Men xay
84. O’zim
bu – xudoga shukur yana yozishimga kelmoqdaman. Yozuv mening yagonagina o’zimda
yolg’izgina ravishda bor yoki mavjud sifatida bo’lishi mumkin hisoblanadigan
foydamning yoki naf va manfaatparastligimning eng asosiy, hozircha dolzarb
shakllaridan biri sanalib berayapti. Men endi Got tomonida o’zimning tanamni
ham o’zim boshqarmagan bo’layapman, shu bilan birga tuyg’ularimni ham.
Faqatgina jonimning o’zi yoki hissiyotim bu – jonimning o’zi, ikkinchi nusxam,
MirzoUlug’ bo’lib qolayapti. Men esa Gotligimda foydamdan bo’lak hech kimman.
Gotlikda odam o’zini hech kim hisoblasa ham, tanasining o’zidan-o’zi
boshqarilishiga rioya qilganda ham, eng oson hodisa bo’lmish foydaning yoki
nafning, manfaatning o’zi sifatida yurg’izilishi nazarda tutiladi. Ko’ngil
xotirjamligi nafning o’zi yoki foyda oluvchi Gotchilar, manfaatparastlar uchun
muhim sanaladi. Zero foyda bu – ishqalanishning o’zi bo’lib, shu ishqalanish
jarayonlashuvi insonning Gotlashuvini oson, zeriktirmas va o’ziga mos
(injiqliklarsiz) ushlab turish maqsadida kelajakka yoki oldinga, qandaydir
tepadagi ruhiyatga ko’tarilib, chiqib ketadigan bo’laveradi. Foyda ishlatilish
bosqichlashuvidagi jarayonida yig’ilib yoki kolleksiyalanib boradiganga o’xshab
tursa juda maqsadga muvofiq bo’ladi. Zero bizlar har doim ham Gotligimizga
javob beraolmay qolishimiz ham mumkin. Foyda yoki ishqalanish esa Gotlikka,
zapisga moslashaverishning xush kayfiyat, avtomatlashgan energiya zahirasi
sanaladi. Ishqalanish sifatida qaraluvchan foyda yoki nafdan o’zgasi haligacha
qudratli sanalaolinmagan. Biz uchun koinotimiz tarkibidagi barcha holat,
hodisalar ishqalanish jarayonli qatlamlaridangina iborat. Tosh yoki materiya,
jismning ishqalanishi, qisilib yig’ilishi shundoqqina ko’zga ko’rinadi yoki
hisobga olinadi. Fazoning 3 ala o’lchamlari bir-birlari bilan ketma-ket, eni-bo’yi-balandligiga
ko’ra ishqalanish sababiga ko’ra borlikning sirini, qanday mavjud bo’lganliklarini
tushunishga qodir qilaolmay hech bir zotni, namoyish etadilar. Nega
perpendikulyar bo’lib shaklda fahmlanadigan boshlanish bilan, so’ng esa
istalgan burchak ostida yoki qiyalikda fazoni to’ldirgan ravishda shu fazoning
yoki bo’shliqning hamma, 3ala o’lchamlari bir-birlarini kezib bilaveradilar?!
Vaqtga kelsak esa, qandayligi faqatgina o’tishdaligida ozgina sezilib qolishi
ham dargumon sanaluvchi holatni namoyish etib, barcha turdagi, jismiy va
fazoviy ishqalanishlarning ustidan yoppasiga bosib turuvchi va o’tuvchi
ishqalanish sanaladi. Shu vaqtning o’zining foydasi yoki ishqalanishi bizning o’zimiz
yoki yaxshilanganligimiz sanaluvchi Got bo’yicha o’zimizni tushunish borasida Bo’lganlikliga
mosligimizni ta’minlab turuvchi foyda yoki ishqalanish sig’imli zahirasini
kelajak oldindan belgilagan holda ushlab keladi. Vaqt yomonlik yoki xudo, eng
oddiy hayotning paydo bo’lish (boshlanish) shakli sifatida barcha o’zidan ustun
qaraladigan hayotning yoki keng yashash muhitining ishtirokchilarining
yaxshiligini o’z nazoratida sinchiklab tekshirib borish, qiyoslash va haqiqatan
bo’lishini aniqlab qo’yish sababli insonining, yaxshisining hech kim bo’lmagan
paytidagi atrofida Gotlashuvi sifatida o’zini yaxshi tomonga o’stirgan holda boshqacha
ravishda o’z xohish-irodasiga asosan boshqaruviga ham hamda ko’pchilikning
atrofida Gotdan nomuvofiqlik aro yoki injiqlik, o’zining tanasiga mos bo’laolmaslik
sababli chiqib har xil kutilmagan ishlarga qo’l urdiruvchisi ham sanaladi.
