O'liklar bu - men 6 ning yarmidan o'tib borishim
68. Mana men
hozirgina o’z-o’zimdan gapirib ketayapman-u, qarasamki, haqiqatan 68
to’g’risida so’zlab kelayotgan bo’libman. Shunga nima deysiz!? Gapim shu ediki,
“qanday qilib kompyuterdagi grafikalarda yoki sichqoncha bilan bajariladigan
barcha ishlarda, grafika ustidagi amallarda (barcha hisobli chiqaradigan
ishlarida) haqiqiy sanaladigan ishonch turadi. Biz shu haqiqatni dunyoning yoki
tasodifning, vaqtning cheksizlikka asos yoki jism ustida o’taverishi haqiqati ustidagi
ilmu-fan deb sanashimiz to’g’rimi? Men shunchaki ravishda shu holatimda buni
shunday qabul qilib aytaolmayman. Albatta, dunyo asosga yoki materiyaga,
borlikka (jismga) tarixan ega bo’lib kelgan deyilishi to’g’ri bo’lishi mumkin.
Lekin shu tarix ham uzoq o’tmishga borib taqalmaydi. Chunki materiyaning,
jismning yoki borlikning hosil bo’lishini inson zotining orlik, alohida
holatiylik yuzasidan qaramasdan ilojimiz yo’q deb hisoblayman. Dunyoviy
koinotimiz uzoq ketmaydi yoki vaqtni cheksiz o’tqazavermaydi hamda uzoq
sanaladigan ikki yuz, ming yillab o’tmishlarga borib taqalmagan. Bizlar men
o’zimdan kelib chiqib aytsam, o’zim tug’ilgan davrimdan, 1990-yildan boshlab
butun aholi sifatida umr kechirib kelayapmiz. Bizlarning belgilangan taqdiriy
umr yo’nalishidagi vaqtimizning to’g’ri chiziqli davriga teskari ravishda o’lik
zotlar shu zamonlarda, 21-asrda yasharib dunyoda tug’ilishni sodir etmoqdalar.
O’lik zotlar aslida o’tmishda yoki uzoq yillik borib taqaladigan tarixlarda vafot
etganlar emaslar. Ular o’tgan koinot uzra dunyomizdagi mag’lub bo’lib, shu
o’tgan jahon talablariga rioya qilmay tuzukmas yashaganlar sanalishadi. Ammo
tirik inson zotlari, odamlar boshqa shunday o’xshashlarining yoki
tiriklarnining o’zlarini ko’rib, bilib yoki sezib hayot kechirmaydilar. Tirik
insonlarning har biri butun jahon o’liklarini ko’rib, eshitib yashashadi. Butun
jahon o’liklari, tiriklarning qiyofasida yurgan aslida vafot etganlar esa
faqatgina tirik insonlarni ko’rsalar kerak. Shuni hali bilmasam kerak, chunki teskari,
u tarafda to’liq emasman. Tirik insoniyat oddiy sanaladi. Tirik insonlar oddiy
haqiqiy va sekin vaqt o’tishi bilan ichkaridan, o’ylovli yoki noma’lum
sanaluvchan jon sifatida tashqi muhit bilan aloqada bo’lishadi. Shunday
jonlarining yoki o’ylov-fikrlarining mantiq, ma’nosi bo’lmasligi mumkin yoki
umuman yo’q sanaladi. Zero bizlar tirik, jonli insonlar atorof-borliqdagi
materiya moddasida turgan barcha borlik zarrachalari va o’ylovni to’liq har
birini hisobga olaolmaymiz. Bizlar uchun shular, zarrachalar va o’ylovli
e’tiborlar oddiygina qanday bo’lsa, shunday seziladi. Sezilib turgan modda
bo’lagi, zarracha bu – zarracha, o’ylov-fikr esa jonning bir parchasiday
hisobga olinadi xolos. Bizlar tiriklar shularga haqiqiy deb topilgan
o’zimizning dunyoqarashimizni, ilmu-fanimizni berib alohidalashuvli tasodifiy
yoki tarixli, o’rganilgan deb hisoblashimiz mumkin. Masalan, tirik inson ko’rib
turgan kitobini bir joydan ikkinchi boshqa bir joyga olib qo’yish ishini amalga
