 4 ala umr yo’nalishlari yagona zapisli birlashmada ixtiyoriy ravishda
vaqt bo’yicha ko’tarilgan va tushgan ravishda amalda sinalib birlashtirib qo’yilmoqdaliklari
hisobga olinganligini bilingiz doimo xo’sh.
Comments
Post a Comment