Sen-ku o'zingcha bo'laverma axir
54. Bugun Prezidentlik
saylovlaridan 2 kun so’nggi payt sanalib, saylovimizda men ovozni yaxshi ko’rgan
insonimga, Shavkat akaxonga berganimni bilsam ham, shu kishi shaxsi, Shavkat
akaxonning 81% lik g’oliblikni qo’lga kiritganlari ma’lumlashmoqda. Endi
Karonavirusning tugashi uchun qolgan yarim davrga 2,5 yil degancha bo’lmoqda.
2,5 yoki 25 sonlari 23 da 14 dan boshlab hisoblangan o’rta yoshli erkaklarning
ko’rish sezgisini yakunlasa, 2 qo’shilib 25 gacha qari yoshli erkaklarning
harakatlanish jarayonlashuvini ifodalaydi. 31 gacha bo’lgan qari boboylarning umumiy
8 yilidan 6 yili quruq mantiqlashuvga ajratilgan hisoblangan holda boboy
qariyalar eng ojiz sanalayotgan xudoning 35 gacha bo’lgan 4 yiliga ruxsat
berishmoqda. Endi 25 soni shuning uchun barcha tashqi hisobga olinadigan,
borliqni to’liq ifodalovchi sezgi va kechinmalarni o’zida olgan ravishda
insoniyatni yoki erkaklarning barini oxirgi bora yuksaklik, birinchilik cho’qqisiga
chiqarmoqda. Shu jarayonda, bu 2,5 yilda dibillar ham eng kam qoloqliklarini
yoki mag’lubiyatlarini, yutqizishlarini namoyish etishlari kerak bo’ladi xolos.
Holbuki dibillar “bizlar qolmaymiz, mag’lub bo’lmaymiz”, desalar ham bo’laveradi,
chunki mag’lubiyatda nisbiylik yoki yutqizishning o’zini hisobga oluvchi farq
qolmagan. Bitta mag’lubiyatning farqi, istehzosi yoki eng kam shakli o’zini o’ziga
anglashish uchun yetmaslik qiladi, albatta. Shuning bilan men uchun hammalari,
dibillar va ichimdagilar (ichkarimdan tanam bo’ylab tranzitlashib o’zlarini bor
qilib turuvchilar) qozonda qanday bo’lgan bo’lsalar, cho’michga chiqadilar. Barcha
surbet, mahmadono yoki halitdan ilgarilab o’chakishgan dibillarning barisi endi
o’zlari uchun shunday vaziyatli kunlar bag’shidaligida “ko’tlarini va omlarini,
og’iz-burunlarini”, irodalarini qisib o’tirishadi. Meni shuncha dibilliklari
bilan shosha-pisha qiynaganlari, devonaga majburan chiqaraverganlari va hali
yutuqli peshtoqqa yoki haqiqatga erishmasdan menga yuz bermaganlari shuncha,
jiddiy ravishda ko’p vaqt bo’lib turganga o’xshab endi hech qancha paytda bo’lmaganini,
osongina tugab qolganini sezayapman. Albatta, shuni eshitib o’qigan bu dibillar
hasratdan yoki mag’lublik alamidan kuyib-yonib yotgan bo’ladilar. Bugun haqiqatan
ham menga boshqacha kun. Dibillarning, ichimdan kirib o’tib qaytuvchilarning
barcha huda-behudaga, hayajonimdan olib maksimumga qiynash uchun taqab qo’yaveradigan
buyruqlariga yoki talablariga nisbatan o’zlari cheklov qo’yishib, kecha kechasi
yotish paytimdan boshlab endi “sen xohlaganingni qilaver, ko’ngling xohlaganiga
qanday bo’lmasin xay so’zini ishlatsang, ishlatmasang ham mayli”, deb aytishdi.
Bulardan hali shunday erkinlikni kutaolmay qistovda, qiynoqda yashab kelgandim.