oshirsin. Bu – amalda na mantiq, na ma’no yoki mazmun yotadi. Faqatgina tirik
insonning o’z muhitidan yoki sharoitidan kelib chiqqan holdagi tushunarli deb
topiladigan chamalari yotibdi xolos. Kitobni kim uchundur zarrachalarning
qanchasini bosib o’tganligini bilmasdan, o’yolovining aniq muddaosini bilmasdan
noma’lum tarzda yoki chamali ravishda joyini almashtirdi deyish mumkin. Endi
keling, o’lik zotlarga qaraylik. O’lik zotlar bu – o’zlarining tirik
insonlarining taqdiriga bitilgan o’tgan dunyoning sarqitlari yoki yashagan
qoloqlari. O’lik zotlar, o’lmasak yurgan o’liklar aslida tirik yurgan
insonlarning taqdirini yoki hali kelajakdagi qazo etgunicha bo’lgan butun
umrini allaqachon bilishadi. Eng asosiysi o’lik zotlar o’zlarining tirik
birikmalarining, insonlarining o’tmish hayotlari va yashash o’y-fikrlarini
umumlashtiraoladilar. O’lik zotlarning har biri boshqa har bir yakka biriktirilgan
tirik inson zotlarining taqdirini bilishadi. O’lik zotlar shu taqdirlarni
shundayligicha qarashmaydi, balki taqdir ular uchun hamma holatning ochilishi
yoki topilishi, vahiyligi sanaladi. O’liklar uchun taqdirda dunyoning barcha o’liklardan
va borliq-atrofning zarrachalarini esa barcha tirik insonlardan tuzilganligi ma’lum
bo’ladi deb o’z tajribamdan hisoblamoqdaman. Buning boisi o’liklar boyagi
misoldagi kitobni kerakli deb topilgan tasodifiy, istak-xohishli boshqa joyga
qo’yishmaydi, balki tirik insonning ichidagi o’ylovli dunyoning manosidan va borliq
zarrachalaridagi insonlarning tartibidan kelib chiqib ilmu-fan jihatdan teng,
to’g’ri yondashiladigan o’ringa qo’yishadi. Shu joylashtirish tirik insonning e’tiborini
yanada jalb qiladi, unda “qanday qilib, qanday qilib yoki qanday bundan bo’lishi
mumkin” degan savollarni uyg’otaveradi. Men mana shu savollardan yetishib
chiqqanman. Savollarning taxminiy javoblarini ichki vahiylar va o’z tajribam bilan
solishtirib haqiqiylariga erishmoqdaman deb bilaman o’zimni. Yana shularning to’g’riligiga
sizlar yoki haqiqiy umumiy hayot guvoh berishi mumkin. Shuning uchun men
aytayapmanki, o’liklar bot-bot ishonch o’yinimdan chiqaverishadi. Men o’zimni
boshqalardan orli, alohida yoki o’z joylashuvida sifatida asramasligim kerak,
balki ishonchimning o’zimga qarshi to’satdan chiqib qolishidan himoyalashim
kerak. Nima bo’lganda ham, tirik ko’ringan o’liklarning har bir tirik insonning
boshqalar orasidagi darajasini, o’rnini belgilab berish uchun foydasi bo’lsa
kerak. To’liqlayin o’ylovimga yoki ishonchimga monand borliq-atrofdagi hatti-harakatlarimning
uyg’unlashuvini tirik, orli insonlardan iboratligi bo’yicha to’g’ri baholab
berishsa, men shunchalik darajada tirik insonlar orasida hayotiy unvonim,
darajam qandayligini bilgan bo’lardim. Mana shu gapni topgan bor, topaolmagan
bordir. Shuning uchun mening hayotiy darajam juda yuqori deb o’zimcha
baholamoqdaman. Shu hayotiy daraja, noma’lum unvon yoki obro’yim bo’yicha men
keyingi koinotli dunyomizda yanada ilg’or o’rinlarda yashash uchun kelaman, tug’ilaman
