Men bu - sizlar-ku axir
37. Mening ishim tiqilib
ketayotgani uchun endi bundan so’ng Ibrohim haqida yozaqolaveraman. Zero
Ibrohim o’zimning yoshligim sanalsa, ne ajab. O’zimning yoshliklarimda nimalar
bo’lganini qayta yana bir bor yodimga solsam, juda ajabbo yoki zo’r bo’ladi.
Boz ustiga hozir u endigina 3 yoshida, men uch yoshimda nima qilganimni hech
kim va hatto o’zim ham aslida ham umuman eslayolmaganman. Shunday yoshda inson
umuman xotirasida nima borligini bilmagan. Insonga xotirasi yanda
kattaroqligidan, kelingki 4 yoki 5 yoshligidan shakllana boshlagan. Ibrohim
hozir yonimda yoki yaqinimda pol ustida o’tirib Alifbe kitobini varaqlamoqda.
Albatta, shuni yoshligimda o’zim qilganman desam, umuman mubolag’a bo’lmas.
Faqatgina u paytda Alifbe kitobi hozirgi uning qo’lidagiday ko’rkam va chiroyli
qilib yasalmagan bo’lishi mumkin. Faqatgina rivojlanish yoki inson taraqqiyoti
omili vaziyatlarimizni boshqa-boshqa qilib ko’rsatishga erishaoladi. Endi
Ibrohim o’yin xonasiga o’tib yuk mashinasi o’yinchog’ini o’ynamoqda. Albatta,
mening shu davrimda bunday o’yinchog’im bo’lmagan ham bo’lsa kerak. U paytlarda
bitta mashinchani topish juda qiyin bo’lgan. Hozir esa shunday mashinacha o’yinchoqlari
har doim do’konlarda arzonginaga uchraydigan kukuruz mahsuloti ichidan chiqaveradi.
Endi mening ishim kodlash yoki dasturiy ta’minotlar bilan bog’lanib qolmoqda.
Shundan buni bilib qolayapmanki, dasturiy ta’minotlash insonning o’zini ham
kiborg, genoid qilib qo’yishga urinishi ruhan va jismonan sezilmoqda. Shuning
uchun men juda yoki o’tivorgan ravishda dasturlashga, kodlashga yoki Powershell
ga berilsam, o’zimni muttasil mukkasidan ketib charchatganday qilib qo’yishim
mumkin. So’ng nafaqat kodlash bilan shug’ullanaolaman, balki biror hayotiy
jabhaga e’tibor bilan yashashga majolim qolmaydigandayman. Kodlash meni o’zini
domiga tortib ketadiganday hisoblanmoqda. Men dilemmada qolmoqdaman.
Avvalambor, bu – katta tortishuv sanaladi. Xuddi Matritsa kinosiga o’xshaydi.
Faqatgina haqiqiy insonlardan yoki tana vakillaridan iborat haqiqiy Yer mavjud
va robotlar yasagan sohta matritsa mavjud sanaladi. Robotlar inson tanasini
uning taqdiridan boshlab barcha ehtiroslarini o’rganib chiqqan yoki bilgan
holda matritsa bilan bog’lab belgilab turadi. Inson o’zining kapsulasidan
chiqmasdan, qarigunicha yashab shu joyda o’lishga muqarrar sanaladi. Shunday
qilib men ham yoki tanamni bilishim kerak, yoki matritsadan iborat hayotiy yolg’on
chiqishlar bilan bog’liq ehtiroslarimga ega chiqaman. Shuning uchun
ichimdagilarning da’vati ham bo’lib o’xshab ko’rinayotgan (chunki ular
aralashmayaptilar shu hozirgi o’ylovlarimga va mos hayotimga) bu – o’zimning
qarorimni berishim yoki bildirishim kerak bo’lganday dilemma menga o’rtada
qolishni so’zlamoqdadir. O’tgan hayotimni yoki tanamni, tajribalarimni
qilayotgan ishlarim bilan bog’liq o’ylovimdan kodlanib chiqishlarga yoki