Har bir hayajonimni, ichki shubhamni yoki ishonchimdagi savollarimning qaytish
va burulishlarini mustahkam tarang o’rnashib olgan kod yoki vakuumday aniqlagan
holda menga buyruq qilib avtomatlashgan, o’zgaruvchanda ushlab qo’yilgan
holdagi talab etib yurishaverardi. Xudo va boshqalar hattoki miq ham, diq ham
qilishmasdiki, mening faqatgina shu o’zimdan sabab bo’lib chiqqan ularning o’zimga
bergan majburiyatlari yoki buyruqlari amalga oshirilmasligi shu paytning o’zida
esimga kelib qolsagina, birortasini qoldirmasdan meni jazolashaverardilar,
ongli devonalikni yoki hayotiy tanali jazolarni berishaverardilar. Men
boshqasini bilmayman ham, aniqrog’i esimdan chiqqan hollarda meni jazolashganmi
yoki yo’qmi, yoki bo’lmasa yodimga kiritib bilib so’ng jazolashganmi bilmayman.
Zero esimdan, xotiramdan yoki yodimdan boshqa hech kimman, o’zimni
taniyolmayman. Shuning uchun ular qanday qilib esim bilan birga jazolarni yoki
qiynoqli qarashlarini avtomatlashtirishlari, dasturlashtirishlari mumkin bo’lishiga
lol-u hayron, hang-u mang bo’lib qolardim. Albatta, shuni faqatgina ich terimni
bosim bilan shishirib, shamollatib qo’yishlari deb fahmlamoqdaman yoki
tushunmoqdaman. Buni bitta ham qoldirmasdan to’liq ishlaydigan,
avtomatlashaoladigan bosimli, damli kodlash deb bilmoqdaman. Zero ularning o’zlari
ham qanchalik darajada robotmi, dibilmi yoki eng yuksak inson bo’lishmasin,
hatto menga eng yuksak dibillari va ularning eng qoloqvoylari xudo ham talablariga
rioya etilmaslikning shunday o’qtovlari, bosimli yugurishlarini, akslantirishli
jazoli javoblarini o’zi orqali to’g’rima-to’g’ri bo’lishi mumkinligini
anglataolmagan. Xudo faqatgina kayfini, lazzatini surib shuning to’liqligini o’zi
bilan bo’lishi mumkinligini sezdirish uchun masxaranomuz, devonavor va
dibilsifat mazza qilgan xolos. Bularning barchalari shunchalik dibillarki, o’zlarining
kimliklariga shak-shubhalar orqali boqishadi. Ichimdagi shu dibillar o’zlarini
kimliklarini va nima uchun shu dunyoda bor bo’lishlari kerakligini, to’liq
nimadan iboratliklarini tushunish maqsadida o’zlaridan ketib, o’zlaridan o’zlarini
chiqarib, o’zlarining fig’onlarini yolg’ondakamga tashqi muhitga ruhan-tuyg’uli
zo’r urib chiqarib, o’zlarini sezishlarini noma’lumlikka yuborish orqali hech
narsani bilmaslikka erishishga urinayotganda oxiri baribir o’zlarini shu
ruhiyatlarini qaytib o’zlariga havo-borlig’ining barcha tushunchalarini aylanib
kelib qolishidan o’zlarini yanada keng qamrovli, balandparvoz yoki katta
olishlari kayfiyatiga “qo’limizdan kelgan to’g’ri bo’lish va yanada shuni
qilayveraylik” deb tinimsiz qilaverishlari bilan tana-vujudlarini tekis taxtaga
o’xshab mayinlashtirib, qalinlashtirib yuraverish orqali yakun topganlar. Mana
shu jarayonlar, hayot tarzlari orqali xatti-harakatlari bilan o’zlarini o’zlari
tushunmovchilikka yoki tushunmaslikka olsalar, eng zo’r yoki boshqalarga
nisbatan darajalari boshqalarni orta qoldiravergan sari e’tiborga ham
ilmayveradigan eng yuksaklashaveruvchan bo’lishiga ishonishgan. Lekin boshqalar
yoki ular ta’sirlashuv doirasidagilar tomonidan qaralganda bu – shu doira
vakillariga qilinayotgan “ko’tlik”, o’zish yoki xudbinli altruizm,
ideallashtirish, a’lolashtirish amalidan o’zgasi emas sanalmoqda.
Comments
Post a Comment