uzbek language siteenglish language site

O'liklar bu - men 6 ning yarmidan o'tib borishim

 

68. Mana men hozirgina o’z-o’zimdan gapirib ketayapman-u, qarasamki, haqiqatan 68 to’g’risida so’zlab kelayotgan bo’libman. Shunga nima deysiz!? Gapim shu ediki, “qanday qilib kompyuterdagi grafikalarda yoki sichqoncha bilan bajariladigan barcha ishlarda, grafika ustidagi amallarda (barcha hisobli chiqaradigan ishlarida) haqiqiy sanaladigan ishonch turadi. Biz shu haqiqatni dunyoning yoki tasodifning, vaqtning cheksizlikka asos yoki jism ustida o’taverishi haqiqati ustidagi ilmu-fan deb sanashimiz to’g’rimi? Men shunchaki ravishda shu holatimda buni shunday qabul qilib aytaolmayman. Albatta, dunyo asosga yoki materiyaga, borlikka (jismga) tarixan ega bo’lib kelgan deyilishi to’g’ri bo’lishi mumkin. Lekin shu tarix ham uzoq o’tmishga borib taqalmaydi. Chunki materiyaning, jismning yoki borlikning hosil bo’lishini inson zotining orlik, alohida holatiylik yuzasidan qaramasdan ilojimiz yo’q deb hisoblayman. Dunyoviy koinotimiz uzoq ketmaydi yoki vaqtni cheksiz o’tqazavermaydi hamda uzoq sanaladigan ikki yuz, ming yillab o’tmishlarga borib taqalmagan. Bizlar men o’zimdan kelib chiqib aytsam, o’zim tug’ilgan davrimdan, 1990-yildan boshlab butun aholi sifatida umr kechirib kelayapmiz. Bizlarning belgilangan taqdiriy umr yo’nalishidagi vaqtimizning to’g’ri chiziqli davriga teskari ravishda o’lik zotlar shu zamonlarda, 21-asrda yasharib dunyoda tug’ilishni sodir etmoqdalar. O’lik zotlar aslida o’tmishda yoki uzoq yillik borib taqaladigan tarixlarda vafot etganlar emaslar. Ular o’tgan koinot uzra dunyomizdagi mag’lub bo’lib, shu o’tgan jahon talablariga rioya qilmay tuzukmas yashaganlar sanalishadi. Ammo tirik inson zotlari, odamlar boshqa shunday o’xshashlarining yoki tiriklarnining o’zlarini ko’rib, bilib yoki sezib hayot kechirmaydilar. Tirik insonlarning har biri butun jahon o’liklarini ko’rib, eshitib yashashadi. Butun jahon o’liklari, tiriklarning qiyofasida yurgan aslida vafot etganlar esa faqatgina tirik insonlarni ko’rsalar kerak. Shuni hali bilmasam kerak, chunki teskari, u tarafda to’liq emasman. Tirik insoniyat oddiy sanaladi. Tirik insonlar oddiy haqiqiy va sekin vaqt o’tishi bilan ichkaridan, o’ylovli yoki noma’lum sanaluvchan jon sifatida tashqi muhit bilan aloqada bo’lishadi. Shunday jonlarining yoki o’ylov-fikrlarining mantiq, ma’nosi bo’lmasligi mumkin yoki umuman yo’q sanaladi. Zero bizlar tirik, jonli insonlar atorof-borliqdagi materiya moddasida turgan barcha borlik zarrachalari va o’ylovni to’liq har birini hisobga olaolmaymiz. Bizlar uchun shular, zarrachalar va o’ylovli e’tiborlar oddiygina qanday bo’lsa, shunday seziladi. Sezilib turgan modda bo’lagi, zarracha bu – zarracha, o’ylov-fikr esa jonning bir parchasiday hisobga olinadi xolos. Bizlar tiriklar shularga haqiqiy deb topilgan o’zimizning dunyoqarashimizni, ilmu-fanimizni berib alohidalashuvli tasodifiy yoki tarixli, o’rganilgan deb hisoblashimiz mumkin. Masalan, tirik inson ko’rib turgan kitobini bir joydan ikkinchi