hayotiy jabhalarga o’z-o’zidan, bir varakayiga yoki beixtiyor avtomatlashuvli
berilayotgan hayot kechirishdan zavqlanib, xursandchilikda yoki sevinch bilan
moslashib hayot kechirishim kerak. Shu ham aslida Ibrohimning tepasida turib
kayfiyatiga yoki yo’liga to’g’anoq bo’lmasligim maqsadida ichimdagilar
tomonidan uyushtirilmoqda. Ibrohim qanchalik sevinib yashagisi kelsa, men ham
shunchalik bunday sevinch ila hayot kechirishim kerak. Zero Ibrohimning,
Iboshning tasodiflari yoki eng birinchi joylashuvdagi yaqin-yaqin qilib
ajratilgan nuqtalari hozirgi bizning barchamiz uchun asos, mavjudlik yoki
dunyoning borlik asosidir. Bu nuqatalar yoki Ibrohimning tanasining ustida men
ikkinchi boshqaruvni egallovchi asos, yagona tanaday bo’lib boshqalarga
qaratilganman. Iflosh Ibrohimcha meni shu bunday yutayapti. Hozir Ibrohimcha,
yebancha o’zining kimligini bilmay o’ziga tartib-intizom kerak deb o’ylayapti. Hattoki
qing’ir-qiyshiq yo’llar bilan kayfiyatini, sog’lig’ini menga surtab yoki
tekkizib meni o’zicha unga qattiq gapirtirishga urinuvchi amallarni qiladi. O’zicha
kallasi bilan menga shunday kerak, men intizomli bo’lishim kerak deb o’ylashi
bilan o’zini hayotda to’g’riligini ta’minlamoqchi. O’zicha urushish-so’kishlarni
birovning aybi sifatida yuklab, o’zini oppoq, to’g’rilik bo’yicha yutib chiqqan
hisoblamoqchi. Aslida bilmaydiki, bu – Ibrohimning o’zining shundan oldingi
yanada yoshligida 2-yasharliklarida chiqargan boshqalarga zulm qilib ularni
tishlab yurish odati edi. Lekin bilmadim, bu kimdan o’tgan bo’lsa kerak unga.
Men baribir buncha yoshligimni eslayomaganim uchun shunday bezorilikni yoki
buzuqboshlikni o’zimning bo’ynimga olaolmayapman. Ammmo nima bo’lganda ham
boshqalarni atayin, simulyatsiyali holatlar bilan jahlini chiqarib, qo’zg’atib
yoki o’zimdan nafratlantirib dunyoviy jihatlama yoki to’g’rilik bo’yicha aybdor
deb topish anchagina paytgacha mening yoshlik ishim bo’lganini eslayolmoqdaman.
Endi Ibrohim, albatta, o’zicha yoki hech kim dahlsizligicha bor deganda
tishlash odati bilan boshqalarga og’riq berish va hozirgi ishlari bo’yicha boshqalarni
ko’tlik bilan yoki aylanma yo’l bilan “aslida” yomonligini boshqalarning o’ziga
uqtirgan holda o’zini oqlash teskariligidan, kollinearligidan baribir foyda
olib yoki foydalanib chiqmoqda. U umumiy teskarilik shart-sharoitlarini, me’yoriy
asoslarini yaratayapti xolos, lekin kollinearlikning o’zining uchqunli, bir
nuqtada bir chiziq bo’yicha teskariga harakatlanish og’riqlaridan yoki
zirapchalaridan, dirrilatishlaridan qochib qolmoqda. Shu holatda yashayotga bu –
hozirgi o’zim sanalaman. Mana mening butun hozirgacha umr yo’lim bir butunlikda
yoki yaxlitlikda o’zimda mavjudlik yuzasidan qaralishi ham mumkin yoki bo’lmasa
Ibrohim shu umr chizig’imda o’zining yo’gonroq yurib o’sayotgan yoshlik davri
bilan bu umrimni mustahkamlab kelayapti.
Comments
Post a Comment