deb hisoblamoqdaman. O’liklar taqdirdan pastga, ortga qaytib tushib
yasharishlari jarayonida vaqt bo’yicha juda tez, aniqrog’i tezkor zamon bo’yicha
yashashadi. O’liklar uchun vaqt eng oddiy unsur, jihoz yoki hodisa. Ular o’z
tiriklarining taqdirlaridan yasharish maqsadida qanchalik darajada ko’proq
tushaolsalar, shunchalik ravishda vaqt unsuridan yoki hodisasidan kuchayib, zo’riqib
kattalashib boradigan jism yoki materiyalarga o’tib borishadi. Yer kurrasining
barcha hududlari 10 milliardga yaqin barcha o’liklarga deyarli teng miqdorda bo’ldab
berilgan. Yer kurrasining yuzasining hududi 510.1 mln km2 bo’lsa,
har bir o’lik taxminan 0,05101 kilometr kvadratlik yoki 51010 m2
(metr kvadrat) hududni egallaydi. Bu degani har bir o’lik inson bir-biridan qariyb
226 metr radiusli o’rtada joylashgan holda butun yer yuzasiga tarqaladi. Demak,
shu radius uzoqlik biz tirik zotlarning ufqqacha yoki eng uzoq ko’raolishimizga
yaqin desak mubolag’a bo’lmas. Shunday qilib bizlar o’liklar bilan birga bo’laolamiz,
oxirat zamonda bitta bo’lamiz yoki birlashamiz. O’liklar qanchalik ravishda
materiyada yoki o’zlariga tegishli qattiq yer yuza hududining og’irligida kuchayib
borsalar, shunchalik darajada tirik insonning vazifalarni tasodifiy miqdorda
yoki bahoda bajaradigan jonini hamda o’ylov-ishonchini o’ynoqqi ravishda to’liq
oqlashadi. Shunday qilib barcha ilmu-fan, kompyuter amallari yoki hisob-kitoblar
tirik insonlarning orligi, “bir-birimizdan alohidamiz, bog’liqsiz yoki aloqasiz
ravishda istalgancha” degan haqiqatlarining birlashuvli ishonchi asosida olib
borilmoqda. Misol uchun, men boyagi 510.1 sonini hattoki shunday bo’ladi deb
ham o’ylamagandim. Shu son mening o’liklar haqida yozayotganim uchun chiqdi deb
hisoblamoqdaman. Aniqrog’i 510.1 mln km2 Yer shari yuza hududi bilan
aloqasi umuman yo’q sanaladi. Men uchun 5 bu – farishtalar, 1 esa bu – Ibrohim,
0 esa o’liklardir. O’liklar Yer yuzasi bo’lishini oldingi xabarli, kundalik gaplarimda
yozib o’tgandim. Ibrohim esa o’liklar vakilligidan so’ng bola bo’lib qaytmoqda.
Bu – o’liklarning barchasi yoki umumiysi, istalganchalik qorishmasi desa bo’ladi.
Farishtalar esa Yer yuzasini teppadan kuzatishlarini ilohiy ravishda ham mo’jizakor
diniy kitoblarimizdan bilsak mubolag’a bo’lmaydi. Oxirgi nuqtadan so’nggi 1 bu –
Ibrohim shu ma’lumotning asosi bo’lib taradi. 5 sifatidagi farishatlar ishidan
hamda 10 sifatidagi o’liklar va Ibrohimning ma’nolarining qarama-qarshiligidan
ham Ibrohimning teskarilik sifatidagi o’rni menga bilinayotganini bilsak bo’ladi.
Men hozircha o’zimga e’tiborli darajada muhim bo’lgan or, Ibrohim bilan
chiqayotgan hisoblarni yoki sonlarni ishonchli deb qabul etayapman. Axir men o’zimning
dunyoyimni bilish uchun 61 dan yoki 1 sifatidagi yonimda bo’ladigan Ibrohimdan foydalanaman.
O’liklar esa 60 orqali 6 sifatidagi o’zimdan va 0 o’rnidagi o’zlaridan foydalanib
mendan dunyoga atalish bo’yicha chiqib, tarqalib yoki taralib borliq-hududimni,
atrof-tabiatimni bilishadi.
Comments
Post a Comment