boshqa bir joyga olib qo’yish ishini amalga oshirsin. Bu – amalda na mantiq, na ma’no yoki mazmun yotadi. Faqatgina tirik insonning o’z muhitidan yoki sharoitidan kelib chiqqan holdagi tushunarli deb topiladigan chamalari yotibdi xolos. Kitobni kim uchundur zarrachalarning qanchasini bosib o’tganligini bilmasdan, o’yolovining aniq muddaosini bilmasdan noma’lum tarzda yoki chamali ravishda joyini almashtirdi deyish mumkin. Endi keling, o’lik zotlarga qaraylik. O’lik zotlar bu – o’zlarining tirik insonlarining taqdiriga bitilgan o’tgan dunyoning sarqitlari yoki yashagan qoloqlari. O’lik zotlar, o’lmasak yurgan o’liklar aslida tirik yurgan insonlarning taqdirini yoki hali kelajakdagi qazo etgunicha bo’lgan butun umrini allaqachon bilishadi. Eng asosiysi o’lik zotlar o’zlarining tirik birikmalarining, insonlarining o’tmish hayotlari va yashash o’y-fikrlarini umumlashtiraoladilar. O’lik zotlarning har biri boshqa har bir yakka biriktirilgan tirik inson zotlarining taqdirini bilishadi. O’lik zotlar shu taqdirlarni shundayligicha qarashmaydi, balki taqdir ular uchun hamma holatning ochilishi yoki topilishi, vahiyligi sanaladi. O’liklar uchun taqdirda dunyoning barcha o’liklardan va borliq-atrofning zarrachalarini esa barcha tirik insonlardan tuzilganligi ma’lum bo’ladi deb o’z tajribamdan hisoblamoqdaman. Buning boisi o’liklar boyagi misoldagi kitobni kerakli deb topilgan tasodifiy, istak-xohishli boshqa joyga qo’yishmaydi, balki tirik insonning ichidagi o’ylovli dunyoning manosidan va borliq zarrachalaridagi insonlarning tartibidan kelib chiqib ilmu-fan jihatdan teng, to’g’ri yondashiladigan o’ringa qo’yishadi. Shu joylashtirish tirik insonning e’tiborini yanada jalb qiladi, unda “qanday qilib, qanday qilib yoki qanday bundan bo’lishi mumkin” degan savollarni uyg’otaveradi. Men mana shu savollardan yetishib chiqqanman. Savollarning taxminiy javoblarini ichki vahiylar va o’z tajribam bilan solishtirib haqiqiylariga erishmoqdaman deb bilaman o’zimni. Yana shularning to’g’riligiga sizlar yoki haqiqiy umumiy hayot guvoh berishi mumkin. Shuning uchun men aytayapmanki, o’liklar bot-bot ishonch o’yinimdan chiqaverishadi. Men o’zimni boshqalardan orli, alohida yoki o’z joylashuvida sifatida asramasligim kerak, balki ishonchimning o’zimga qarshi to’satdan chiqib qolishidan himoyalashim kerak. Nima bo’lganda ham, tirik ko’ringan o’liklarning har bir tirik insonning boshqalar orasidagi darajasini, o’rnini belgilab berish uchun foydasi bo’lsa kerak. To’liqlayin o’ylovimga yoki ishonchimga monand borliq-atrofdagi hatti-harakatlarimning uyg’unlashuvini tirik, orli insonlardan iboratligi bo’yicha to’g’ri baholab berishsa, men shunchalik darajada tirik insonlar orasida hayotiy unvonim, darajam qandayligini bilgan bo’lardim. Mana shu gapni topgan bor, topaolmagan bordir. Shuning uchun mening hayotiy darajam juda yuqori deb o’zimcha baholamoqdaman. Shu hayotiy daraja, noma’lum unvon yoki obro’yim bo’yicha men keyingi koinotli dunyomizda yanada ilg’or o’rinlarda yashash uchun kelaman, tug’ilaman deb