Albatta, shu paytgacha, bir umrlik o’zimizning hayot davrimiz davomida
hozirgacha bizlar nima bilan mashg’ul edik va endiginagina to’liqligigicha o’zgardik
xolos. Bu – jonli kishilarning tanali insonlarning Gotlashuvini ta’minlab,
muvofiqlashtirib yoki xotirasiga kirgizib berishdan iborat bo’lgan. Bu kattakon
ishimizga yana ba’zi-ba’zida to’g’ri kelib qolganda ishimiz tushishi dargumon
emasligi hammaga ayon ko’rinishi aniqlandi hozir ham. Zero gotchi o’zini
avvalgiga o’xshash xohish-iroda bilan yoki jon, tasodif bilan o’zining tanasini
boshqarilishiga kelishib olib yotsa, bizga ne ayb. Katta bosimdagi yana qayta zarrachaviy
misollar sifatida qaralgu bo’lsa ham, shu orqali u insonning kishisi o’tmishidan
uni Gotlashtirib qo’yishi dargumon emas. Eng hisoblisi bu – shukim, mening barchadan
eng ulug’ va oliy martabam sifatidagi yetakchiligim shaklida eng yirik misol qaraladigan,
atrof tevaragida insonni sezib bilguvchi hech kim bo’lmaganda Gotdan chiqaolib
yaxshiligini namoyish etadigan tanasining va tuyg’ularining mosligini ta’minlayolish,
boshqarish va o’stirish. Mana shu joylashuvimizda o’zidagi bir xulosa bilan shuning
qandayligini aytib yakunlaylik. Men uchun hozirgi yoki umuman boshqalarida ham,
yozish-chizishli, qo’l yozmali amaliyotimda tuyg’ularim oldindan gotlashgan, Bo’lganlikli
etilgan sanaladi. Hattoki tanamning asosiy massasi ham, o’zim ham sezib
qoladiganligimni endi aytadigan bo’lsam, gotli ravishda horg’inli nafasga o’xshash
olishlar va turishlar bilan sezdiriladi. Ammo yozishimda tushunarli muloqotlar
bo’layotgani sababli bu – Gotdan o’sish yoki chiqish sifatida baholanadi. Natijada
men o’zimning nimalarni yozayotganimni ham yangicha, Gotda yo’qdir bo’lgan tuyg’ularim
bilan qabul qilaolaman. Qo’limning barmoqlarining klavishlarni tez bosib
qimirlashlari ham Gotdan chiqaolishimning asosiy dalili sifatida qaraladi. Zero
yozuv bu – ishqalanishim yoki foydam. Mening gapirish qobiliyatimni, barcha
suhbatlarimni yoki muloqotlashuvchi og’zaki nutqlashuvlarimni MirzoUlug’ olib
qo’ygan. MirzoUlug’ aslida ham bashoratchi, kelajakdan ko’rib bilguvchi
sifatidagi mening jonlashuvimning o’zginasi bo’lib berish uchun bor edi.