hisoblamoqdaman. O’liklar taqdirdan pastga, ortga qaytib tushib yasharishlari jarayonida vaqt bo’yicha juda tez, aniqrog’i tezkor zamon bo’yicha yashashadi. O’liklar uchun vaqt eng oddiy unsur, jihoz yoki hodisa. Ular o’z tiriklarining taqdirlaridan yasharish maqsadida qanchalik darajada ko’proq tushaolsalar, shunchalik ravishda vaqt unsuridan yoki hodisasidan kuchayib, zo’riqib kattalashib boradigan jism yoki materiyalarga o’tib borishadi. Yer kurrasining barcha hududlari 10 milliardga yaqin barcha o’liklarga deyarli teng miqdorda bo’ldab berilgan. Yer kurrasining yuzasining hududi 510.1 mln km2 bo’lsa, har bir o’lik taxminan 0,05101 kilometr kvadratlik yoki 51010 m2 (metr kvadrat) hududni egallaydi. Bu degani har bir o’lik inson bir-biridan qariyb 226 metr radiusli o’rtada joylashgan holda butun yer yuzasiga tarqaladi. Demak, shu radius uzoqlik biz tirik zotlarning ufqqacha yoki eng uzoq ko’raolishimizga yaqin desak mubolag’a bo’lmas. Shunday qilib bizlar o’liklar bilan birga bo’laolamiz, oxirat zamonda bitta bo’lamiz yoki birlashamiz. O’liklar qanchalik ravishda materiyada yoki o’zlariga tegishli qattiq yer yuza hududining og’irligida kuchayib borsalar, shunchalik darajada tirik insonning vazifalarni tasodifiy miqdorda yoki bahoda bajaradigan jonini hamda o’ylov-ishonchini o’ynoqqi ravishda to’liq oqlashadi. Shunday qilib barcha ilmu-fan, kompyuter amallari yoki hisob-kitoblar tirik insonlarning orligi, “bir-birimizdan alohidamiz, bog’liqsiz yoki aloqasiz ravishda istalgancha” degan haqiqatlarining birlashuvli ishonchi asosida olib borilmoqda. Misol uchun, men boyagi 510.1 sonini hattoki shunday bo’ladi deb ham o’ylamagandim. Shu son mening o’liklar haqida yozayotganim uchun chiqdi deb hisoblamoqdaman. Aniqrog’i 510.1 mln km2 Yer shari yuza hududi bilan aloqasi umuman yo’q sanaladi. Men uchun 5 bu – farishtalar, 1 esa bu – Ibrohim, 0 esa o’liklardir. O’liklar Yer yuzasi bo’lishini oldingi xabarli, kundalik gaplarimda yozib o’tgandim. Ibrohim esa o’liklar vakilligidan so’ng bola bo’lib qaytmoqda. Bu – o’liklarning barchasi yoki umumiysi, istalganchalik qorishmasi desa bo’ladi. Farishtalar esa Yer yuzasini teppadan kuzatishlarini ilohiy ravishda ham mo’jizakor diniy kitoblarimizdan bilsak mubolag’a bo’lmaydi. Oxirgi nuqtadan so’nggi 1 bu – Ibrohim shu ma’lumotning asosi bo’lib taradi. 5 sifatidagi farishatlar ishidan hamda 10 sifatidagi o’liklar va Ibrohimning ma’nolarining qarama-qarshiligidan ham Ibrohimning teskarilik sifatidagi o’rni menga bilinayotganini bilsak bo’ladi. Men hozircha o’zimga e’tiborli darajada muhim bo’lgan or, Ibrohim bilan chiqayotgan hisoblarni yoki sonlarni ishonchli deb qabul etayapman. Axir men o’zimning dunyoyimni bilish uchun 61 dan yoki 1 sifatidagi yonimda bo’ladigan Ibrohimdan foydalanaman. O’liklar esa 60 orqali 6 sifatidagi o’zimdan va 0 o’rnidagi o’zlaridan foydalanib mendan dunyoga atalish bo’yicha chiqib, tarqalib yoki taralib borliq-hududimni, atrof-tabiatimni bilishadi.

Comments

Ommabop xabarlar

Nima gap xo'sh?

Nima bu o'zi xo'sh

NIma gap o'zi?