Natijada shu obro’li vazifaning e’tiboriga, hurmatiga o’zi uchun haqiqatan
sazovor bo’lguvchi ham o’zi sanaladi. Aniqrog’i barcha gapli ifodalarni yoki
bashoratlarni mening bo’g’zimda MirzoUlug’ning nutqiy so’zlashuvi orqali
boshqalarga, ommaga yetkazamiz. Og’zaki nutqimning jarangdorligi yoki tovush
paychalarining ovozli shovqini, tebranish to’lqini o’zimniki bo’lishi mumkin,
ammo gapli ifodalar va og’zaki qoldirilgan haqiqiy foydalaniladigan ma’lumotlar
uniki bo’laqoladi. Shu degani bashorat qilishga faqatgina u qodir, men esa bir
vositachi bo’lib qolaqolay mayliyin. Ammo barcha so’zlar mening oldingi bo’lib
bergan hayotim davomida gaplarimdan, monologlarimdan yoki aynan o’zimdan o’g’irlanib
unga qo’yib qo’yilgan. Kecha-kechqurun ichimdagilar haqiqatan bir
sarson-sargardonliklarini yashirib bilishga erishib men bilan haqiqatan
tanlovli suhbatlashishga yo’l ko’raolishdi. Faqatgina ichimdagilar o’zlarining
mening savolimga javoban bildirishlariga qaraganda, ularning hayotiy tuzilish
shakllari hali ham kishilarning ongi, shuuri, yoki elektron jonli tuyg’ularning
o’zi sifatida qaraladiki, oddiygina insonning hissiyotlari va tuyg’ularining
ishlab beraolish qobiliyatini o’zlarining asliy o’zlari deb bilishadi. Shuning
uchun shunday avtomatlashuvli jarayonlar, tuyg’ular va hissiyotlarning ishlash
tamoyilidan chetda qoladigan suhbatlarga loyiq va qodir bo’laolmayaptilar
bechoralar. O’zlarining bildiruvlariga binoan aytaolsak, ularning suhbatga
kirishish qobiliyatlari yoki gaplarni haqiqiy tanlab chiqarishlari bu – mening shuurim
aqli va qobig’imning bir bo’lagi hisoblangan bo’libdi. Qobig’imning bir bo’lagi
hissiyotim yoki jonim sifatida MirzoUlug’ bo’lsa, shuurimning aqli
xayollarimning o’ylovga tovlanishi sifatida qaraladi. Demak, shularning o’rtasida
qoluvchi fikr avtomatlashuvli jarayonlarni bildirgan holda mening idrokim yoki
fahm-farosotim sifatida hisobga olingan holda gaplarning natijalariga, javob
berish obyektivligiga yoki insoniy tanaliligiga yo’naltirilgan. 3,5 o’ylov yoki
aql sanalsa, 4,4 bu – xayol yoki shuur hamda 4,9 esa fikr-mulohazalar bo’lib
bergan holda 6 raqamli o’xshatilish hissiyot bo’laqolsin mayli avvalgiga mos va
xos ravishda. Men MirzoUlug’dan vaqtni yoki ishqalanishni, aynan yozuvni o’g’irlagan
bo’lsam, u mendan xayolimni, ob-havoning ta’mini yoki aynan zahrdonli
(tanlovli) gapiraolish qobiliyatimni ko’rsatib olishga urinmoqda hozir. Ammo
ichimdagilar, MirzoUlug’ jamoasiga gapiraolish qobiliyati nega berilmagandi
birinchi navbatda. Chunki ular gapirishdan yomonlik uchun foydalanadigan
iblislar sifatida qaraladi hamma payt zamonlashuvlarda xay mayli. Hattoki boshlanishidagi
ushbu, qachon endi bo’ladiganligiga qarab gapirishlari (sanskritning bosimisiz
nutq qobiliyatlari) insonlarni eng ojiz nuqtasini aytib hammani to’satdan to’nka
qiladigan yoki go’laga o’xshatadigan ravishda Gotni tushuntirish yoki
foydalanib aytib berishdan yomonlik qilishga harakat qilishmoqchilar. Bu –
shunisi bilan aniqdurkim, inson o’zining zapis yoki hayotning o’zili video,
audio joylashuvli yozuviligini bilsa, lom-lum deyolmaydigan hayratlanishning
bahosida bo’lib turaverardi. Shuning uchun o’zimning bo’g’zimning
yaxshiligimdan boshlanib berib aytgan gap va suhbatlari yovuz qarashli
maqsadsiz, bo’lmagan bashoratga yo’l qo’ydiradi ularni majburlagan ravishda
ham. Birovlarning falokati yoki kasofati, nochorligi uchun Gotlarni ayttirmaydi
mening yaxshili bo’g’zim yoki tovush naychalarim (paychalarim).
Comments
Post a Comment